[FOTO] 175 lat kolei w Jaworzynie Śląskiej

poniedziałek, 29.10.2018 09:49 3009 0

28 października 1843 r. miało wyjątkowe wydarzenie, które zapoczątkowało budowę miasta Jaworzyna Śląska. Dokładnie 175 lat temu uruchomiono połączenia kolejowe na trasie Wrocław Świebodzki – Jaworzyna Śląska - Świebodzice. Dzięki powyższej inwestycji oraz jej dalszej rozbudowie (kierunek Świdnica rok 1844, Strzegom 25 października 1855  roku) Jaworzyna Śląska stała się stacją węzłową ważną na ówczesnych mapach kolejowych.

W dniu 28 października 2003 r. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej w 160 rocznicę uruchomienia połączeń kolejowych zorganizowało obchody w ramach, których na poczekalni dworcowej zorganizowano wystawę pamiątek kolejowych związanych z Jaworzyną Śląską  oraz prezentowano film z przejazdu pierwszego pociągu elektrycznego po II wojnie światowej. W ramach powyższego wydarzenia dzięki ówczesnemu Dyrektorowi Panu Markowi Pawickiemu pociąg nr 213 relacji Wrocław Góra – Jelenia Góra został zestawiony z elektrycznego zespołu trakcyjnego, a na jego czole zamieszczono pamiątkową tablicę informującą o wydarzeniu. W uroczystościach uczestniczyli przedstawiciele władz Miasta oraz wspomniany Pan Marek Pawicki i miejscowi przedstawiciele PKP. 

Dziś mówiąc o zabytkach pozostały po dawnej świetności tak ważnego węzła kolejowego należy mieć na uwadze wszystkie obiekty zbudowane w ramach budowy linii kolejowej do Świebodzic oraz jej dalszej rozbudowie. Niewątpliwie najważniejszym zabytkiem jest sam dworzec kolejowy zlokalizowany na peronie nr 2 Jaworzyńskiej Stacji, który był kiedyś perełką a dziś popada w ruinę. Należy dołożyć wszelkich starań, aby obiekt ten mógł nadal być wizytówką miasta i być obiektem użyteczności publicznej dostępnym dla wszystkich w ramach naszego dziedzictwa. Pomysłów jest sporo, ale Izba Historyczna czy pomieszczenia dla młodzieży to chyba dobre kierunki. Należy zadbać również oto, aby w ramach modernizacji samego peronu nr 2 nie doszło do budowy wysokich peronów jak to ma miejsce w przypadku peronów nr 1 i 3. Należy pamiętać, iż sam budynek dworca bez zachowania w obecnej formie peronu nr 2 będzie czymś słabym. Dziś w głównej mierze do obsługi bieżących połączeń wystarczają odremontowane już perony.

Na peronie nr 2 znajduje się również niewielki budynek dawnej Milicji Kolejowej później znajdowała się tam wartownia Straży Ochrony Kolei. Peron nr 2 to też unikalna dziś zamknięta dla użytkowania kładka nad torami. Jaworzyna Śląska to również miejsce, w, którym można zobaczyć dwa obiekty związane z utrzymaniem parowozów. Pierwsza najstarsza parowozownia mieści się przy ulicy Powstańców Śląskich i składa się z wieży ciśnień popadającej w ruinę, obrotnicy, oraz hali wachlarzowej. Obiekt jest własności Starostwa Powiatowego gdzie mieści się Służba Drogowa Powiatu Świdnickiego (z wyłączeniem obrotnicy). Stowarzyszenie w tym celu podjęło stosowne działania, aby wykorzystać obrotnicę do promocji miasta poprzez odremontowanie i umieszczenie na niej jednego z posiadanych eksponatów.  Kilka lat temu zorganizowaliśmy akcje społeczną mającą na celu uprzątnięcie obiektu ze śmieci i porastającej roślinności. Drugi obiekt mieści się przy ulicy Towarowej 2 gdzie mieści się Muzeum Przemysłu. 

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek