Raport inwestycyjny z Wrocławia
Nowe chodniki na Mościckiego i Balonowej
Zakończyły się wymiany bitumicznych nawierzchni chodników na ul. Mościckiego na Brochowie i ul. Balonowej na Gądowie. Oba chodniki były w złym stanie: z nawierzchniami pełnymi spękań, wybrzuszeń i łat oraz uszkodzonymi krawężnikami. Całe zadanie trwało kilka miesięcy i kosztowało 1,5 mln zł.
Na ul. Mościckiego mieszkańcy korzystają z nowego ciągu po stronie zabudowy mieszkaniowej, od ul. Topolowej do Semaforowej oraz od ul. Wietnamskiej do Birmańskiej. Również na ul. Balonowej prace były prowadzone po stronie zabudowy, od ul. Horbaczewskiego do Bystrzyckiej.
Na obydwu ulicach stara masa bitumiczna została sfrezowana, a popękane płytki betonowe usunięte. Następnie wykonawcy wyregulowali krawężniki oraz studnie, włazy i zawory wszystkich urządzeń znajdujących się w chodnikach. Przy przejściach dla pieszych zostały ułożone płytki STOP. Końcowym etapem było ponowne ustawienie słupków przeszkodowych oraz odtworzenie trawników.
Remont trasy pieszo rowerowej na Legnickiej
Rozpoczynamy remont trasy pieszo-rowerowej na ul. Legnickiej w rejonie ul. Przedmiejskiej. To odcinek przy jezdni prowadzącej od centrum w kierunku Leśnicy, między dwoma wiaduktami kolejowymi. Obecnie trasa jest podzielona na ścieżkę rowerową oraz ciąg pieszy, a jej nawierzchnia jest w nie najlepszym stanie. Ułożony tutaj asfalt uległ odkształceniom, interwencji wymaga też oznakowanie poziome.
Zaplanowane na tym odcinku prace obejmują: frezowanie starej nawierzchni i ułożenie nowej; wykonanie nowego oznakowania poziomego i pionowego organizacji ruchu, zwłaszcza na odcinku między pierwszym wiaduktem od strony centrum a ul. Przedmiejską; montaż barierek i słupków przeszkodowych przy dodatkowej jezdni między ul. Przedmiejską i drugim wiaduktem.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu podpisał właśnie umowę z wybranym w przetargu wykonawcą. Realizacja zadania potrwa ok. dwóch miesięcy.
Kanalizacja na Żernikach
Na osiedlu Żerniki ponad 600 mieszkań i domów zyska dostęp do miejskiej kanalizacji sanitarnej. Sieć będzie odbierać ścieki z nieruchomości zamieszkałych przez około 2 tys. wrocławian.
Budujemy około 2 km sieci - prace trwają już na ul. Strachowickiej we współpracy z deweloperem. Kanalizacja pojawi się m.in. w ulicach: Rumiankowej, Pieprznej, Osinieckiej, Kardamonowej i części Strachowickiej.
Koszt realizacji tego etapu wyniesie około 6 mln zł netto. Sięgacze kanalizacyjne zostaną doprowadzone do granic działek. Mieszkańcy Żernik będą mogli podłączyć się do miejskiej sieci kanalizacyjnej już w 2027 roku. Projekt kanalizacji na Żernikach to część szerszego programu inwestycyjnego MPWiK współfinansowanego z funduszy unijnych. Całkowite dofinansowanie do projektów realizowanych przez MPWiK w ramach tego programu sięga rekordowych 219 mln zł.
W aplikacji złożonej przez MPWiK znalazły się inwestycje związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej na osiedlach: Żerniki, Ratyń, Marszowice, Kłokoczyce, Strachowice, Brochów, Leśnica, Księże Wielkie i Świniary. Łącznie to ponad 22 kilometry nowych sieci. Dotacja obejmuje także rozpoczętą w ubiegłym roku modernizację i rozbudowę Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków.
Remont torowiska na ul. Kosmonautów
31 maja MPK Wrocław zaczyna modernizację ostatniego wyeksploatowanego fragmentu torowiska w ul. Kosmonautów. To największa inwestycja w ramach tegorocznej #TORYwolucji i domknięcie wieloetapowej przebudowy trasy tramwajowej do Leśnicy.
Na odcinku od ul. Jeżowskiej do przystanku „Jeleniogórska” powstanie nowoczesne, zielone torowisko z odwodnieniem, nową siecią trakcyjną, infrastrukturą techniczną i zmodernizowanymi przejazdami. To inwestycja, która znacznie poprawi komfort podróży i ograniczy hałas oraz wibracje w tej części miasta.
W związku z tym remontem nastąpią zmiany w organizacji ruchu. Tramwaje linii 3, 10 i 20 dojadą tylko do pętli Pilczyce. Na trasie Pilczyce–Leśnica pojedzie autobus zastępczy 710, kursujący co 6 minut w dni robocze (do godz. 20) i co 7,5 minuty wieczorami oraz w weekendy.
Linia 102 zostanie tymczasowo wydłużona do Pilczyc – z myślą o mieszkańcach Złotnik.
Alternatywą są też połączenia pociągami Kolei Dolnośląskich, które honorują UrbanCard. Czas przejazdu - 12-16 minut.
Po zakończeniu prac cała trasa z centrum do Leśnicy będzie w pełni zmodernizowana – gotowa na kolejne dekady bezpiecznego i komfortowego użytkowania.
Remont na ul. ks. Stanety
Na ul. ks. Stanety 31 maja Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta rozpocznie remont wyniesionych przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych na ul. Stanety i tarczy skrzyżowania na ul. Stanety/ Gorlickiej/ Mulickiej.
Remont potrwa około miesiąca, ekipy będą pracować przy połówkowym zajęciu jezdni. W tym czasie przejazd przez ul. Stanety będzie możliwy tylko w jednym kierunku - od ul. Mulickiej i Gorlickiej w stronę r. Lotników Polskich. W przeciwnym kierunku objazd wyznaczono ulicami Kiełczowską i Mulicką. Ulica Mulicka na czas prowadzenia robót stanie się jednokierunkowa, dla potrzeb poprowadzenia nią ruchu autobusów komunikacji zbiorowej - zarówno tych miejskich, jak i aglomeracyjnych.
W związku z tym remontem od rana 31 maja nastąpią zmiany na trasach autobusów:
- linii 121 - w kierunku przystanku Kiełczowska (Cmentarz) pojada ul. Kiełczowską i Mulicką
- linii 147 - zostaną skrócone do przystanku "Psie Pole (Rondo Lotników Polskich)".
- linii 150 - jadące w kierunku pętli Litewska zostaną skierowane objazdem od ul. Bierutowskiej przez ul. Kiełczowską, Mulicką do ul. Gorlickiej.
- linii nocnej 251 jadące w kierunku pętli Litewska zostaną skierowane od ronda Lotników Polskich przez ul. Kiełczowską, Mulicką do ul. Gorlickiej.
Zmiany tras dotyczą też linii aglomeracyjnych 911, 921, 931, 934 i 936. Roboty przygotowawcze do tej inwestycji trwają już od kilku dni, dziś prowadzono korektę progów w ul. Mulickiej przed skierowaniem na nią objazdu autobusów. Przez cały czas trwania inwestycji parking dla samochodów na działce pomiędzy ul. Stanety a Kiełczowską będzie funkcjonował normalnie.
Koszarowa - przetarg rozstrzygnięty, jeśli nie będzie odwołań - podpisujemy umowę
Wrocławskie Inwestycje rozstrzygnęły przetarg na przebudowę ulicy Koszarowej. To duże zadanie inwestycyjne na Karłowicach. Jeśli przez 10 dni nie będzie odwołań - będzie można podpisać umowę z wykonawcą. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 10 miesięcy na realizację budowy. Koszt zadania to ponad 14,8 milionów złotych. Prace budowlane na ulicy Koszarowej będą prowadzone połówkowo, aby utrzymać ruch aut do szpitala. O zmianach w organizacji przejazdu ulicą będziemy informować, po tym jak wykonawca uzgodni projekt z zarządzającym ruchem.
Jezdnia na ul. Koszarowej zostanie poszerzona z 5,5 m do 6 m. Wybudowane zostaną nowe przystanki z wiatami i duża zatoka służąca autobusom. Nawierzchnia ulicy będzie wykonana z masy bitumicznej, która zastąpi zniszczoną kostkę brukową.
Po inwestycji zyskają rowerzyści. Na ulicy Koszarowej wybudowana zostanie dwukierunkowa droga dla rowerów po stronie północnej, czyli tej gdzie znajdują się szpital i budynki kampusu Uniwersytetu Wrocławskiego.
Podczas inwestycji mają powstać nowe chodniki oraz przejścia dla pieszych (dodatkowe przejście dla pieszych powstanie na ul.
Sołtysowickiej przy skrzyżowaniu z ul. Koszarową). Zaplanowana jest też przebudowa sieci podziemnych m.in. wodno-kanalizacyjnej i energetycznej. Wykonawca podczas realizacji tego zadania zadba także o zieleń. Na ul. Koszarowej pojawią się m.in. tysiące róż w dwóch odmianach.
Projekt przewiduje także w niektórych miejscach budowę muld chłonnych, co pozwoli zagospodarować wody opadowe.
Nowe boiska, zieleń i nowoczesna przestrzeń w SP nr 43
Zarząd Inwestycji Miejskich we Wrocławiu kończy właśnie prace związane z rozszczelnieniem nawierzchni terenu Szkoły Podstawowej nr 43 przy ul. Grochowej. Jeszcze niedawno – asfalt i zaniedbana zieleń. Dziś – nowoczesna, zielona przestrzeń, która zachęca do aktywności i odpoczynku! Wybudowane zostały dwa nowe boiska z nawierzchnią EPDM przepuszczalną dla wody – idealną do gry w koszykówkę i siatkówkę.
Zainstalowane zostało oświetlenie, monitoring i mała infrastruktura – ławki, kosze, stojaki rowerowe. Na boiskach rośnie trawa, posadzonych zostało 665 krzewów ozdobnych – tawuły japońskie i pęcherzyce.
Prace rozpoczęły się w marcu tego roku, a dziś są już praktycznie zakończone – trwają tylko prace porządkowe. I to jeszcze nie koniec! Równolegle opracowujemy projekt remontu oraz termomodernizacji elewacji i dachu szkoły. Po jego realizacji, razem z nowym zagospodarowaniem terenu, boiskami i zielenią, SP nr 43 zyska zupełnie nową jakość – estetyczną, funkcjonalną i przyjazną.
To wszystko sprawi, że szkoła będzie nie tylko bezpieczna i nowoczesna.
Modernizujemy wrocławski system ostrzegania o zagrożeniach
W ramach rozbudowy systemu ostrzegania o zagrożeniach, po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego, 8 maja 2025 r. podpisaliśmy umowę na nowe syreny (10 sztuk)! Będą montowane w następujących lokalizacjach:
ul. Pęgowska 34
ul. Tymiankowa 3
ul. Przedwiośnie
ul. Stanisławowska 38-4
ul. Rumiankowa 34
ul. Nyska 66
ul. Świstackiego 12-14
ul. Suwalska 5
ul. Gałczyńskiego 8
pl. Powstańców Warszawy 1
Wskazane miejsca przede wszystkim uwzględniają obszary, które dotychczas nie miały zasięgu syren oraz zostały wskazane przez Politechnikę Wrocławską w przygotowanej i przeprowadzonej analizie.
W związku z koniecznością rozszerzenia i polepszenia zasięgów związanych z słyszalnością na terenie miasta sygnałów alarmowych rozszerzymy dodatkowo ilość syren.
W następnym etapie planujemy ogłoszenie przetargu na kolejne sześć syren alarmowych w następujących obszarach miasta:
- osiedle Jagodno
- rejon Swojczyc (okolice PKN ORLEN)
- osiedle Złotniki (Zakłady chemiczne "Złotniki")
- okolice FAT-u
- ul. Karkonoska
- ul. Strzegomska 148.
Są to obszary przede wszystkim zlokalizowane w obrębie zakładów dużego ryzyka wystąpienia awarii przemysłowej(tereny, które są zagrożone skutkami wydostania się zagrożenia poza zakład) oraz pozostałe tereny, które wynikają z opracowanej analizy.
Jednocześnie pracujemy nad uzupełnieniem systemu o urządzenia innego typu – mniejsze głośniki, które planujemy umieszczać w obrębie ciągów ruchu ulicznego i dużych skrzyżowań, co pozwoli dogłośnić miejsca o największym hałasie powodowanym przez ruch uliczny.
Perony wiedeńskie na Sienkiewicza
Dobiega końca budowa peronów wiedeńskich na skrzyżowanie ulic Piastowskiej i Sienkiewicza nadzorowana przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Na wszystkich czterech przystankach przełożono już nawierzchnię w chodnikach po budowie sieci energetycznej, wyregulowane zostały zawory oraz przesunięte wpusty deszczowe.
Gotowe są ścieżki naprowadzające z płytkami STOP, zakończyliśmy również montaż dodatkowych latarni doświetlających przestrzeń pasażerską. Instalacja słupów z elektronicznymi tablicami, nanoszenie oznakowania poziomego i prace porządkowo - wykończeniowe potrwają do przyszłego tygodnia, po czym rozpoczniemy odbiory techniczne, aby oddać nowe perony do ruchu.
Remont Słowiańskiej - jest umowa z wykonawcą na projekt
Wrocławskie Inwestycje zakończyły procedury związane z prawem zamówień publicznych w związku z przetargiem na projekt przebudowy ulicy Słowiańskiej oraz fragmentu ulicy św. Wincentego.
Podpisana została umowa z wykonawcą na projekt. Biuro projektowe ma 15 miesięcy na przygotowanie dokumentacji wraz z niezbędnymi pozwoleniami pozwalającymi na realizację zadania. Koszt dokumentacji to ponad 1,6 mln zł.
Przyszła przebudowa ulicy Słowiańskiej i św. Wincentego obejmie około 600 metrów trasy wraz ze skrzyżowaniami. W ramach przygotowania dokumentacji powstanie projekt przebudowy jezdni, torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, oświetlenia, chodników, budowy dróg dla rowerów, miejsc postojowych, budowy wyniesionych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Przygotowana zostanie dokumentacja dla nowych przystanków tramwajowo-autobusowych.
W planach jest także zazielenienie ulicy zarówno kilkudziesięcioma drzewami, jak i krzewami oraz bylinami i trawami ozdobnymi.
To będzie inwestycja kompleksowa. Projektant przygotuje także dokumentację na przebudowę instalacji podziemnych. Przed nami duże zadanie związane z przygotowaniem projektu przebudowy sieci wodno-kanalizacyjnej. W planach są prace przy dokumentacji dla m.in. XIX wiecznego kolektora ogólnospławnego, magistrali wodociągowej, kanalizacji i przyłączy.
Remont chodnika na ul. Lakierniczej
To zadanie zgłoszone przez Radę Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek do Funduszu Osiedlowego. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w przetargu do 2 czerwca zbiera oferty od wykonawców dla tej inwestycji.
Prace będą prowadzone po wschodniej stronie ulicy na odcinku od Blacharskiej do Stolarskiej. Chodnik jest tu wykonany przeważnie z masy bitumicznej. Po wielu latach użytkowania jego nawierzchnia jest pełna ubytków, spękań i nierówności, a także łat pozostałych po licznych naprawach.
Remont będzie polegał na rozbiórkach starych nawierzchni chodnika oraz obrzeży i krawężników. Następnie wykonawca ułoży nowe nawierzchnie i przeprowadzi pielęgnację oraz odtworzenie pasów zieleni przylegających do chodnika.
Jerzmanowska do remontu
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt przebudowy ulicy Jerzmanowskiej od Żernickiej do ul. 11 listopada. To blisko kilometr drogi.
Ulica ma zyskać nową nawierzchnię jezdni, projekt ma obejmować też zjazdy na posesje, drogę dla rowerów, chodniki, doświetlenie przejścia dla pieszych.
Przygotowana zostanie też dokumentacja dla nowych przystanków autobusowych i ciągu pieszo-rowerowego, który ułatwi dotarcie do stacji kolejowej Wrocław Żerniki. Powstanie także projekt oświetlenia drogowego, miejskich kanałów technologicznych, kanalizacji deszczowej. Projektant zaproponuje zagospodarowanie wód opadowych, wskaże przestrzeń do nasadzeń zieleni.
Na oferty WI będą czekały do 3 lipca. Od momentu podpisania umowy projektant będzie miał 12 miesięcy na opracowanie dokumentacji dla tego zadania.
Kolejne mieszkania TBS
Kolejne mieszkania TBS Wrocław powstaną na Nowych Żernikach! Tym razem 149 lokali mieszkalnych przeznaczonych do niedrogiego wynajmu plus powierzchnie na handel i usługi oraz na filię miejskiej biblioteki.
Planowany finisz inwestycji – koniec 2027 roku.
TBS uzyskał już prawomocne pozwolenie na budowę. Ruszy ona wkrótce po zapewnieniu finansowania przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Budynek stanie w sąsiedztwie już istniejącego przy ul. Bieńkowskiego/Brzozy/Berga.
W nowej inwestycji znajdzie się 149 mieszkań (1-, 2- i 3-pokojowych) o łącznej powierzchni ok. 6,9 tys. m2. Będą to mieszkania pod klucz. Z panelami na podłogach, ścianami pomalowanymi na biało, z podstawowym wyposażeniem kuchni (kuchenka z piekarnikiem, zlew na szafce) oraz łazienki (armatura sanitarna, brodzik, płytki).
Część mieszkań w nowym budynku TBS przystosuje do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będzie też przestrzeń wspólna dla mieszkańców. Wewnątrz budynku zaprojektowano dziedziniec z placem zabaw i zielenią.
Na parterze budynku znajdzie się miejsce dla filii biblioteki miejskiej oraz pięciu punktów handlowo-usługowych (łącznie ponad 1,2 tys. m kw.).
Komentarze (0)