Przeprowadzono prace remontowe w Muzeum Kolejnictwa. Pochłonęły prawie pół miliona złotych [SZCZEGÓŁY]
Prawie pół miliona złotych wyniósł remont zapadni podtorowej oraz suwni górnej w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Środki na ten cel pozyskano z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Dobiegł końca remont hali suwnicy górnej oraz zapadni podtorowej. Obiekty przywrócono do stanu umożliwiającego ich dalszą eksploatację. Urządzenia pochodzące z XX wieku znajdują się na terenie Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w budynku zapadni i w przeszłości były wykorzystywane do napraw parowych lokomotyw. Suwnicę wyprodukowano w nieistniejących już wrocławskich zakładach J. Schammel mieszczących się przy obecnej ulicy Generała Kazimierza Pułaskiego. Zapadnię podtorową natomiast wykonały zakłady specjalizujące się w produkcji urządzeń dźwigowych Henschel&Söhn.
Zakłady zostały założone w Niemczech, w Kassel w 1810 r. i funkcjonują do dzisiaj. W XX wieku znane były z produkcji między innymi parowozów, jak również urządzeń transportowych. - Na zapadni podtorowej były między innymi naprawiane parowozy, tabor kolejowy oraz elektryczne pojazdy trakcyjne. To oznacza, iż linia kolejowa z Wrocławia przez Jaworzynę Śląską do Jeleniej Góry była przed wojną zelektryfikowana. Niestety, zawirowania II wojny światowej spowodowały, iż wycofujące się z terenów Dolnego Śląska wojska radzieckie zabrały ze sobą słupy sieci trakcyjnej wraz z towarzyszącymi urządzeniami. Ślady po tych działaniach widać do dziś wzdłuż ulicy Nasypowej we Wrocławiu. Z fundamentu z cegły wystają pozostałości po ucięciu słupów sieci trakcyjnej. Suwnica jak również zapadnia podtorowa są jednymi z ostatnich urządzeń dokumentujących prowadzoną w latach 1917 – 1945 elektryfikację parowozowni wachlarzowej w Jaworzynie Śląskiej. Kompleks powstał około 1914 roku z przeznaczeniem do obsługi lokomotyw elektrycznych kursujących na linii Wrocław - Jelenia Góra.
W 1947 roku, kiedy demontowano elektryfikację linii, kompleks zapadni i suwnicy przeznaczono do obsługi lokomotyw parowych oraz innego taboru kolejowego – informują przedstawiciele Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Zapadnia umożliwiała m.in. demontaż zestawów kołowych pojazdów szynowych, suwnia zaś - podnoszenie ciężkich elementów parowozu. Zarówno zapadnia, jak i suwnia są wpisane do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej.
Całkowity koszt realizacji zadania to 499 tysięcy złotych, z czego 489 tys. złotych stanowi dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Równolegle ramach dotacji unijnej z programu Interreg prowadzony był remont budynku, w którym znajdują się oba urządzenia. Inwestycja umożliwi naprawę taboru kolejowego na miejscu, a turystom prezentowanie działania tych urządzeń.
/UM Jaworzyna Śląska/
Dodaj komentarz
Komentarze (0)