Niemcy nie chcą wpuścić szynobusów z Wrocławia do Goerlitz
W czwartek informowaliśmy o inicjatywie władz Brandenburgii mającej na celu wznowienie połączeń Wrocław-Berlin. CZYTAJ WIĘCEJ.
Dziś zajmujemy się sprawą połączenia Wrocław-Goerlitz, które mogłoby ułatwić podróż z Wrocławia do Drezna (w miejsce zlikwidowanego w marcu tego roku przez Przewozy Regionalne połączenia Wrocław-Drezno).
Koleje Dolnośląskie już w styczniu prowadziły rozmowy ze stroną niemiecką dotyczące wpuszczenia polskich szynobusów do Goertliz.
CZYTAJ WIĘCEJ: Koleje Dolnośląskie uruchomią połączenie Wrocław-Drezno?
25 sierpnia odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Deutsche Bahn NETZ, Kolei Dolnośląskich i przedstawicieli urzędu marszałkowskiego.
Jak się okazuje, niemiecka kolej nie chce puścić do Goerlitz szynobusów z Wrocławia z dwóch względów:
- w myśl przepisów kolejowych DB NETZ, polski tabor bez niemieckich urządzeń systemu samoczynnego hamowania pociągu nie może wjechać do stacji Goerlitz. Koszt przystosowania polskich pociągów do niemieckich urządzeń jest bardzo wysoki;
- druga kwestia dotyczy gwarancji bezpieczeństwa prowadzonych przewozów – według DB NETZ wyliczone w wieloaspektowej analizie ryzyko związane z wjazdem taboru polskiego do Goerlitz jest zbyt duże.
- Kwestia, w skrócie, rozbija się o 1 semafor, który teoretycznie mógłby zostać przejechany z braku niemieckiego urządzenia samoczynnego hamowania pociągu (SHP) na polskim taborze - tłumaczy Doba.pl Justyna Stachniewicz z Kolei Dolnośląskich i dodaje, że KD przez cały czas rozmów są ze stroną niemiecką w stałym kontakcie i przekazują jej propozycje dotyczące zmniejszenia tego ryzyka.
- Na podstawie obecnych uregulować prawnych i obowiązującego Miejscowego Porozumienia Granicznego nie mamy prawnych możliwości wjazdu polskim taborem do Goerlitz. Porozumienie musi zostać zmienione na szczeblu ministerialnym w Niemczech. Strona niemiecka miała przedstawiać propozycję zmian ministrowi - wyjaśnia Stachniewicz.
Koleje Dolnośląskie w nowym rozkładzie planują wjazd do Goerlitz pociągów obecnie zaczynających i kończących bieg w Zgorzelcu, jednak wszystko zależy to od strony niemieckiej - zmiany Miejscowego Porozumienia Granicznego i "podjęcia" przez przewoźnika niemieckiego wyznaczonych pociągów po stronie niemieckiej.
Adriana Boruszewska Doba.pl
Przeczytaj komentarze (2)
Komentarze (2)