Elektromobilność na tablicy. Wrocław rozbudowuje system szkolnictwa zawodowego

dzisiaj, 4 godz temu 114 0

Wrocław kontynuuje rozwój nowoczesnego szkolnictwa zawodowego. Po otwarciu Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie automatyki przemysłowej miasto uruchamia kolejne – tym razem skoncentrowane na elektromobilności. Środki na jego utworzenie pochodzą z Krajowego Programu Odbudowy.

Nowoczesna szkoła zawodowa coraz rzadziej przypomina klasyczne technikum z lat 90. — przekształca się raczej w interdyscyplinarne centrum kompetencyjne, które musi reagować na zmiany technologiczne szybciej niż uczelnie. Wrocław, jeden z krajowych liderów inwestycji w edukację, otworzył właśnie kolejne Branżowe Centrum Umiejętności — tym razem skoncentrowane na elektromobilności. Placówka działa w Zespole Szkół nr 2 przy ul. Borowskiej.

To już drugie z czterech centrów planowanych w mieście. Pierwsze — poświęcone automatyce przemysłowej — od października 2024 r. funkcjonuje przy Lotniczych Zakładach Naukowych. Trzecie, skupione na elektryce, powstaje przy CPKZ ul. Strzegomskiej, a czwarte — w obszarze florystyki — zaplanowano przy ZS nr 3 przy ul. Szkockiej.

– To nie tylko poprawa jakości edukacji zawodowej, ale także konkretne połączenie szkół, uczelni i rynku pracy – podkreśla Ryszard Kessler, wiceprezydent Wrocławia. – Chcemy, by nasze centra realnie przygotowywały do pracy w sektorach, które już dziś decydują o rozwoju gospodarki.

Praktyka zamiast teorii

Centrum przy Borowskiej składa się z pięciu pracowni, z czego trzy przypominają stacje diagnostyczne. Kursanci — zarówno uczniowie, jak i dorośli – będą ćwiczyć na rzeczywistych pojazdach elektrycznych i hybrydowych (samochody, hulajnogi, skutery), ucząc się diagnostyki, naprawy, eksploatacji, a także pomiarów mocy i momentu obrotowego.
Infrastruktura obejmuje również instalację fotowoltaiczną z magazynem energii i stacje ładowania — co wpisuje się nie tylko w potrzeby przemysłu, ale i miejskich strategii zrównoważonego rozwoju.

– Elektromobilność to nie moda, lecz nowy standard. Nasze centrum pozwala ćwiczyć realne scenariusze awarii, analizować układy napędowe, zarządzać energią – mówi Małgorzata Hamberg, dyrektorka szkoły. – To nie tylko nauka zawodu, ale kompetencji przydatnych w całej gospodarce niskoemisyjnej. To szansa dla młodych ludzi, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, ale i dla dorosłych, którzy chcą się rozwijać czy się przebranżowić – dodaje.

Uczestnicy szkoleń będą m.in.:
·        poznawać budowę pojazdów elektrycznych,
·        uczyć się obsługi układów napędowych pojazdów elektrycznych,
·        przeprowadzać pomiary mocy, momentu obrotowego silników i obciążenia pojazdów,
·        naprawiać usterki związane z elektroniką,
·        uczyć się zarządzania systemami w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

– Te pracownie naprawdę robią wrażenie i cieszę się, że będziemy mogli uczyć się w tak nowoczesnych warunkach. To naprawdę idealne miejsca, by poznać samochody elektryczne. Jak funkcjonują, i jak je naprawiać. Do tej pory z takimi samochodami nie miałem do czynienia – mówi Szymon Olejniczak, uczeń ZS nr 2 we Wrocławiu.

Z KPO do sali warsztatowej

Realizacja projektu była możliwa dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy. Całkowity koszt inwestycji wynosi ponad 18 mln złotych, z czego ponad 15,3 mln pochodzi z dofinansowania unijnego. Środki pozwoliły na modernizację pomieszczeń, zakup sprzętu, przygotowanie programu szkoleń i zatrudnienie specjalistycznej kadry.

– Cieszy nas, że sięgamy po środki unijne w sposób konkretny: powstają nowoczesne pracownie, a za ofertą stoją realne potrzeby edukacyjne i gospodarcze – komentuje Dorota Olearnik, dyrektorka Wydziału Zarządzania Funduszami. – Szkolenia są bezpłatne, certyfikowane, i kierowane do różnych grup wiekowych – dodaje.

Współpraca z Polską Izbą Motoryzacji i firmami Radiotechnika Marketing oraz Nawrot pozwoliła dopasować program szkoleń do specyfiki branży. Do końca czerwca 2026 roku centrum przy ul. Borowskiej planuje przeszkolić co najmniej 300 osób.

Cztery centra, jeden model

Wrocławskie BCU mają wspólną strukturę: interdyscyplinarność, otwartość na dorosłych uczestników, współpracę z sektorem prywatnym i akcent na praktykę. W centrum z dziedziny automatyki przemysłowej przy ul. Kiełczowskiej uczestnicy uczą się m.in. montażu komponentów systemów sterowania, intralogistyki i Przemysłu 4.0. Tam również zaplanowano szkolenie ok. 320 osób do 2026 roku.
Z kolei planowane BCU przy Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego przy ul. Strzegomskiej ma się specjalizować w dziedzinie elektryki, a BCU przy ZS nr 3 przy ul. Szkockiej — we współpracy ze stowarzyszeniami branżowymi – w dziedzinie florystyki.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)