Zabytkowa odśnieżarka z Kłodzka trafiła do Muzeum Transportu Kolejowego [Wideo, Foto]
Pozyskana w roku 2016 odśnieżarka mechaniczna OM-3A nr 071 od PKP PLK S.A. wyprodukowana w roku 1973 już na gminnej bocznicy Jaworzyna Śląska – Pastuchów.
21 września 2017 r. w godzinach porannych odbył się załadunek odśnieżarki mechanicznej na stacji kolejowej Kłodzko Główne. Maszyna została załadowana na samochód w dwóch częściach. Rozładunek odbył się na torach gminnej bocznicy w Jaworzynie Śląskiej.
Serdeczne podziękowania dla firmy Gurgacz Transport - Transport Ciężarowy i Usługi Budowlane Daniel Gurgacz za profesjonalny transport. Podziękowania również dla tych osób, które wsparły nas w transporcie pojazdu –przejazd w zimę na pokładzie odśnieżarki mają gwarantowany!. Podziękowania również dla PKP PLK S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu za pomoc w pozyskaniu pojazdu.
W roku 2016 Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Mogilnie wystąpiło do Zarządu Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wnioskiem o przekazanie do celów muzealnych odśnieżarki mechanicznej typu OM-3A nr 71 znajdującej się na stanie Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu Sekcji Kłodzko. Zarząd wyraził zgodę i przekazał pojazd do celów muzealnych. Jest to pierwsza tego typu maszyna odśnieżna w rękach pasjonatów kolei. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Muzeum Transportu Kolejowego Bocznicy Pastuchów (w organizacji) jest zarządcą gminnej bocznicy kolejowej Jaworzyna Śląska – Pastuchów o długości 4,800 km na , której to pozyskany pojazd będzie czynnym eksponatem a w razie opadów śniegu będzie wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem.
Trochę historii
Producent pojazdu typu OM-3A: Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Skalmierzyce” Przedsiębiorstwo Państwowe w Skalmierzycach (obecnie przedsiębiorstwo „SKAMO” w Nowych Skalmierzycach) w tatach produkcji: 1970 - 1980.
Budowa:
Odśnieżarka mechaniczna OM-3A nr 71 jest samojezdna odśnieżarka służąca do oczyszczania rozjazdów i torów stacyjnych ze śniegu. Jako układ nośno – jezdny adoptowano podwozie samochodu STAR 28. Dla przystosowania wymienionego podwozia do jazdy po torach kolejowych, zastąpiono koła ogumione samochodu, kołami kolejowymi o średnicy tocznej 700 mm. Celem przystosowania odśnieżarki do wymogów stawianych pojazdom poruszającym się po torach kolejowych, a także celem utrzymania niskich prędkości roboczych, niezbędnych przy odśnieżaniu skonstruowano reduktor – nawrotnice usytuowana pomiędzy silnikiem, a przekładnia główna odśnieżarki. Nawrotnica pozwala na jazdę odśnieżarka OM – 3A w obydwu kierunkach z prędkością transportowa do 40 km/h.w przód i 30 km/h w tył. Zespół odśnieżający składa się z wirnika szczotkowego, ślimakowego przenośnika, wirnika łopatkowego i wyrzutnika śniegu zakończonego ruchoma dysza wylotowa. Do napędu układu odśnieżającego wykorzystano silnik Leyland SW 400 o mocy 125 KM. W celu szerszego wykorzystania pojazdu przez okres całego roku dokonano adaptacji odśnieżarki na wózek motorowy. Wózek motorowy OMW- 3A przewidziany jest przede wszystkim, jako środek transportu wszystkich materiałów potrzebnych do budowy i utrzymania nawierzchni linii kolejowych PKP, oraz jako źródło napędu przyczepy PWM-10.
Odśnieżarki mechaniczne z rodziny OM-3 dostarczane były dla PKP w dwóch odmianach: OM-3A oraz OMW-3A. Odmiana OMW-3A w odróżnieniu od OM-3 A różniła się tym, że zespół odśnieżający (szczotka) mogła być odłączana od wózka motorowego. Ogółem szacuje się, że dla PKP dostarczono ponad 100 szt. odśnieżarek OM-3A oraz ponad 100 szt. OMW-3A. Ostatni egzemplarz OMW-3A został dostarczony w 1980 roku z numerem fabrycznym 237 lub 238 (dostępne materiały podają różne dane). W sezonie zimy 1978/1979 PKP dysponowała ogółem 203 szt. odśnieżarkami OM -3A/OMW-3A. Obecnie ( na dzień 1 września 2017 r. ) na stanie inwentarzowym jest 19 szt. tych maszyn (9 szt. OM-3A i 10 szt. OMW-3A). Z uwagi na stan techniczny tych maszyn do sezonu zimowego przewiduje się przygotowanie 12 szt. odśnieżarek tego typu. Planowane jest sukcesywne wyłączanie z eksploatacji tych maszyn i ich kasacje. Zakłada się, że ostanie egzemplarze tych maszyn eksploatowane będą tylko do końca 2020 roku. Maszyny te zastępowane są szczotkowymi przystawkami do wózków motorowych typu WM-15”.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)