Możemy ruszać z S8 - mamy pierwsze pozwolenie na budowę
Wojewoda Dolnośląska wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Jordanów Śląski i Łagiewniki Zachód. Jest to pierwszy z odcinków drogi ekspresowej S8 na południe od Wrocławia, który otrzymał zielone światło na budowę.
Wypłata odszkodowań za nieruchomości
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadziła Wojewoda Dolnośląska. Powołani przez nią niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
S8 Jordanów Śląski – Łagiewniki
Odcinek ma długość 11,2 km, a za jego realizację odpowiada firma Budimex. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 355,6 mln zł. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8. Przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowaliśmy budowę dwóch węzłów: Łagiewniki Północ (połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39) oraz Łagiewniki Zachód (połączenie z drogą wojewódzką nr 384). Ponadto wybudowane zostaną dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt.
S8 Wrocław – Kłodzko
Budowę drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzieliliśmy na siedem odcinków. Pięć z nich, między Wrocławiem a Bardem o łącznej długości ok. 55 km, jest już w realizacji (w systemie Projektuj i buduj). Trasa będzie przedłużeniem kończącej się koło Kobierzyc drogi ekspresowej S8 biegnącej aż do Białegostoku. Będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym.
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami to trzy odcinki realizacyjne. W grudniu 2023 r. podpisaliśmy umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe. Pierwszy odcinek o długości 7,5 km, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, realizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309,8 mln zł. Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski o długości 13,8 km, realizuje firma PORR za kwotę 401,1 mln zł. Na trzeci odcinek dostaliśmy właśnie decyzję ZRID. Uzyskanie decyzji dla pierwszego i drugiego odcinka planowane jest również w III kw. br.
Dla fragmentu S8 pomiędzy węzłami Łagiewniki Zachód i Niemcza, o długości 9,3 km, trwa jeszcze postępowanie przetargowe i w tym roku planujemy podpisać umowę z wykonawcą. Natomiast w styczniu br. podpisaliśmy umowę na realizację odcinka pomiędzy Niemczą a Ząbkowicami. Odcinek o długości 7,9 km zrealizuje firma Mostostal Warszawa za kwotę blisko 306 mln zł.
Dla prawie 14-kilometrowego odcinka pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi i Bardem, w czerwcu 2024 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą. Jest nim Grupa Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł. 14 kwietnia 2025 r. wykonawca złożył do Wojewody Dolnośląskiej wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji planowane jest w IV kw. 2025 r.
Dla ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8 pomiędzy Bardem i Kłodzkiem 2 lipca br. ogłosiliśmy przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z materiałami do wydania decyzji środowiskowej. Na oferty czekamy do 6 sierpnia br.
GDDKIA Wrocław
Przeczytaj komentarze (13)
Komentarze (13)