Jeszcze tylko do niedzieli można wystąpić o pomoc z ZUS

środa, 12.3.2025 06:45 161 0

Do 16 marca przedsiębiorcy, którym ubiegłoroczna powódź uniemożliwiła prowadzenie działalności gospodarczej, mogą składać wnioski o świadczenie interwencyjne. Do tej pory ZUS wypłacił im ponad 180 mln zł.

O pieniądze mogą ubiegać się także organizacje pozarządowe lub podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, jak i osoby prowadzące działalność rolniczą. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

- Wnioski od poszkodowanych traktujemy priorytetowo, tak żeby środki były możliwie szybko wypłacane – zapewnia Iwona Kowalska-Matis regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.

Od momentu uruchomienia pomocy w formie świadczenia interwencyjnego przez placówki ZUS w województwach dotkniętych kataklizmem, wpłynęło ponad 1908 wniosków. Skalę zniszczeń oraz potrzebę wsparcia najlepiej ilustrują dane z województw dolnośląskiego i opolskiego, gdzie poszkodowani złożyli odpowiednio 1026 i 768 wnioski o świadczenie interwencyjne. W województwie śląskim formularz RSI złożyło 102 płatników, natomiast w lubuskim – 12.

- Przypominam, że 16 marca br., czyli w najbliższą niedzielę, upływa ustawowy termin na składanie wniosków. Po tej dacie my już wniosku nie rozpatrzymy a tym samym przedsiębiorca nie dostanie pieniędzy – przypomina Kowalska-Matis.

Dla kogo są te pieniądze?

Fakt, że przedsiębiorca czy podmiot prowadził działalność na obszarach dotkniętych powodzią, nie oznacza automatycznie, że ma prawo do uzyskania pomocy finansowej w ramach świadczenia interwencyjnego. Wsparcie przysługuje podmiotom, którzy prowadzili działalność na 16 września 2024 r., Przy czym jeśli w tym dniu działalność była zawieszona, to warunek prowadzenia działalności ZUS uznaje za spełniony. Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli płatnik zaprzestał prowadzenia działalności.

ZUS przyzna świadczenie RSI i przeleje pieniądze na konto bankowe poszkodowanego podmiotu, który:

  • Poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa lub organizacji albo podmiotu albo gospodarstwa rolnego prowadzonego przez rolnika, niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności oraz

  • Zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej lub działalności pożytku publicznego i innej działalności odpłatnej lub działalności rolniczej, przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz

  • Zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia
    16 września 2024 r. (w przypadku zawieszenia działalność, należy wznowić jej prowadzenie od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego). Celem świadczenia interwencyjnego jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności, dlatego musi ona być aktywnie prowadzona przez 6 miesięcy).

Jak złożyć wniosek?

Osoby zainteresowane świadczeniem mogą składać wniosek RSI w formie elektronicznej, korzystając ze swojego profilu na platformie PUE/eZUS. W tym celu należy złożyć pismo ogólne POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Wniosek można także przekazać w formie papierowej do placówki ZUS.

Ile ZUS może wypłacić

Wysokość świadczenia oblicza się na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu.
Co do zasady, świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku, jednak nie może ono przekroczyć rzeczywistej wysokości poniesionej szkody. Wnioskodawca może sam wskazać, jak ustalić wysokość świadczenia. Może to zrobić na dwa sposoby:, jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS, lub jako równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 r. oraz współczynnika 0,75.

Maksymalna kwota wsparcia, którą może przyznać i przekazać ZUS wynosi 1 mln zł.

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek