[FOTO] Walczą o zmianę drogi krajowej nr 35 na ekspresówkę. Apel samorządu województwa do premiera
Co roku na drodze krajowej nr 8 (Kłodzko-Wrocław) dochodzi do wielu wypadków, często niestety ze skutkiem śmiertelnym. Nie lepiej sytuacja wygląda na dk 35 (Wałbrzych-Świdnica-Wrocław). Dlatego też władze województwa dolnośląskiego, w odpowiedzi na obietnice złożone przez premiera Morawieckiego, chcą połączenia S8 ze stworzoną S35.
27 września w Świdnicy odbyła się konferencja prasowa, w której uczestniczył marszałek województwa Cezary Przybylski, wicestarosta Zygmunt Worsa, radny województwa Czesław Kręcichwost, oraz Patryk Wild.
Tematem spotkania było przyjęcie przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego stanowiska dotyczącego rozbudowy dróg ekspresowych na południu województwa w przebiegu międzynarodowych szybkich korytarzy transportowych, w kierunku Wiednia oraz Pragi, w tym szczegółów apelu dolnośląskich radnych w kontekście zapowiedzi premiera Morawieckiego dotyczących projektowania drogi krajowej nr 8 jako drogi ekspresowej S8.
W trakcie konferencji zaproponowano także gotowe rozwiązania przebiegu przyszłej S8 na zachód od obecnego przebiegu DK nr 8 oraz przełożenia na nową S8 ruchu z dwóch najbardziej niebezpiecznych i zatłoczonych odcinków dróg krajowych naszego województwa, czyli aglomeracyjnych odcinków drogi nr 8 oraz drogi nr 35.
Samorządowcy uzasadniają, że przez teren Województwa Dolnośląskiego powinien docelowo przechodzić również szybki korytarz drogowy Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga, łączący najkrótszą możliwą trasą stolice Polski i Czech, obsługujący jednocześnie trzy z czterech największych polskich miast. Na terenie Dolnego Śląska, najkrótszy geometrycznie przebieg tego korytarza prowadzi przez obszar aglomeracji Wałbrzysko-Świdnickiej, drugiej pod względem wielkości populacji aglomeracji województwa. Jednocześnie korytarz ten stanowi najkrótszą drogę dojazdu z Wrocławia oraz południowej, wschodniej, centralnej i północnej Polski, do Jeleniej Góry i turystycznego regionu Karkonoszy. W okolicy Bolkowa nowa droga ekspresowa włączać się powinna w prowadzącą do Pragi, budowaną obecnie drogę ekspresową S3.
Jak podkreślał w swojej prezentacji Patryk Wild, starania o udrożnienie krajowej ósemki i dk 35 trwają już lata, niestety żadne władze nie podjęły tematu.
- Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski - Poznań i Wrocław - z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej. W przypadku przedłużenia drogi S8 do Boboszowa, korytarz wymagać będzie jedynie transgranicznego łącznika od granicy do czeskiej drogi ekspresowej D35, kończącej się dziś w mieście Mohelnice, oddalonym o 38 km od przejścia drogowego granicznego w Boboszowie. Proszę spojrzeć: codziennie dk 8 przejeżdża około 20 tysięcy samochodów, a krajową 35, piętnaście tysięcy. I choć to nie są świeże dane, to wiadomo, że teraz ruch może być nawet większy. Niestety, władze krajowe uznały, że nie jest to wystarczające i środki przeznaczyły na drogi, w których ruch była kilkakrotnie mniejszy. Z czego również się cieszymy, ale wiadomo, że potrzeby są znacznie większe - mówił radny Patryk Wild.
Wprowadzenie zaproponowanych zmian może zająć nawet dekadę.
- W związku z informacjami o rządowej decyzji o prowadzeniu prac projektowych nad drogą nr 8 jako ekspresową S8, zwróciliśmy się do Prezesa Rady Ministrów o takie zaprojektowanie jej przebiegu na odcinku aglomeracji wrocławskiej, aby w przyszłości możliwe było poprowadzenie obydwu korytarzy międzynarodowych, jednym ciągiem drogowym, aż do ich rozwidlenia w okolicy góry Ślęży. Droga krajowa numer 8 jest słusznie nazywana drogą śmierci. Przez lata nie była gruntownie modernizowana. Instalowano jedynie sygnalizację świetlną, która skutecznie blokuje drożność tej drogi. Z Kudowy do Wrocławia jedzie się w tej chwili najkrócej 2,5 godziny. Czas ten może ulec zmniejszeniu, ale musimy być konsekwentni - powiedział Czesław Kręcichwost.
Zdaniem samorządowców w przyszłości, dzięki budowie ok. 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.
Dlatego w związku z informacjami Prezesa Rady Ministrów o przebudowie drogi nr 8 do standardu drogi ekspresowej, Sejmik Województwa Dolnośląskiego na sesji 20 września 2018r. przyjął uchwałę i skierował do Premiera apel o uzupełnienie sieci dróg ekspresowych o drogę nr 8 w przebiegu uwzględniającym postulaty przedstawione przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
- Walczymy nie tylko o drogę ekspresową S8 do Kłodzka, ale docelowo również o drogę ekspresową S5 (lub S35) do Świdnicy, Wałbrzycha, Bolkowa co jest osiągalne w przyszłości, wymaga jednak, by już teraz odpowiednio zaprojektować podwrocławski odcinek S8. Zachęcamy samorządy lokalne do poparcia tego stanowiska - podsumowuje marszałek Cezary Przybylski.
Apel został skierowany do prezesa Rady Ministrów, Mateusza Morawieckiego.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)