Dzień Nauki w II LO w Świdnicy [Foto]
Uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Banacha w Świdnicy zainicjowali nowy projekt, za pomocą którego chcą pokazać swoim rówieśnikom, że szkoła wcale nie musi być nudna.
Mowa o Dniu Nauki, który odbył się 31 marca w licealnym gmachu przy ul. Równej 11. Przez cały dzień uczniowie wraz z nauczycielami uczestniczyli w wykładach i warsztatach dotyczących różnych dziedzin wiedzy. Wydarzenie rozpoczęło się w auli im. Zenona Michalczyka od wprowadzenia w tematykę tej inicjatywy, której dokonali uczniowie-pomysłodawcy: Hubert Gościmski, Klaudia Karczmarz, Grzegorz Franeczek, Samuel Zinkiewicz i Szymon Denes.
– Rozpoczynamy pierwszą odsłonę Dni Nauki, czyli wydarzenia, którego głównym celem jest spojrzenie na naukę z nieco innej strony niż to zazwyczaj bywa w szkole. Głęboko wierzymy, że dzisiejsze spotkania staną się dla Was inspiracją do poszukiwania własnej naukowej ścieżki, zachęcą do nieszablonowego myślenia i prospołecznego działania. Choć nie jest to reguła i podczas kolejnych edycji projekt na pewno będzie ewoluować, w tym roku wśród zaproszonych gości wszyscy są absolwentami naszej szkoły. Można więc powiedzieć, że w Banachu siła – mówił Hubert, dziękując prelegentom za przybycie, a przyjaciołom za kreatywność i nieocenioną pomoc. Słowa wdzięczności skierował również do dyrekcji i nauczycieli, którzy służyli wsparciem na każdym etapie projektu: Jacka Iwancza, Doroty Grzeszczuk, Barbary Trojanowskiej-Butmankiewicz, Agnieszki Grymek, Pawła Polczyka i Iwony Juźwy.
Wykłady zostały przygotowane w taki sposób, by każdy uczeń mógł znaleźć coś do siebie. Prelegenci dotykali sfer technicznych, biologicznych, lingwistycznych i informatycznych.
Jako pierwsza w auli zaprezentowała się p. Wiktoria Polczyńska, inż. kierunku Mechanika i budowa maszyn oraz liderka projektu LEM SSV na Politechnice Wrocławskiej, w ramach którego w zeszłym roku wraz z grupą młodych inżynierów stworzyła elektryczny pojazd terenowy typu buggy. Przygotowała wykład pt. Elektromobilność – chwilowy trend „na elektryka” czy kolejny krok w rozwoju transportu?, podczas którego mówiła o wadach i zaletach użytkowania pojazdów elektrycznych oraz wymaganiach, jakie są niezbędne do rozwoju takiego rozwiązania w Polsce i na świecie. Mówiąc o zagadnieniach technicznych, p. Wiktoria wyjaśniała je na przykładzie motocykla elektrycznego Sur-Ron znajdującego się na scenie. Zachęcała też uczniów do aktywnego uczestnictwa, a piątkę najbardziej zaangażowanych zaprosiła na wspólną przejażdżkę pojazdem LEM SSV.
Kolejne spotkanie, zatytułowane Kim jesteśmy? Skąd przychodzimy? Dokąd zmierzamy? – zagadki rodowodu człowieka, przygotował p. dr Jacek Szczurowski – profesor antropologii, prodziekan kierunków Biologia i Biologia Człowieka w Zakładzie Antropologii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Prelegent, mówiąc o rodowodzie gatunku homo sapiens, wskazywał na przyczyny i skutki zmian aparatu mowy oraz poruszania się na dwóch, a nie czterech kończynach. Ukazał również wpływ uwarunkowań klimatycznych na zmiany u praprzodków człowieka i wyjaśnił, skąd wzięła się jego dominująca pozycja wśród innych zwierząt. Dr Jacek Szczurowski poprowadził również warsztaty dla uczniów z klas biologiczno-chemicznych. Najpierw wyjaśnił, w jaki sposób rozróżnić kości męskie od żeńskich, po czym w części praktycznej uczestnicy badali stare, dobrze zachowane kości, rozpoznając ich różne elementy.
Równolegle klasy lingwistyczne uczestniczyły w wykładzie English my way wygłoszonym po angielsku w szkolnej czytelni przez p. Macieja Pliszkę, anglistę i właściciela Centrum Języka PLIMAT. Gość, kierując się tytułem swojego spotkania, rozpoczął od przedstawienia własnej językowej ścieżki i muzycznych początków nauki angielskiego. W dalszej części przytoczył kilka anegdotek humorystycznie obrazujących sytuacje, z jakimi mogą się spotkać osoby nie w pełni znające obcy język, a także skupił się na perspektywach, jakie stwarza płynne posługiwanie się językiem angielskim.
W tym samym czasie klasy matematyczno-fizyczne i osoby zainteresowane informatyką wzięły udział w spotkaniu z p. inżynierem Jakubem Pawłowskim, absolwentem kierunku inżynieria kwantowa na Wydziale Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej. Po wstępnym wyjaśnieniu zagadnienia rozpoczęła się część projektowa. Jak wskazywała nazwa spotkania, Symulacja Monte Carlo prostego układu społecznego, uczniowie pod czujnym okiem p. Jakuba stworzyli model statystyczny i za pomocą symulacji sprawdzali jego działanie w poszukiwaniu zależności między stanem początkowym a wynikiem. Była to dla nich nie tylko cenna lekcja programowania, ale również szansa na zdobycie nowej wiedzy fundamentalnej dla współczesnej matematyki i fizyki.
Zainteresowanie, z jakim uczniowie uczestniczyli w poszczególnych wykładach i warsztatach , pozwala mieć nadzieję, że wiedza wyniesiona ze spotkań zaowocuje w ich życiu i stanie się podstawą do realizacji ambitnych projektów. Bo kto wie, może wśród uczestników pierwszego Dnia Nauki są uczniowie, którzy w przyszłych edycjach tego wydarzenia zaprezentują się na scenie już jako prelegenci…
Zdjęcia: Hanna Kiebula, Klaudia Karczmarz, Hubert Gościmski i Szymon Kaczmarek
Dodaj komentarz
Komentarze (0)