Kolejny krok w stronę II etapu rewitalizacji Kolei Sowiogórskiej
17.XII.2024 r. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu opublikowała w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zamówieniu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pn.: "Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 relacji Srebrna Góra-Bielawa Zachodnia od km 12,380 do km 24,300".
26.II.2025 r. nastąpiło otwarcie ofert, których w przedmiotowym postępowaniu wpłynęło aż 9. Najtańsza z nich opiewa na kwotę 41.078.310 zł, zaś najdroższa jest warta 61.936.101,42 zł. Oznacza to, że wszystkie złożone oferty mieszczą się w kwocie przeznaczonej przez zamawiającego na realizację zamówienia tj. nie przekraczają 67.094.585,94 zł brutto.
Obecnie pracownicy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu przystąpili do oceny formalnej złożonych dokumentów. Zakończenie tego etapu powinno nastąpić w II kwartale br. Następnym krokiem będzie już podpisanie umowy z przedsiębiorstwem, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Przypominamy, że zakres inwestycji obejmuje:
- usługi inżynierii projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej
- wycinkę drzew, krzewów i samosiejek
- rozbiórkę torów
- roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
- roboty elektroenergetyczne
- budowę torów
- budowę kolei na odcinku trakcji kolejowej do stacji Nowa Bielawa (Bielawa - Góry Sowie) do Srebrnej Góry.
Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu zamawiający przywidział na realizację przedmiotowego zadania 18 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Oznacza to, że zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić w IV kwartale 2026 r. Co ważne zadanie w całości zostanie ono sfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Bielawie, gdyż pozwoli na bezpośrednie połączenie głównych atrakcji Gminy jakimi są Camping "Sudety" i Jezioro Bielawskie (stacja Camping "Sudety") oraz Góry Sowie (Bielawa - Góry Sowie) ze Srebrną Górą, w której znajduje się jedna z największych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska - zabytkowa twierdza pruska.
Warto wspomnieć, że od 10.VII.2024 r. realizowany jest I etap rewitalizacji linii kolejowej nr 318 relacji Srebrna Góra-Bielawa Zachodnia na odcinku od km 28,295 do km 24,300", zaś 2.XII.2024 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do prac koncepcyjno-analitycznych związanych z utworzeniem linii komunikacyjnej Wrocław - Bielawa - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia - Tłumaczów/Otovice - Broumow oraz rozwiązania komunikacyjnego na obszarze Gór Stołowych i Gminy Radków.
Celem ww. prac będą m.in.:
- zdefiniowanie niezbędnych do wykonania elementów infrastruktury
- identyfikacja kwestii formalno-prawnych związanych z odtworzeniem dawnej linii kolejowej ze Ścinawki Średniej do Tłumaczowa wraz z przejściem granicznym Tłumaczów/Otovice
- analiza popytu na transport publiczny w tym obszarze, które będą istotne dla bilansu ekonomicznego przedsięwzięcia
Realizacja pełnego zakresu rzeczowego przedmiotowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich. W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.
UM Bielawa
Komentarze (0)