Od teorii do praktyki – wrocławska placówka z nowoczesnym laboratorium cyfrowym na miarę przemysłu 4.0

środa, 11.6.2025 14:15 269 0

W Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego (CPKZ) we Wrocławiu utworzono Laboratorium Cyfrowego Prototypowania i Wytwarzania Układów Mechatronicznych. To jedna z najnowocześniejszych przestrzeni edukacyjnych w Polsce do produkcji półprzewodników. Nowa pracownia została kompleksowo wyposażona, aby odpowiadać na wyzwania współczesnego rynku pracy i edukacji.

Nowoczesne laboratorium

Nowoczesne laboratorium cyfrowe we wrocławskiej placówce przy ul. Strzegomskiej umożliwi uczniom realizację pełnego procesu inżynierskiego – od pomysłu, przez projektowanie i symulacje, aż po wykonanie, montaż i testowanie gotowych urządzeń.

Grant wspierający rozwój edukacji zawodowej w zakresie produkcji zaawansowanych półprzewodników sfinansowała firma Intel. Projekt został zrealizowany we współpracy z Miastem Wrocław, Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego oraz Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

– Profil tej pracowni jest zgodny ze strategią rozwoju, którą wyznacza Wrocław. Innowacyjność, technologie przyszłości oraz rozwijanie wiedzy i kompetencji o strategicznym i międzynarodowym znaczeniu jest obecnie bezcenne. Dziękuję partnerom i wszystkim zaangażowanym w proces za doprowadzenie projektu do tak imponującego efektu – mówi Ryszard Kessler, wiceprezydent Wrocławia.

Współpraca sektora publicznego z prywatnym

Dzięki wspólnej inwestycji sektora prywatnego i publicznego powstała przestrzeń, która staje się wzorem dla nowoczesnej edukacji zawodowej w Polsce.

– Uczniowie zyskają dostęp do rozwiązań technologicznych, które dotąd były domeną uczelni i centrów badawczo-rozwojowych. A co ważne w naszej pracowni będziemy uczyć mądrego i etycznego wykorzystywania AI np. do rozpoznawania wzorców czy analiz wykonywanych przez układy mechatroniczne. To ogromny krok w kierunku nowoczesnej edukacji zawodowej, w której nauka nie kończy się na teorii, lecz zaczyna się od działania – zaznacza Anna Chołodecka, dyrektorka CPKZ we Wrocławiu.

Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, wspólnie z partnerami, stawia na edukację, która rozwija umiejętności, uczy pracy zespołowej i przybliża młodzież do realiów współczesnego przemysłu.

Edukacja zawodowa to inwestycja w przyszłość

Nowe laboratorium będzie przestrzenią do prowadzenia zaawansowanych zajęć praktycznych i projektowych z mechatroniki, inżynierii mechanicznej, automatyki, elektroniki oraz informatyki technicznej. Praca będzie odbywać się w zespołach projektowych nad rzeczywistymi rozwiązaniami.

– Ta pracownia będzie naszą dumą. To wspaniały przykład naszej współpracy z biznesem w budowaniu kompetencji przyszłości. Otwartość, wspólne diagnozowanie potrzeb wraz z inwestorami i placówkami edukacyjnymi owocuje kolejną inicjatywą, będącą inwestycją w młodzież. Także po raz kolejny pokazaliśmy, że we Wrocławiu współpraca i współtworzenie są naturalne – podkreśla Magdalena Okulowska, prezeska zarządu Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Do dyspozycji uczniów oddano m.in.: drukarki 3D (FDM i SLA), lasery CO₂, oscyloskopy, zasilacze laboratoryjne, stanowiska lutownicze oraz zestawy do pracy z mikrokontrolerami.

– To pracownia od razu zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Ten nowoczesny sprzęt, maszyny, to najwyższy poziom techniki. Aż chce się coś tworzyć, projektować. Niewykluczone, że taki sprzęt będziemy wykorzystywać w naszej przyszłej pracy – opowiada Jakub Maryniak, uczeń z Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu.

Każde stanowisko wyposażono także w komputer z oprogramowaniem inżynierskim, w tym Autodesk Fusion 360. Pracownia podzielona jest na strefy: projektową, montażową, elektroniczną i testową, a całość wspiera interaktywny system prezentacji z dużymi ekranami.

– Dzięki przeprowadzonemu remontowi udało się stworzyć przestrzeń nowoczesną i funkcjonalną, odpowiadającą wymaganiom współczesnej edukacji zawodowej. Mamy pełną świadomość, że bez nowoczesnych pracowni zawodowych i zaangażowania pracodawców nie jest możliwe kształcenie młodych ludzi w zawodzie i przygotowanie praktyczne na miarę potrzeb tych pracodawców. Jak widać, biznes doskonale to rozumie – mówi Ewa Szczęch, dyrektorka Wydziału Szkół Ponadpodstawowych i Specjalnych UM Wrocławia.

Wśród realizowanych w laboratorium tematów znajdą się: projektowanie 3D, tworzenie płytek PCB, programowanie mikrosystemów, a także integracja komponentów (w ramach systemów typu IoT). Uczniowie będą mieli okazję także korzystać z technologii druku 3D, cięcia laserowego czy modelowania CAD.

– Wejście Polski do branży półprzewodników już się rozpoczęło. Wykorzystujemy tę historyczną szansę między innymi wspierając inwestycje w edukację przyszłych talentów. Z perspektywy uczniów jest to szansa na zbudowanie kariery w branży przyszłości, branży, która jest kluczowa dla życia, zdrowia i bezpieczeństwa każdego z nas. Serdecznie dziękuję za szerokie wsparcie i współpracę zarówno Miasta Wrocław, ARAW, jak i samego CPKZ Wrocław – mówi Max Dropiński, ekspert branży półprzewodników, SEMI Europe.

Laboratorium będzie także przygotowywać uczniów do udziału w konkursach oraz ogólnopolskich turniejach zawodowych. W planach jest także wykorzystanie przestrzeni do szkoleń, warsztatów branżowych i zajęć rozszerzających program nauczania, szczególnie w obszarze cyfrowego wytwarzania i systemów mechatronicznych.

 

Przemysł 4.0 – tzw. czwarta rewolucja przemysłowa, w której wykorzystuje się zaawansowane technologie cyfrowe połączone z automatyzacją.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)