Budowa S8 do Kłodzka. Podpisano petycję do premiera
"Współpraca samorząd - przedsiębiorcy" - pod takim hasłem w Centrum Aktywności Lokalnej w Kłodzku zorganizowane zostało spotkanie, podczas którego poruszone zostały m.in. tematy dotyczące problemów komunikacyjnych, sytuacji finansowej samorządów i przedsiębiorców, a przede wszystkim planu budowy S8 do Kłodzka. W tej sprawie podpisana została także petycja do premiera.
Na zaproszenie Śnieżnickiego Klubu Biznesu w spotkaniu udział wzięli m.in. Tomasz Siemoniak – poseł i były wicepremier, poseł Monika Wielichowska, poseł Izabela Mrzygłocka, senator Agnieszka Kołacz-Leszczyńska, a także Jacek Sutryk - prezydent Wrocławia, Roman Szełemej – prezydent Wałbrzycha, Maciej Awiżeń- starosta kłodzki, Michał Piszko - burmistrz Kłodzka, Zbigniew Tur - wójt gminy Kłodzko oraz Zbigniew Szczygieł, radny sejmiku województwa dolnośląskiego.
- Składamy na Pana ręce petycję z apelem o rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław-Kłodzko. Przez ostanie lata ruch na drodze krajowej nr 8 rósł w szybkim tempie i obecnie jest ona stale zatłoczona w obydwu kierunkach, co sprawia, że odległość Wrocław- Kłodzko (90 km) zajmuje co najmniej 2 godziny jazdy, a w godzinach "szczytu" lub sezonie (wakacje, ferie, święta) dużo dłużej - czytamy w petycji kierowanej do premiera. - Droga ta jest jednojezdniowa i przeważnie na tym odcinku dwupasmowa (tzn. po jednym pasie ruchu w każdą stronę), co jest przyczyną stłoczenia ruchu. Dodatkowo droga przebiega prze tereny zabudowane, gdzie bardzo często dochodzi do tragicznych, często śmiertelnych wypadków. Droga jest kluczową arteria w regionie dla transportu towarów oraz przewozu osób, tym samym obsługuje turystykę i wszystkie inne branże w regionie. Droga ekspresowa S8 na pewno poprawi bezpieczeństwo jazdy i zmniejszy ilość wypadków na naszym terenie oraz podniesie atrakcyjność i dostępność regionu dla turystyki, dla kuracjuszy i dla inwestycji. Co z kolei przyniesie rozwój południa Dolnego Śląska. Wnioskujemy także o rozpoczęcie projektowania kolejnego etapu - drogi ekspresowej S8 do granicy państwa.
- Podpisaliśmy wspólnie petycję do rządu o rozpoczęcie budowy S8. Bo skoro jest tak, że są już dwie decyzje środowiskowe i jak napisał przedstawiciel rządu we wrześniu ubiegłego roku, że są zabezpieczone finanse (6,4 mld zł) - to nic tylko budować. Napisał też inne rzeczy, które delikatnie mówiąc mijały i mijają się z prawdą. Bo ani obecny rząd nie przełamał wieloletniego imposybilizmu, ani w PBGKiA nie ma S do Boboszowa - komentuje poseł Monika Wielichowska.
O konieczności budowy S8 mówi się od lat. Temat doskonale zna również sam premier, który podczas wizyty w maju 2018 roku w Bystrzycy Kłodzkiej podkreślał jak ważne jest połączenie Kotliny Kłodzkiej z Dolnym Śląskiem i resztą Polski.
We wrześniu 2019 r. minister Michał Dworczyk poinformował, że Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie o sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, wpisując do niego S8 z Wrocławia do Kłodzka, a w czerwcu 2020 r. o zwiększeniu finansowania na budowę do prawie 4 mld złotych.
- Spotykamy się przy drodze krajowej nr 8, która wkrótce zostanie zastąpiona drogą ekspresową S8. Każdy, kto choć raz był w Kotlinie Kłodzkiej, każdy, kto choć raz odwiedził nasz region, wie jak bardzo potrzebna jest ta arteria życia, która nie tylko otwiera nasz region na resztę województwa i kraju, ale która będzie również gwarantowała bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego – mówił w czerwcu 2020 r. podczas konferencji w Ząbkowicach Śląskich minister Dworczyk.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych realizację S8 podzieliła na odcinki: Kłodzko - Ząbkowice Śląskie (pododcinek Kłodzko - Bardo i Bardo -Ząbkowice Śląskie), Ząbkowice Śląskie- Łagiewniki oraz Łagiewniki - Wrocław (Magnice).
Dla odcinka Łagiewniki - Ząbkowice Śląskie oraz dla pododcinka Ząbkowice Śląskie - Bardo zakończyły się już konsultacje społeczne prowadzone przez RDOŚ we Wrocławiu w ramach procedury wydawania decyzji środowiskowej. Uzyskanie decyzji środowiskowych dla tych odcinków planowane jest w IV kwartale tego roku.
Kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Bardo - Kłodzko będzie jednak możliwa po analizie połączenia tego odcinka z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46.
Czytaj także:
[WIDEO] Rząd zwiększył finansowanie budowy S8 do prawie 4 mld zł. Prace budowlane mają ruszyć w 2023 roku
Miliard na S8, miliard na S5- zapewnia minister Dworczyk
[WIDEO] Dworczyk: S8 i S5 w krajowej sieci autostrad i dróg ekspresowych
[WIDEO, FOTO] Premier Morawiecki zabrał głos w sprawie drogi S8
Przeczytaj komentarze (13)
Komentarze (13)