Znajomy na Messengerze poprosił o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!
Wałbrzyska policja po raz kolejny ostrzega przed tzw. oszustwami „na BLIK”, które polegają na wyłudzeniu kodu płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. W ostatnim czasie, w ten właśnie sposób, 57-letnia mieszkanka powiatu wałbrzyskiego straciła blisko 5 tysięcy złotych. Przypominamy, że zawsze warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o szybką pożyczkę, bo „zabrakło na koncie”, "muszę coś kupić”, albo „stoję przy kasie i muszę natychmiast zapłacić”. I niestety te wiadomości nie są w żaden sposób weryfikowane. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas „znajomy”. A to duży błąd. Przekazujemy kody BLIK, czasami nawet dwukrotnie, nie dzwoniąc i nie potwierdzając tej prośby. Z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa.
W taki właśnie sposób w minioną środę została oszukana 57-letnia mieszkanka Jedliny-Zdroju. Będąc pewna, że pomaga swojej znajomej, niczego nie podejrzewając, podała dwa kody Blik i zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej. W ten sposób z konta pokrzywdzonej zniknęło blisko 5 tysięcy złotych.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania;
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie;
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
źródło: KMP w Wałbrzychu
Dodaj komentarz
Komentarze (0)