79-latka straciła sporą ilość gotówki
19 maja wieczorem na terenie powiatu wałbrzyskiego doszło do oszustwa na tzw. policjanta, dlatego wałbrzyscy funkcjonariusze prowadząc działania informacyjne po raz kolejny ostrzegają przed przestępcami, którzy wyłudzają pieniądze, szczególnie od osób starszych. W poniedziałek oszuści tym razem zaatakowali w Mieroszowie dzwoniąc na telefon stacjonarny, a później także komórkowy do 79-latki. Prowadzący po drugiej stronie słuchawki rozmowę mężczyzna twierdził, że jest policjantem i chce zatrzymać na gorącym uczynku grupę przestępczą okradającą seniorów, dlatego mieszkanka powiatu wałbrzyskiego musi przekazać gotówkę funkcjonariuszowi, który przyjdzie ją za chwilę odebrać. Niestety nieświadoma 79-latka dał się nabrać i straciła swoje oszczędności.
Do seniorki około godziny 18:00, po wykonanych wcześniej telefonach, przyszedł wskazany mężczyzna, który miał być policjantem. 79-latka przekazała mu pieniądze, które posiada w mieszkaniu, między innymi 30 tysięcy złotych. Niestety dopiero po czasie zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. Przestępca w tym momencie zdołał już jednak uciec.
W związku z tym zdarzeniem po raz kolejny zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim do ich dzieci oraz wnuków i przypominamy przykładowy schemat działania sprawców, gdyż przestępcy często dzwonią do wybranych seniorów i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.
Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Proszą starsze osoby o wykręcenie numeru 112, celem potwierdzenia interwencji, ale w taki sposób by seniorzy wcześniej nie odkładali słuchawki. Twierdzą, że pracują nad sprawą innych złodziei, np. listonoszy, pracowników banków czy też wodociągów. Ostatecznie informują o przekazaniu pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności. Zanim pokrzywdzeni zorientują się w całym procederze i powiadomią prawdziwych policjantów, przestępcy znikają z gotówką.
Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść, poczucie winy, ewentualnie współczucie.
Pamiętajmy!
- Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
- Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
- Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
- Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.
źródło: KMP w Wałbrzychu
Dodaj komentarz
Komentarze (0)