Kłopoty z awariami biletomatów na terenie powiatu

wtorek, 31.12.2024 05:00 4279 27

Biletomaty i ich awarie, to częsty temat użytkowników komunikacji miejskiej na terenie powiatu dzierżoniowskiego. Na ten temat otrzymaliśmy w grudniu list od naszego Czytelnika. Przedstawliśmy go prezesowi Związku Powiatowo-Gminnego Sowiogórskie Autobusy. Poniżej publikujemy list oraz otrzymaną odpowiedź.

List otwarty do Prezesa Spółki Sowiogórskie Autobusy

Od ponad 12 miesięcy na bieżąco zgłaszane są nieustanne problemy z zakupem biletów w biletomatach na terenie Bielawy.  Do dnia dzisiejszego pomimo telefonów i zgłoszeń sprawa jest bagatelizowana. Sprawa jest dosyć poważna, ponieważ zakup biletu miesięcznego np. w dniu dzisiejszym przy ul. Waryńskiego w Bielawie był niemożliwy. Regularnie co miesiąc udaję się do biletomatu w celu zakupu biletów dla synów dojeżdżających do szkół. NIGDY nie udało mi się kupić go za pierwszym razem w Bielawie. Albo jeden, czasami dwa, a zdarzało się, że wszystkie biletomaty w okolicy były nieczynne lub nie działały prawidłowo. Rozumiem wszelkie awarie sprzętu, ale awarię trwającą ponad rok uważam za niedbalstwo i ignorowanie potrzeb mieszkańców przez Prezesa Arkadiusza Karcza. Pełniąc w/w funkcję jest Pan odpowiedzialny za prawidłową pracę spółki - powinien Pan być tego świadomy. W związku z powyższym proszę o udzielenie publicznej odpowiedzi dlaczego doszło do takich zaniedbań, w jaki sposób zamierza Pan usunąć problem i kiedy mieszkaniec dzwoniący w tej sprawie do Spółki przestanie być przekierowywany do informatyka - przepraszam to nie zajęcie dla mieszkańców tylko odpowiedzialnego za stan rzeczy Prezesa, pobierającego za to stosowne wynagrodzenie. Ponadto w regulaminie przewozów brak jest zapisów dotyczących ograniczonej możliwości zakupu biletu. 
Przykrym jest także, że pomimo zgłoszenia urzędnicy UM w Bielawie nie dostrzegają w tym problemu ponieważ nie należy to do nich. Jest to godne pożałowania podejście lokalnych władz do tak strategicznego tematu jak komunikacja miejska (całe szczęście, że mieszkamy w mieście, które można przejść na piechotę, ponieważ strach pomyśleć co by było gdyby tak zarządzano komunikacją w większym mieście ).
Liczę że Sz.P. Arkadiusz Karcz będzie w stanie stanąć na wysokości powierzonego zadania i rozwiązać ten irytujący problem. Natomiast władzom miasta Bielawa, proponuję przyjrzeć się sprawie i spróbować wspólnie rozwiązać problem dla dobra mieszkańców którzy wybrali obecny skład Rady Miasta i Burmistrza. Proszę to potraktować jako moją osobistą prośbę.
 
Odpowiedź na list Czytelnika prezesa Związku Powiatowo-Gminnego Sowiogórskie Autobusy

W odpowiedzi na Pana list z 02 grudnia br. uprzejmie informuję, że Związek Powiatowo-Gminny „SOWIOGÓRSKIE AUTOBUSY” wykonuje zadania publiczne obejmujące ogół spraw dotyczących transportu publicznego pełniąc rolę organizatora publicznego transportu zbiorowego
w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym i realizując zadania zdefiniowane w ustawach, z wyłączeniem zadań związanych z przystankami i dworcami. Związek wykonuje przekazane mu zadania Członków Związku w zakresie powiatowo-gminnych przewozów pasażerskich niestanowiących komunikacji miejskiej, w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Odnosząc się do Pana pytania w zakresie biletomatów, informuję że biletomaty stacjonarne znajdujące się na terenie Bielawy, Dzierżoniowa i Piławy Górnej zostały wyprodukowane i zamontowane w 2014 roku przez firmę Merona, która ogłosiła swoją upadłość i od kilku lat
nieistnieje. Pojawiają się więc problemy związane z zakupem podzespołów i części do biletomatów, ponieważ części są trudno dostępne. Wskazać również należy, że urządzenia te pracują 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w różnych warunkach atmosferycznych. Jak każde urządzenia ulegają też awarii. Pojawiają się również celowe uszkodzenia m.in. poprzez zapychanie różnymi przedmiotami miejsc do wrzucania bilonu. Każde zgłoszenie i informacja dot. nieprawidłowego działania biletomatów jest przekazywana pracownikom Związku zajmującym się naprawą i serwisem biletomatów, którzy podejmują działania niezwłocznie, natomiast w przypadku poważniejszych awarii wzywany jest serwis, który jest świadczony przez byłych pracowników firmy Merona, którego siedziba znajduje się w województwie wielkopolskim, co także powoduje wydłużenie reakcji na zgłoszoną awarię.
Do wskazanego przez Pana biletomatu znajdującego się przy ulicy Waryńskiego w Bielawie początkiem listopada br. został zlecony zakup nowego ekranu dotykowego, ponieważ kilkukrotne naprawy zamontowanego wcześniej ekranu nie przyniosły zamierzonego efektu.
10 grudnia br. nowy ekran został zamontowany oraz przywrócono poprawne działanie biletomatu.
Za utrudnienia spowodowane brakiem lub niewłaściwym działaniem biletomatów w imieniu Zarządu Związku przepraszam
Prezes Zarządu

Przeczytaj komentarze (27)

Komentarze (27)

o czwartek, 02.01.2025 16:37
Zawsze się potrafią wytłumaczyć i po raz kolejny czują się we wszystkim niewinni. Bidulki....Prawda jest taka, że ci Panowie serwisanci od biletomatów oraz ich zwierzchnik Pan K. powinni już dawno wylecieć na kopach i tyle w tym temacie
Czytelnik środa, 01.01.2025 10:06
Jeśli Zpg czyli były ZKM ( Ci sami pracownicy) podchodził poważnie do swoich obowiązków to powinien się starać o wymianę biletomatów stacjonarnych oraz w autobusach, które są wiecznie nie sprawne. Przyjeżdżają w nocy naprawiać biletomaty po autobusach, które po paru dniach znowu nie działają. Najlepiej wychodzi ZPG czyszczenie kasetek z miesięcznego utargu i resztę mieć gdzieś. Podziwiam nie kompetencje tej instytucji pod nazwą ZPG , bo to po prostu dno. Gdy biletomat nie działa w autobusie , to odbija się na kierowcy, który dostaje skargi, czasami wyzwiska i pytania dlaczego nie działa. Co to kierowcę interesuje on tylko go włącza i wyłącza reszta go nie interesuje. Odpowiedzialny jest ZPG.
czwartek, 02.01.2025 10:18
Do obowiązków kierowcy należy również sprzedaż biletów tak jak odbywa się to w większości miast. Nie ma tu znaczenia czy jest to ZKM, MPK czy inna forma organizowania transportu zbiorowego tak jak w przypadku naszego powiatu przez związek powiatowo gminny
czwartek, 02.01.2025 19:04
Nie odpowiedziałeś na pytanie. Czy chcesz w ten sposób nabywać bilety i godzisz się na to że chwilę na to poczekasz nim odjedzie autobus. Pytam gdyż decydenci pewnie mają z tym problem może tutaj znajdą odpowiedź
przyrodnik środa, 01.01.2025 19:47
odpowiedz mi na pytanie - gdybyś musiał i mógł kupić bilet u kierowcy 0- czy skorzystałbyś z takiej usługi - Ty i 15 innych chętnych - wiec czekasz na odjazd chwilę - czy aby Ci to nie przeszkadza ? no i czy odpowiada Ci np forma wsiadania do autobusu przez przednie drzwi (tylko przez przednie) a wysiadanie z tyły (tylko wysiadanie). Pytam o to gdyż wszędzie na świecie tak jest a u nas z jakiegoś powodu jeszcze tego nie wprowadzono
Kibol wtorek, 31.12.2024 11:33
To jest proste jak niemam gdzie kupić biletu jadę bez Proste ....i gdzieś mam kanarów wina jest po stronie przewoźnika
Ian wtorek, 31.12.2024 10:47
Jeśli pasażer nie ma realnej możliwości zakupu biletu z powodów niezależnych od siebie (np. awaria biletomatu, brak innych punktów sprzedaży), nie można nałożyć na niego odpowiedzialności za brak biletu.

Zgodnie z art. 4 Kodeksu cywilnego: „Nikt nie może być zobowiązany do rzeczy niemożliwej.” Obowiązek zapewnienia infrastruktury umożliwiającej zakup biletu spoczywa na przewoźniku.
W przypadku nałożenia mandatu można odwołać się, powołując się na brak możliwości zakupu biletu. W należy podnieść argumenty:
Awaria biletomatu.
Brak innych form zakupu biletu (kioski zlikwidowane, brak sprzedaży u kierowcy, brak dostępu do aplikacji).
Dołączenie dowodów (np. zdjęcie niedziałającego biletomatu)
Pasażer czwartek, 02.01.2025 10:15
W przypadku gdy biletomat nie działa a nie ma innej alternatywy zakupu biletu można podeprzeć się art. 4 Kodeksu cywilnego i w formie odwołania od opłaty dodatkowej lub postepowania sądowego można tą sprawę wygrać. Jeśli istnieje inna forma zakupu biletu np aplikacja lub sprzedaż prowadzi również kierowca to już raczej art. 4 Kodeksu cywilnego nam nie pomoże.
Pl wtorek, 31.12.2024 11:43
Te biletomatyl na ogół nie działają u kierowcy bilet jeszcze raz tyle a jak bendzie kontrol to mandat a czyja to wina że nie działa biletomat chyba ZKM za to odpowiada a to ma działać jak nie działa to jadę bez biletu i nie powinno być za to mandatu patologia a bilety w Wrocławiu są tańsze stosunkowo do odległość po między Dzierżoniów a Bielawa ceny z kosmosu transport publiczny powinien być za darmo wkońcu wielkim zachodem jesteśmy a tu jest dalej jak za komuny nawet gorzej.
Kierowca czwartek, 02.01.2025 10:11
Bilet u kierowcy kosztuje tyle samo co w biletomacie :P
Czytelnik środa, 01.01.2025 10:08
U kierowcy tyle samo kosztuje co w biletomacie, tylko nie ma czasowych biletów
Mieszkaniec wtorek, 31.12.2024 18:46
Uważam że przewoźnik powinien udostępnić pasażerowie możliwość kupna biletu i to jest kluczowe.Szukamy turystyki a proste biletomaty to problem Szukamy ekologi jak ludzie mają zostawić auta jak w stresie jedzie autobusem bo niemoże nigdzie biletu kupić sklepy też zaprzestają sprzedaży bo nic z tego nie mają tylko dodatkową pracę A Pan Prezes niech się do roboty wezmie a nie wymyślą głupoty
środa, 01.01.2025 19:48
jest aplikacja na telefon - korzystasz ?
Mieszkaniec środa, 01.01.2025 09:46
Te biletomaty to jedno wielkie nieporozumienie jak na przystankach tak i w autobusach i niech nie gada bzdur ten cały prezes o warunkach atmosferycznych on nie bierze odpowiedzialności to po co on jest tylko po to, żeby brać kasę żenada.
Mieszkaniec wtorek, 31.12.2024 18:49
I chce dodać że w Polsce było już wiele spraw w sprawie braku biletu ponieważ biletomat niechodzi i ludzie wygrywają te sprawy z przewoźnikami
wiktor wtorek, 31.12.2024 14:30
i to jest mowa trawa urzednikow,jezeli sa awaryjne to nalezy wymienic(takze prezesa)
Ghost wtorek, 31.12.2024 12:04
I tak na przyszłość - nie istnieje, lepiej osobno, na pewno lepiej.
wtorek, 31.12.2024 13:18
Trzeba się przyjrzeć procedurze wyłaniania zwycięzcy.Tylko kto ma to w tym mieście zrobić?
Kibol wtorek, 31.12.2024 12:29
Pan prezes jest od brania kasy reszta czyli my mieszkańcy się nie liczą
Bida wtorek, 31.12.2024 12:02
Rozbrajający jest p.prezes. Na wyrywki cytuje ustawę (komu, po co?). Ciekawe czy biletomaty ją znają?
Chyba nie, no bo wtedy na pewno by działały.
wtorek, 31.12.2024 10:36
Kasę połknie a biletu brak masakra
Mieszkaniec wtorek, 31.12.2024 10:25
To może lepiej pomyśleć o zakupie nowych.
Firma upadła czyli i części za nie długo nie będzie to po co inwestować w takie dziadostwo
pasażer wtorek, 31.12.2024 09:32
biletomaty w ndz to niepotrzebnie wydane pieniądze....one wiecznie nie działają nie można kupić biletu MASAKRA
pasażer wtorek, 31.12.2024 09:40
Właśnie w niedziele powinny działać bo nigdzie wtedy biletu nie kupisz,a w autobusach to wiecznie się zawieszają.No i nie ma mozliwosci zapłaty kartą
wtorek, 31.12.2024 10:21
Jedź za darmo darmową komunikacją
Kanar wtorek, 31.12.2024 10:09
A kanary tylko czyhają!!!
wtorek, 31.12.2024 10:19
I bardzo dobrze