Stacja Dzierżoniów: podróżni wspinają się albo wyskakują z pociągu

piątek, 5.7.2024 17:42 26001 46

Trasę kolejową Kraków – Jelenia Góra reaktywowano cztery lata temu. Pomysł, by ”skoczyć” z Dzierżoniowa do Krakowa koleją, na dzierżoniowskim dworcu nabiera dość realnego znaczenia. Ze względu na spory odstęp od podłogi wagonu pasażerskiego do peronu, podróżni zmuszeni są wspinać sięby wejść na schody pociągu lub zeskakiwać na peron przy wysiadaniu.

Najtrudniej mają osoby starsze, z dziećmi, nie w pełni sprawne lub ze sporym bagażem. Wysokość peronu, a także lukę pomiędzy peronem, a wagonem określają normy unijne. Zgodnie z obowiązującymi obecnie normami wysokość peronu powinna wynosić 55 albo 76 cm, natomiast odstęp pomiędzy peronem a wagonem nie więcej niż 17 cm. Według danych zebranych w ubiegłym roku przez Fundację ProKolej aż 2950 z prawie 5900 peronów w Polsce nie spełnia tych norm. W sześćdziesięciu przypadkach pociągi zatrzymują się na stacjach bez żadnych peronów, w ponad 400 przypadkach obiekty obsługi podróżnych nie osiągają minimalnej wymaganej wysokości 300 mm, a w 128 lokalizacjach są zbyt wysokie.

Pochodzący z 1854 roku budynek dzierżoniowskiego dworca należy obecnie do miasta, przeszedł gruntowną przebudowę w latach 2017-2019. Na to zadanie Dzierżoniów zdobył 12 mln zł. Prace budowlane związane z przebudową i adaptacją budynku dworca kosztowały blisko 8 mln, przebudowa dróg i infrastruktura drogowa kolejne 9 mln zł. Perony, przejście podziemne, torowiska oraz wiaty są własnością Polskich Linii Kolejowych. Miasto podejmowało rozmowy z PKP dotyczące modernizacji stacji kolejowej. W zakres prac wchodziłaby wymiana torów, podkładów, remont peronów i przejścia podziemnego. W piśmie z 2017 roku PKP poinformowało, że w „perspektywie 2014-2020 planowana jest rewitalizacja linii kolejowej nr 137 na odcinku Legnica - Dzierżoniów. Zadanie może zostać sfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Rozpoczęto prace nad opracowaniem studium wykonalności dla tego projektu. Rozwiązania i koncepcje zawarte w studium będą podstawą m. in. do określenia optymalnego wariantu inwestycyjnego w zakresie realizacji projektu”. PKP opracowało cztery różne warianty modernizacji. Jeden z nich zakłada możliwość elektryfikacji linii kolejowej, wymaga jednak przebudowy zbyt niskiej obecnie estakady w pobliżu OSiR-u.

 Zwróciliśmy się z pytaniem o plany przebudowy dzierżoniowskiego dworca do Polskich Linii Kolejowych.
- Jednym z naszych zadań jest dostosowywanie peronów do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, tak aby wszyscy wygodnie wsiadali do pociągów. Przebudowa peronów na stacji Dzierżoniów Śląski ujęta jest w projekcie „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją”. Zadanie znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Obecnie, ze względów na brak możliwości finansowania, nie ma wskazanego terminu realizacji – informuje Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W poprzednich latach, z myślą o podróżnych i ich komforcie wykonaliśmy szereg prac na stacji Dzierżoniów Śląski. W ubiegłym roku odnowiliśmy dwie wiaty na peronach 1 i 2. Przed podmuchami wiatru ochronią podróżnych wiatrołapy, które w 2021 zamontowaliśmy na peronie nr 2. Dla rowerzystów postawiliśmy pięć stojaków na jednoślady. Stare ławki zastąpiliśmy sześcioma nowymi. Obecnie perony na stacji Dzierżoniów Śląski mają wysokość 35 cm. Nowe perony będą budowane na wysokość około 76 cm. Kwestia przebudowy jest jednak uzależniona od pozyskania funduszy.

Wysokość od główki szyny do krawędzi pojazdu jest w Polsce bardzo niezestandaryzowana. Istnieją perony o wysokości siedemdziesięciu, trzydziestu centymetrów, a nawet równe z ziemią, jak na przykład na Podlasiu. Na dworcu głównym we Wrocławiu wysokość ta wynosi 76 cm. Jak ewentualna inwestycja PLK wpłynie na jakość korzystania z pociągów Kolei Dolnośląskich? Obecnie wsiadając do szynobusów schodzi się delikatnie w dół, co nie sprawia podróżnym żadnych trudności. Po ewentualnej przebudowie perony zostaną podniesione jednak o czterdzieści jeden centymetrów.

- Ewentualna zmiana wysokości peronów na magistrali podsudeckiej nie wpłynie na jakość i komfort podróży pasażerów naszych pociągów – zapewnia Andrzej Padniewski z Biura Prasowego Kolei Dolnośląskich. Pojazdy spalinowe KD mają niżej krawędź wejścia do pociągu, jest dobrze dostosowana. W przypadku podwyższenia peronu o kilkadziesiąt centymetrów pasażerowie nie będą mieli problemu z wejściem do pociągu. 

Inny, ogólnie znany problem stanowi luka pomiędzy pociągiem a peronem, co jest niebezpieczne i może blokować podróżnych do podejmowania decyzji o podróży pociągiem. Wskazują na to badania psychologiczne, problem powoduje ogromny dyskomfort, szczególnie dla matek z dziećmi. Niestety, w całej Polsce każdy oddział PLK inaczej buduje perony, nie ma ogólnych standardów. Przebudowa peronów czy elektryfikacja linii podniosłaby znacząco komfort podróżowania koleją i na znacznie skróciła czas dojazdu. Pozwoliłaby na uruchomienie większych składów kolejowych i połączeń bezpośrednich. PKP zachęca do korzystania z kolei jako alternatywnego dla ruchu samochodowego środka lokomocji, planuje otworzyć nowie linie, jak choćby budowana linia Kobierzyce – Piława Górna, a PLK podaje, że w ostatnich latach, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, zmodernizowanych zostało blisko 1200 peronów. Kiedy przyjdzie czas na stację Dzierżoniów Śląski?

Aneta Pudło-Kuriata

 

 

Przeczytaj komentarze (46)

Komentarze (46)

sobota, 06.07.2024 00:17
A wytłumaczy mi ktoś, czemu szynobusy do i z Wrocławia...
Rafał sobota, 06.07.2024 12:16
Pociągi Bielawa Wrocław nie mogą przejechać na peron pierwszy...
sobota, 06.07.2024 06:08
Nie ma możliwości wjazdu/wyjazdu na peron 1 z lini kolejowej...
Obserwator sobota, 06.07.2024 13:21
Twoi 8 lat się zastanawiali........................
poniedziałek, 08.07.2024 10:53
Zastanawiali? Albo jesteś ślepy, albo głupi. Odbudowano tylko w naszym...
niedziela, 21.07.2024 06:22
Racja
mm sobota, 06.07.2024 22:18
Rozumiem, że poprzedni rząd zrobiłby wszystko jak należy
paFF sobota, 06.07.2024 07:29
Bo nie ma rozjazdu,który kierowałby na inny tor
sobota, 06.07.2024 07:42
To kwestia systemowego priorytetu relacji na kolei.
piątek, 05.07.2024 22:17
12 mln poszło na remont dworca i drogi, remont jak...
J23 poniedziałek, 15.07.2024 10:49
Tak wygląda projektowanie z za biurka a z UM Dzierżoniów...
wastom poniedziałek, 08.07.2024 09:17
Same perony należą do PKP Polskie Linie Kolejowe. Dworzec do...
sobota, 06.07.2024 04:55
Do tego zabytkowy, odremontowany budynek dworca został zasłonięty tymi paskudnymi...
Mamuśka poniedziałek, 08.07.2024 08:15
Dworzec całkiem ładnie wygląda ale wsiadanie tam i wysiadanie to...
wkurzona niedziela, 14.07.2024 09:22
juz jechałam trasa wchodziłam jak piesek do pociagu ...
Podrózny czwartek, 11.07.2024 21:09
Kilka razy wsiadałam i wysiadałam z krakowskiego pociągu...rzeczywiście jest to...
Puk niedziela, 07.07.2024 16:13
Czy dotyczy to tylko tego pociągu czy innych też?
Kolejarz niedziela, 07.07.2024 08:51
Kłaniające się słupy elektryczne przy torach to jest dopiero hardkor...
Mieszkaniec Dzierżoniowa niedziela, 07.07.2024 12:33
Wielokrotnie podróżując koleją z Dzierżoniowa lub do Dzierżoniowa mam problem...
sobota, 06.07.2024 23:18
W Piławie to samo. Jadąc do lekarza do Wrocławia szynobusem...
piątek, 05.07.2024 19:48
Ten peron jest zabytkiem i taki powinien pozostać. Przetrwał wojnę,...
Człowiek z rozumem piątek, 05.07.2024 22:04
Tak, zostawmy peron, niech w końcu ktoś sobie połamie nogę...
sobota, 06.07.2024 22:47
Pewnie wyburzmy peron bo pkp przysłało zabytkowy pociąg który jest...
Ląd piątek, 05.07.2024 22:50
To i ten obóz koncentracyjny za laskiem powinien pozostać taki...
sobota, 06.07.2024 06:16
Odpowiednio wypoziomować tory? Chyba po to, żeby podczas intensywnych opadów deszczu pociąg wodował przy okazji robiąc darmowy prysznic pasażerom czekającym na peronie? Normalnie genialne! Jak na to wpadłeś?
Uuu sobota, 06.07.2024 14:39
To wagony z PRL kiedyś mieli to wszyscy...
Basia sobota, 06.07.2024 11:42
Wczoraj jechałam do Legnicy mam problem z kolanem i po...
ATREX sobota, 06.07.2024 12:39
O tuż to dokładnie peron porażka mając 160cm nie mogłem...
Rafał sobota, 06.07.2024 12:13
Wystarczy ten pociąg odprawiać z drugiego peronu i już będzie...
sobota, 06.07.2024 10:45
Na czwartym zdjęciu widać tragiczny stan nawierzchni przy krawędzi peronu....
piątek, 05.07.2024 21:10
Problem dotyczy JEDNEGO spalinowego zespołu trakcyjnego (SN84-001 z 1973 roku),...
sobota, 06.07.2024 06:13
A tutaj masz rację. Poza tym PKP rozpisało bodajże przetarg...
sobota, 06.07.2024 10:16
"Jednak wprowadził bym poprawkę. Nie sezonowo, a całorocznie. " -...
sobota, 06.07.2024 06:30
Dla wygody powinni wnosić pasażera razem z fotelem, aby nie...
sobota, 06.07.2024 06:19
Modernizacja wraz z odbudową ukradzionego po wojnie przez kacapów drugiego...
sobota, 06.07.2024 06:24
Sport to zdrowie :) A tak na poważnie, to raczej...
sobota, 06.07.2024 06:53
ale narzekacie
W czym problem? sobota, 06.07.2024 04:27
150 lat ludzie się wspinali i nikt nie wpadl na...
uba duba sobota, 06.07.2024 04:21
Jakie miasto, taki peron.
Arkadiusz piątek, 05.07.2024 21:00
A proszę pomyśleć jak osoba niepełnosprawna ma się dostać czy...
sobota, 06.07.2024 07:31
Ludzie na wózkach jeżdżą i wysiadają na pierwszym czy drugim...
An sobota, 06.07.2024 00:27
Nie jest to nic dziwnego, że tzw. "drewniane linie" do...
banita sobota, 06.07.2024 00:18
W koncu ktos sie odwazył napisac codziennie koztzusyam...
DBP ( trójmiasto ) piątek, 05.07.2024 21:25
Dzięki zmianom ustawy rządzie, plany inwestycyjne na tę linię...
Pasażer piątek, 05.07.2024 18:09
Proszę jeszcze dopisać , że pociąg zatrzymuje się na stacji...
Yana piątek, 05.07.2024 19:10
Pilnują rozkładu żeby nie było spóźnień a i zapraszają sprawnych...