Stacja Dzierżoniów: podróżni wspinają się albo wyskakują z pociągu
Trasę kolejową Kraków – Jelenia Góra reaktywowano cztery lata temu. Pomysł, by ”skoczyć” z Dzierżoniowa do Krakowa koleją, na dzierżoniowskim dworcu nabiera dość realnego znaczenia. Ze względu na spory odstęp od podłogi wagonu pasażerskiego do peronu, podróżni zmuszeni są wspinać się, by wejść na schody pociągu lub zeskakiwać na peron przy wysiadaniu.
Najtrudniej mają osoby starsze, z dziećmi, nie w pełni sprawne lub ze sporym bagażem. Wysokość peronu, a także lukę pomiędzy peronem, a wagonem określają normy unijne. Zgodnie z obowiązującymi obecnie normami wysokość peronu powinna wynosić 55 albo 76 cm, natomiast odstęp pomiędzy peronem a wagonem nie więcej niż 17 cm. Według danych zebranych w ubiegłym roku przez Fundację ProKolej aż 2950 z prawie 5900 peronów w Polsce nie spełnia tych norm. W sześćdziesięciu przypadkach pociągi zatrzymują się na stacjach bez żadnych peronów, w ponad 400 przypadkach obiekty obsługi podróżnych nie osiągają minimalnej wymaganej wysokości 300 mm, a w 128 lokalizacjach są zbyt wysokie.
Pochodzący z 1854 roku budynek dzierżoniowskiego dworca należy obecnie do miasta, przeszedł gruntowną przebudowę w latach 2017-2019. Na to zadanie Dzierżoniów zdobył 12 mln zł. Prace budowlane związane z przebudową i adaptacją budynku dworca kosztowały blisko 8 mln, przebudowa dróg i infrastruktura drogowa kolejne 9 mln zł. Perony, przejście podziemne, torowiska oraz wiaty są własnością Polskich Linii Kolejowych. Miasto podejmowało rozmowy z PKP dotyczące modernizacji stacji kolejowej. W zakres prac wchodziłaby wymiana torów, podkładów, remont peronów i przejścia podziemnego. W piśmie z 2017 roku PKP poinformowało, że w „perspektywie 2014-2020 planowana jest rewitalizacja linii kolejowej nr 137 na odcinku Legnica - Dzierżoniów. Zadanie może zostać sfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Rozpoczęto prace nad opracowaniem studium wykonalności dla tego projektu. Rozwiązania i koncepcje zawarte w studium będą podstawą m. in. do określenia optymalnego wariantu inwestycyjnego w zakresie realizacji projektu”. PKP opracowało cztery różne warianty modernizacji. Jeden z nich zakłada możliwość elektryfikacji linii kolejowej, wymaga jednak przebudowy zbyt niskiej obecnie estakady w pobliżu OSiR-u.
Zwróciliśmy się z pytaniem o plany przebudowy dzierżoniowskiego dworca do Polskich Linii Kolejowych.
- Jednym z naszych zadań jest dostosowywanie peronów do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, tak aby wszyscy wygodnie wsiadali do pociągów. Przebudowa peronów na stacji Dzierżoniów Śląski ujęta jest w projekcie „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją”. Zadanie znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Obecnie, ze względów na brak możliwości finansowania, nie ma wskazanego terminu realizacji – informuje Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W poprzednich latach, z myślą o podróżnych i ich komforcie wykonaliśmy szereg prac na stacji Dzierżoniów Śląski. W ubiegłym roku odnowiliśmy dwie wiaty na peronach 1 i 2. Przed podmuchami wiatru ochronią podróżnych wiatrołapy, które w 2021 zamontowaliśmy na peronie nr 2. Dla rowerzystów postawiliśmy pięć stojaków na jednoślady. Stare ławki zastąpiliśmy sześcioma nowymi. Obecnie perony na stacji Dzierżoniów Śląski mają wysokość 35 cm. Nowe perony będą budowane na wysokość około 76 cm. Kwestia przebudowy jest jednak uzależniona od pozyskania funduszy.
Wysokość od główki szyny do krawędzi pojazdu jest w Polsce bardzo niezestandaryzowana. Istnieją perony o wysokości siedemdziesięciu, trzydziestu centymetrów, a nawet równe z ziemią, jak na przykład na Podlasiu. Na dworcu głównym we Wrocławiu wysokość ta wynosi 76 cm. Jak ewentualna inwestycja PLK wpłynie na jakość korzystania z pociągów Kolei Dolnośląskich? Obecnie wsiadając do szynobusów schodzi się delikatnie w dół, co nie sprawia podróżnym żadnych trudności. Po ewentualnej przebudowie perony zostaną podniesione jednak o czterdzieści jeden centymetrów.
- Ewentualna zmiana wysokości peronów na magistrali podsudeckiej nie wpłynie na jakość i komfort podróży pasażerów naszych pociągów – zapewnia Andrzej Padniewski z Biura Prasowego Kolei Dolnośląskich. Pojazdy spalinowe KD mają niżej krawędź wejścia do pociągu, jest dobrze dostosowana. W przypadku podwyższenia peronu o kilkadziesiąt centymetrów pasażerowie nie będą mieli problemu z wejściem do pociągu.
Aneta Pudło-Kuriata
Przeczytaj komentarze (46)
Komentarze (46)