Policja ostrzega przed nieostrożnymi zakupami w internecie.Poszkodowana straciła blisko pięć tysięcy złotych

poniedziałek, 9.12.2024 13:33 181 0

W miniony weekend wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa w wirtualnej sieci. 49-letnia mieszkanka powiatu wałbrzyskiego myślała, że ma do czynienia z uczciwym sprzedawcą, zamówiła u niego przez popularny portal społecznościowy bilety na koncert i wpłaciła blikiem na wskazane przez sprawcę konto bankowe 4,8 tys. złotych. Ostatecznie okazało się, że kobieta biletów nie otrzymała. Zwrotu pieniędzy także nie było. Dlatego też policjanci walczący z przestępczością gospodarczą przypominają, w jaki sposób unikać tego typu sytuacji i na co należy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów poprzez sklepy mające swoje witryny w sieci, popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe.

Chcemy kupić telefon, bilet na mecz, sprzęt gospodarstwa domowego, czy też pojazd. Oto kilku sugestii, które pomogą nam nie stracić swoich oszczędności.

Zakupy w sieci dokonujmy tylko w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej. Zweryfikujmy, czy posiada on numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, i czy pojawia się on w wyszukiwarce, a także jakie wpisy się do niego odnoszą. Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem. Warto też sprawdzić od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym. Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy. Sprawdźmy, gdzie zarejestrowana jest domena strony oraz przeczytajmy regulamin sklepu, a także oceńmy wizualnie profesjonalizm wykonania strony internetowej.

W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu na swojej drogi oszusta internetowego.

Pamiętajmy, aby nie przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.

Zwróćmy także uwagę na cenę. Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)