Autobusem na Jagodno wydzieloną trasą. Jest też wykonawca projektu dla tramwaju i rozbudowy ul. Buforowej
Od poniedziałku 5 maja autobusy pojadą na Jagodno wydzieloną trasą zarezerwowaną dla komunikacji zbiorowej! Trasa liczy 2,7 kilometra i będą nią kursowały co kilka minut autobusy, a w przyszłości także tramwaje. Miasto zrobiło też kolejny krok w kierunku tramwaju – rozstrzygnięty został przetarg na projekt.
– Otwarcie korytarza autobusowego to strategiczny krok dla Jagodna. Wydzielona trasa nie tylko tu, ale również na ulicy Hubskiej sprawia, że autobusy z Jagodna do centrum dojadą w 13-18 minut. To co tu widać budowaliśmy 18 miesięcy. Kosztowało około 50 milionów złotych. Z tej inwestycji może korzystać około 35,5 tysięcy mieszkańców, którzy ze swoich domów będą mogli dojść w 5 minut na przystanek. Mieszkańcy Jagodna na kluczowych przystankach od pętli Jagodno w kierunku centrum miasta będą mieli autobus co 3 minuty, a w porannym szczycie nawet co 2,5 minuty – mówi Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia.
Na trasie zaprojektowano i wykonano 5 par przystanków. Powstały na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej, ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego, ul. Kopycińskiego. Pętla natomiast została wybudowana przy ul. Kajdasza, a przy niej park and ride na 57 aut oraz zadaszony parking dla rowerów.
Kolejny etap: tramwaj
– Mamy już trasę autobusową, w drugim etapie trasa będzie uzupełniona o torowisko i trakcję tramwajową. W momencie, gdy są już przepisy regulujące krzyżowanie się torów tramwajowych z kolejowymi, miasto może działać dalej. Wrocławskie Inwestycje kończą analizować oferty, które wpłynęły w przetargu na zaprojektowanie trasy tramwajowej na Jagodno i rozbudowę do czterech pasów ulicy Buforowej – uzupełnia wiceprezydent Michał Młyńczak.
Trasa jest przystosowana do ułożenia w przyszłości w jej śladzie torowiska tramwajowego.
– Część słupów trakcyjnych została już ustawiona, w innych miejscach zostały zachowane na nie rezerwy i kable trakcyjne. Na trasie łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do przyszłego kursowania tramwajów, perony przystankowe spełniają już normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów. Podbudowa pod korytarz jest betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami – wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Nowe połączenia na Jagodno
Dzięki nowej trasie można było zaplanować nową siatkę połączeń we Wrocławiu i Jagodno zyska bezpośrednie połączenia autobusowe z ważnymi punktami w mieście.
– Linia 148, która teraz łączy Leśnicę z Dworcem Głównym PKP, zostanie przedłużona z dworca do pętli Jagodno. Zapewnieni to wyczekiwane przez mieszkańców bezpośrednie połączenie Jagodna z zachodnią częścią miasta. Linia N zostanie natomiast zostanie przedłużona z ul. Petrusewicza do pętli Jagodno. To zapewni z kolei mieszkańcom Jagodna i Psiego Pola bezpośrednie połączenie. Warto dodać, że linia 110 zostanie na swojej trasie i też będzie korzystać z nowego korytarza – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.
W związku z oddaniem do użytku inwestycji: linia 145 swój bieg zakończy na przystanku Vivaldiego, zamiast na rondzie Iwiny. Linia 310 zostanie natomiast wydłużona do ronda Iwiny. Dodajmy, że o 5 maja linie autobusowe 112 i 113 zostaną wydłużone od Dworca Głównego PKP do Galerii Dominikańskiej, dzięki czemu mieszkańcy Wojszyc i Ołtaszyna zyskają dodatkowe połączenie z węzłem przesiadkowym w centrum miasta.
Oddanie tak ważnego zadania komunikacyjnego wymaga dostosowania i zmian w układzie linii - po to, by maksymalnie wykorzystać potencjał inwestycji. Z nowego układu korzystać będą linie MPK ale też linie aglomeracyjne.
50 autobusów i 130 kierowców
– Nowe rozkłady jazdy zostaną wprowadzone w nocy z 4 na 5 maja. Już od dzisiaj mieszkańcy mogą zapoznać się z trasami i rozkładami na stronach wroclaw.pl i w aplikacjach. Wydział Transportu na przystankach rozwiesi plakaty z QR-kodem odsyłającym do najważniejszych zmian. Jak zawsze dzień przed ich wprowadzeniem, czyli w nocy z 4 na 5 maja zostaną one umieszczone na przystankach. Ważne, by pasażerowie zwrócili uwagę na zmiany w trasach przejazdów konkretnych linii, w tym perony przystankowe, z których autobusy będą odjeżdżały. Ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych punktów pętli przy Kajdasza, czy nowych peronów przy al. Słowackiego w pobliżu Galerii Dominikańskiej – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu w Urzędzie Miasta.
Takie zmiany to duże zaangażowanie dodatkowe MPK. Zarówno pracowników, jak i sprzętu.
– Obsługa nowego układu komunikacyjnego to ogromne przedsięwzięcie logistyczne. W godzinach szczytu wszystkie linie przejeżdżające przez Jagodno będą zabezpieczane przez 50 autobusów, kursujących co około 3 minuty. W realizację połączeń każdego dnia zaangażowanych będzie około 130 kierowców MPK Wrocław, a nad bezpieczeństwem i sprawnością taboru czuwać będzie blisko 150 pracowników obsługi technicznej naszej zajezdni – zdradza Witold Woźny, prezes MPK.
Tu zniknie buspas - tak pojedziemy autami na „starej Buforowej”
Na uruchomieniu wydzielonego korytarza autobusowego na Jagodno zyskają nie tylko pasażerowie, ale również kierowcy. Zmieniona zostanie obecna organizacja ruchu. Obecny buspas do centrum na „starej Buforowej” zostanie zlikwidowany i będą nim mogli jechać kierowcy samochodów osobowych.
– Tam gdzie jest to możliwe wprowadzimy także lokalny ruch dwukierunkowy. Na całej długości „starej Buforowej” możliwa będzie jazda kierunku centrum – deklaruje Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Zlikwidowany zostanie buspas na jezdni głównej ulicy Buforowej obecnie funkcjonujący na odcinku od zjazdu z jedni bocznej przed skrzyżowaniem z ul. Konduktorską do wjazdu na torowisko przed skrzyżowaniem z ul. Świeradowską. Jezdnia boczna ulicy Buforowej na odcinkach, na których obecnie przeznaczona była wyłącznie dla komunikacji autobusowej zostanie udostępniona dla ruchu ogólnego. Kierowcy będą mogli wjechać w jezdnię boczną ulicy Buforowej od strony skrzyżowania z ulicą Strawińskiego i dalej przejechać tą jezdnią aż do wyjazdu na skrzyżowanie z ul. Konduktorską. Boczna ulica Buforowej będzie jednokierunkowa na odcinku od ulicy Malinowskiego do zjazdu przed skrzyżowaniem z ul. Konduktorską - tak ja teraz, jednak od 5 maja będą mogły pojechać nią wszystkie pojazdy, a nie tylko autobusy. Na odcinku od Malinowskiego do ul. Granicznej (Iwiny) będzie dwukierunkowa z ruchem dla wszystkich. A na odcinku od wjazdu na od wjazdu na jezdnię boczną od granic miasta do ulicy Granicznej (Iwiny) - pozostaje jednokierunkowa, tak jak ma to miejsce obecnie.
Jest projektant trasy autobusowej na Jagodno
To nie koniec dobrych informacji dla Jagodna. Wrocławskie Inwestycje wybrały wykonawcę dokumentacji projektowej dla rozbudowy ul. Buforowej o kolejną infrastrukturę drogową po stronie wschodniej i przede wszystkim zaprojektowania trasy tramwajowej z przecięciem linii kolejowej. Koszt tego zadania to 3 808 941,00 zł brutto. Projektant od momentu podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji – mówi Piotr Paś, prezes wrocławskich Inwestycji
TAT na Jagodno w liczbach
· 50 - milionów złotych kosztowała budowa. Jest dofinansowana z Polskiego Ładu
· 3600 - metrów sześciennych betonu użytych zostało jako podbudowa pod jezdnię. Z niej będzie już w przyszłości korzystał także tramwaj
· 185 - latarni oświetla pas drogowy
· 48 - latarni oświetla perony i doświetla przejścia dla pieszych
· 6360 - metrów ma nowa sieć energetyczna
· 3150 - metrów ma nowa kanalizacja deszczowa
· 1915 - metrów liczą nowe perony i chodniki
· 1640 - metrów kwadratowych zajmuje powierzchnia park and ride
· 44 - przykanaliki wykonano już do odwodnienia przyszłego torowiska tramwajowego
· 19 965 - metrów kwadratowych zajmuje powierzchnia pasa korytarza transportowego bez pętli.
Komentarze (2)