Opowieść o tym, jak szkoła w Kudowie Słonem odczarowuje matematykę. Trzeba ją po prostu „dotknąć”!
W minionym roku szkolnym uczennice i uczniowie szkoły w Kudowie Słonem odkrywali, że matematyka to znacznie więcej niż liczby i wzory na tablicy. Wszystko za sprawą projektu „Matematyka na okrągło i kwadratowo”, realizowanego dzięki dofinansowaniu Fundacji mBanku w ramach programu „Praktyczny wymiar geometrii”.
Celem projektu było pokazanie, że matematyka ma swoje zastosowanie wszędzie – w sztuce, technice, przyrodzie, sporcie, a nawet… w kuchni! Dzieci i młodzież przez cały rok szkolny uczestniczyły w angażujących zajęciach, które udowodniły, że geometria nie musi być nudna – wręcz przeciwnie: może inspirować, bawić i uczyć.
Na lekcjach matematyki uczniowie mierzyli, rysowali, rozwiązywali zagadki i grali w gry terenowe z elementami geometrii. Na zajęciach przyrodniczo-matematycznych eksperymentowali z jednostkami długości i objętości, a poznając bryły geometryczne, konstruowali przestrzenne modele z klocków, papieru, patyczków i plasteliny. Nauka w praktyce? Zdecydowanie! Nie zabrakło też nowoczesnych technologii – uczniowie programowali roboty, tworzyli wykresy w Excelu, rysowali figury na komputerach i korzystali z długopisów 3D, by „dotknąć” matematyki.
Matematyka zawitała również na lekcje plastyki i techniki. Uczniowie tworzyli geometryczne mozaiki, maski w stylu Picassa, obrazy oparte na symetrii i proporcjach. Podczas zajęć technicznych uczyli się, jak wykorzystywać pomiary przy budowie szkolnej szafy czy szydełkowaniu szalika o długości dokładnie jednego metra. Podczas wychowania komunikacyjnego rozpoznawali figury geometryczne w znakach drogowych, a planując zdrowe menu i aktywności sportowe – liczyli kalorie i punkty. Nawet pizza stała się okazją do poznania matematycznych zależności – podczas Święta Szkoły odbył się konkurs, w którym uczniowie i rodzice tworzyli „matematyczne pizze”.
W ramach projektu odbyło się wiele wycieczek edukacyjnych – do Parku Narodowego Gór Stołowych, Wrocławia, Krakowa czy Drezna, gdzie uczniowie odwiedzili m.in. Salon Matematyczno-Fizyczny i poznali dawne urządzenia pomiarowe. W przestrzeni miejskiej rozpoznawali bryły i figury geometryczne, pracowali z mapą, wykonywali pomiary.
W czasie Tygodnia Projektowego połączyli matematykę z ekologią i edukacją globalną – analizując dane statystyczne dotyczące środowiska, poznając koncepcję gatunku parasolowego czy cele zrównoważonego rozwoju. Szczególnym elementem projektu była współpraca z innymi szkołami. Międzyszkolny konkurs „Matematyka jest wszędzie” zgromadził uczniów z trzech szkół w Kudowie-Zdroju i udowodnił, że matematyka naprawdę może być obecna w każdej dziedzinie życia. Zadbano też o integrację międzypokoleniową – starsi uczniowie przekazywali młodszym wiedzę o bryłach, dzieląc się doświadczeniem i wspólnie odkrywając tajemnice geometrii.
Projekt pokazał, że matematyka może być nie tylko przedmiotem szkolnym, ale również pasją. Spotkanie z paralotniarzem udowodniło, że bez matematyki trudno byłoby spełniać marzenia o lataniu. Z kolei różnorodne zajęcia pozalekcyjne rozwijały logiczne myślenie i praktyczne umiejętności uczniów.
„Matematyka na okrągło i kwadratowo” to przykład, jak w kreatywny i praktyczny sposób można podejść do nauczania. To projekt, który na trwałe wpisał się w życie szkoły, inspirując uczniów, nauczycieli i rodziców. Pokazał, że matematyka to nie tylko narzędzie do rozwiązywania zadań, ale także sposób na rozumienie i kształtowanie świata – od kuchni po kosmos. [-]
Dodaj komentarz
Komentarze (0)