21 nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro dla MPK Wrocław

dzisiaj, 13 godz temu 150 0

Do floty bezemisyjnych pojazdów MPK Wrocław dołączy 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Będą niskopodłogowe, klimatyzowane i z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo. MPK Właśnie podpisało umowę na ich dostawę, ale też na budowę kompletnej infrastruktury oraz nowoczesnego zaplecza serwisowego.

- Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza wrocławskiego MPK. To dzisiaj zaokrąglając około 300 tramwajów, ponad 370 autobusów. Od siedmiu lat na ulicach Wrocławia konsekwentnie pojawiają się nowe pojazdy. Z obranego kursu nie schodzimy. Dokładnie miesiąc temu MPK podpisało umowę na siedem nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12. Dziś dochodzi kolejnych 21 autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Setki milionów złotych wydaliśmy na modernizację naszej floty, zarówno tej tramwajowej, jak i autobusowej. To nie koniec - kolejne zakupy przed nami – mówił na konferencji prasowej poświęconej podpisaniu umowy między MPK Wrocław a Daimler Buses Polska prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, dodając, że Wrocław dywersyfikuje flotę. – Z jednej strony są to autobusy dieslowskie, ale spełniające najwyższe normy środowiskowe. A z drugiej strony to autobusy elektryczne i myślę, że w przyszłości także autobusy wodorowe.

Daimler Buses Polska na dostawcę nowych autobusów elektrycznych dla Wrocławia został wyłoniony w przetargu. Pojazdy eCitaro wrocławianie już znają, jeżdżą one na w pełni zelektryfikowanej linii K. Oprócz zakupu samych autobusów, podpisana 3 lipca umowa obejmuje też budowę infrastruktury ładowania. Nowe stanowiska ładujące pojawią się na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej oraz przy wrocławskim lotnisku. Poza tym 63 kierowców i 39 pracowników technicznych miejskiego przewoźnika zostanie przeszkolonych z obsługi autobusów i infrastruktury ładowania, dzięki czemu nowe pojazdy mają być eksploatowane efektywnie i bezpiecznie.

78 mln zł dotacji na nowe autobusy

Koszt tej inwestycji (zakupu autobusów, ładowarek i szkolenia) to ponad 87 mln zł. Ale ponad 78 mln zł pokryje bezzwrotne dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ze środków z KPO.

- To jedno z większych dofinansowań, jakie MPK Wrocław pozyskało w ostatnich latach dla rozwoju naszej floty autobusowej – i kolejny dowód, że myślimy o jutrze już dziś. Dzięki temu wsparciu kupujemy 9 autobusów przegubowych w ramach zamówienia podstawowego i 12 autobusów SOLO w ramach prawa opcji, z którego chcemy w pełni skorzystać, by maksymalnie zwiększyć korzyść dla mieszkańców – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

W ciągu nieco ponad dwóch lat (od 2023 r.) fundusze pozyskane przez Wrocław na rozwój komunikacji miejskiej wyniosły ponad 600 mln zł – to kwota niespotykana w skali kraju. - W styczniu 2025 r. MPK Wrocław dostało 203 mln zł dotacji z KPO na zrefinansowanie zakupu 34 tramwajów Moderus Gamma i Pesa 146N. Środki te pozwolą na uwolnienie budżetu miasta i przeznaczenie go na kolejne inwestycje transportowe – wymienia Witold Woźny.

Natomiast ostatnio - w maju br. - MPK pozyskało niemal 200 mln zł z Programu FENIKS – to pieniądze, które zostaną przeznaczone na zakup dziewięciu nowych tramwajów Pesa i refinansowanie już kupionych 24 niskopodłogowych tramwajów.

Kiedy pojedziemy eCitaro?

Pierwsze dostawy nowych autobusów mają dotrzeć do Wrocławia w ciągu 18 miesięcy.  Przegubowe 18-metrowe pojazdy zmieszczą do 116 pasażerów, a 12-metrowe solo – do 76 osób. Autobusy są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, z przestrzenią dla wózków, szerokimi drzwiami, pętlą indukcyjną z możliwością nadawania komunikatów bezpośrednio do aparatu słuchowego i nowoczesnym, czytelnym systemem informacji pasażerskiej. – Pojazdy te są wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspierają kierowców a czasem reagują za nich. To m.in. system, który monitoruje przestrzeń przed autobusem - dzięki radarom i kamerom sprawdza ją na odległości około 250 m. System ostrzeże kierowcę, gdy przed autobus wybiegnie pieszy, wyjedzie rowerzysta lub gdy na torze jazdy pojawi się coś niespodziewanego. Jeśli kierowca nie zareaguje, sam zainicjuje hamowanie. Kolejny system zapewnia bezpieczeństwo osobom poruszającym się po obu stronach autobusu. Ostrzega on kierowcę, np. przy manewrze zmiany kierunku jazdy, że w martwym polu znajduje się  jakiś obiekt – wymienia Mirosława Rudzka, prezes zarządu Daimler Buses Polska.

MPK Wrocław inwestuje w tabor

Ten zakup, to kolejny krok miasta Wrocław w wymianę i modernizację taboru. Od początku 2019 do początku 2025 r. na nowe autobusy i tramwaje oraz unowocześnienie pojazdów jeżdżących po ulicach miasta  MPK wydało ponad 1,7 mld zł.

Do floty zakupiono 46 Moderusów Gamma, których dostawy zakończyły się w czerwcu 2024 r., 40 tramwajów Pesa 146N (ostatni z tych tramwajów wyjechał na torowiska na początku stycznia br.). Wcześniej – w październiku 2019 r. – zakończyła się dostawa 40 szt. Moderusów Beta. Miasto kupiło też 13 Mercedesów eCitaro, a w 2020 r. na ulice Wrocławia wyjechał ostatni ze 110 Mercedesów Citaro II. Modernizację przeszło 17 tramwajów Skoda 16T i 25 Protramów  WrAS 205.

W grudniu 2024 r. przewoźnik podpisał natomiast umowę na dzierżawę 100 autobusów Mercedes-Benz. W ramach kontraktu MPK Wrocław pozyska 55 sztuk 18-metrowych Conecto, 38 sztuk 12-metrowych Citaro oraz 7 sztuk 10-metrowych Citaro K. Realizacja dostaw potrwa do 2026 roku. Trwa także proces pozyskiwania kolejnych 100 takich pojazdów. Umowa na dostawę elektrycznych Solarisów Urbino 12 została podpisana 3 czerwca br. – mieszkańcy pojadą nimi w połowie przyszłego roku. W trakcie realizacji jest modernizacja sześciu tramwajów typu Skoda 19T, a MPK ustala szczegóły dotyczące unowocześnienia kolejnych 25. 

Zakup nowych autobusów elektrycznych to kolejny ważny krok w stronę nowoczesnego, komfortowego i zeroemisyjnego transportu publicznego we Wrocławiu. To także element szerszej polityki miasta, w której stawiamy nie tylko na ekologię, ale i bezpieczeństwo mieszkańców. Warto przypomnieć, że w planach jest wyposażenie autobusów i tramwajów we Wrocławiu w nowoczesne defibrylatory AED, które mogą uratować życie w sytuacjach nagłych. W jeżdżących po mieście pojazdach będzie się to odbywać stopniowo. Nowe elektryczne autobusy będą standardowo wyposażone w defibrylatory. To kolejny dowód, że Wrocław stawia na zrównoważony rozwój, nowoczesne technologie i realną troskę o zdrowie oraz bezpieczeństwo pasażerów.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)