Tablice informacyjne, biletomaty na przystankach i monitoring w autobusach
Duże zmiany obserwujemy w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na terenie powiatu dzierżoniowskiego. Zarówno w autobusach, jak i na przystankach pojawił się monitoring, który czuwa nad tym, co dzieje się w pojazdach i w miejscach przystankowych. Kolejną innowacją jest dynamiczny system informacji, który został zainstalowany na ważnych z punktu widzenia komunikacji miejskiej przystankach. Elektroniczne tablice informują pasażerów o tym, co najważniejsze, czyli jaki autobus i za ile minut podjedzie na przystanek.
W ramach projektu rozbudowany został także system GPS, który zwiększył kontrolę nad kursującymi autobusami, a przez to poprawił ich punktualność.
Tablice informacyjne, które zostały ustawione w 15 miejscach na przystankach na terenie powiatu dzierżoniowskiego są elementem Systemu Dynamicznej Informacji Przystankowej (dalej: SDIP). System służy do informowania pasażerów jak i do kontroli prawidłowości wykonywania usług przez operatorów ptz (publicznego transportu zbiorowego).
Jednym z najistotniejszych elementów nowoczesnego systemu miejskiego transportu zbiorowego jest informowanie pasażerów o bieżących, rzeczywistych czasach przyjazdów i odjazdów pojazdów z przystanków oraz prezentowanie relacji przesiadkowych w wybranych, ważnych punktach przystankowych. Nowoczesne SDIP zapewniają pasażerom taką informację w postaci czytelnej informacji wizualnej na specjalnie skonstruowanych w tym celu tablicach elektronicznych. Z perspektywy pasażera SDIP to elektroniczna i zmieniająca się w zależności od natężenia ruchu informacja o kursowaniu tramwajów i autobusów, z którymi współdziałają wyspecjalizowane urządzenia pokładowe pojazdu, zapewniające lokalizację pojazdu oraz przekazanie informacji do centrum zarządzania.
Dane uzyskiwane z systemów pokładowych pojazdów są wykorzystywane przez system centralny do bieżącego informowania pasażerów, co pozwala na wyświetlenie na bieżąco aktualizowanych godzin przyjazdu i odjazdu pojazdów zgodnie z ich aktualnym odchyleniem od realizowanego rozkładu jazdy. Jest to o tyle istotne, że przy dużym nasyceniu ruchu miejskiego, nasileniu remontów prowadzonych w pasie drogowym lub innych zdarzeń losowych szczególnie w godzinach szczytu, rozkłady jazdy umieszczone na przystankach z reguły nie odzwierciedlają stanu faktycznego i nie będą zgodne z momentem pojawienia się pojazdu na przystanku.
Zainstalowane urządzenia systemu informacji pasażerskiej pozwalają na podniesienie jakości funkcjonowania transportu miejskiego, zapewniając pasażerom nowoczesny, kompleksowy i zadowalający system informowania o aktualnych przyjazdach i odjazdach. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż wzornictwo, kolorystyka i cała konstrukcja mechaniczna słupa nośnego doskonale koresponduje z ciągle poprawiającym się stanem ulic.
Z punktu widzenia użytkownika działanie SDIP opiera się na współdziałaniu następujących elementów: 1. Systemu informatycznego działającego na terenie zarządzającego komunikacją miejską.
2. Infrastruktury danych wymiany krótkiego zasięgu.
3. Nadajników zainstalowanych w pojazdach.
4. Infrastruktury wymiany danych dalekiego zasięgu.
5. Wyposażenia znajdującego się na przystanku.
System dynamicznej informacji przystankowej to nie tylko tablice na przystankach, ale przede wszystkim system informatyczny i wyspecjalizowane oprogramowanie do przetwarzania danych otrzymanych z pojazdów. To również wyspecjalizowany sterownik mikroprocesorowy umieszczony w pojazdach komunikacji miejskiej. Dzięki niemu do systemu dostarczane są istotne dane o położeniu pojazdów w sieci obsługującej wszystkie linie komunikacyjne. Elementem realizującym warstwę transportu danych są dedykowane modemy telefoniczne, które są zainstalowane zarówno w pojazdach jak i w wielowierszowych tablicach informacyjnych na przystankach. Dane z sytemu są wykorzystywane przy prezentacji graficznej ruchu pojazdów na terenie powiatu dzierżoniowskiego, tzw wirtualnego monitora, który można obserwować na stronie www.zkm.bielawa.pl .
W tablice SDIP powinna być wyposażona większość przystanków. System jest tak zaprojektowany, że może być rozbudowywany o dodatkowe tablice. SDIP jest jednym z elementów programu unijnego pn "Rozwój transportu zbiorowego na terenie powiatu dzierżoniowskiego poprzez zakup i montaż systemu centralnego sterowania ruchem, dystrybucji biletów, informacji, monitoringu oraz modernizacji infrastruktury towarzyszącej" realizowanego przez gminę Bielawa wspólnie z miastem Dzierżoniów, gminą Dzierżoniów, gminą Piława Górna i gminą Stoszowice.
Koszt realizacji całego programu to 4.927.115,53 zł, w tym refundacja unii europejskie w wysokości 84,99% wydatków kwalifikowanych." Prace związane z programem są w trakcie realizacji."
15 tablic elektronicznych
7 tablic w Bielawie:
ul. Wolności (obok Biedronki) 2 sztuki
ul. Berlinga/Grota Roweckiego 2 sztuki
ul. Piastowska 2 sztuki
ul. Waryńskiego 1 sztuka
6 tablic w Dzierżoniowie
ul. Piastowska 2 sztuki
ul. Piłsudskiego 2 sztuki
Dworzec 2 sztuki
Piława Górna
– ul. Piastowska 1 sztuka
przystanek BOBO – 1 sztuka
Biletomaty ustawione będą w 11 miejscach na terenie powiatu dzierżoniowskiego:
5 w Bielawie, 5 w Dzierżoniowie i 1 w Piławie Górnej.
Komentarze (48)