[FOTO] Umowa na dostawę nowych autobusów podpisana
Minęły zaledwie trzy miesiące od podpisania umowy dotacji i pożyczki z NFOŚiGW i oto mamy za sobą przetarg, który wskazał szwedzkie Volvo jako dostawcę kolejnych autobusów elektrycznych dla Świdnicy. Jakie będą nowe elektryki Volvo dla Świdnicy? W podstawach nie będą się różnić od pierwszych dwóch: będą miały 12 metrów i wyposażone będą w trzy pary drzwi. Będą lepsze w dwóch istotnych parametrach : pojemność baterii jest zdecydowanie większa od obecnie użytkowanych podobnie jak gwarancja na całość pojazdu i baterie.
Udział w konferencji wzięli: Maciej Sylwanowicz, dyrektor ds elektromobilności Volvo Buses Polska, Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy, Tomasz Kurzawa prezes Zarządu i Jarosław Kozłowski członek Zarządu MPK Świdnica sp. z o.o.
- To kolejny wielki krok Świdnicy w stronę transportu ekologicznego. Kolejny raz sięgamy po duże środki pomocowe, które pozwalają bez konieczności angażowania pieniędzy spółki dokonywać wielomilionowych zakupów, które w ciągu kilku lat zmodernizują bazę pojazdów w naszym Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Pojazdy firmy Volvo już jeżdżą po świdnickich ulicach i zbierają masę pochwał od zadowolonych kierowców i pasażerów - mówiła Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy.
Autobusy Volvo na całej długości będą niskopodłogowe, a wsiadanie ułatwiać będzie funkcja przyklęku podczas zatrzymania się na przystanku. Wsiadanie osobom na wózkach ułatwi wysuwany pomost z blokadą zamknięcia drzwi w pozycji wysuniętej a osoby z innymi niepełnosprawnościami mogą liczyć na opisy przycisków w języku Braille’a, wydzielone i oznakowane miejsca siedzące czy czytelne, o podwyższonej rozdzielczości tablice kierunkowe boczne, głosowy system zapowiedzi przystanków. Do autobusu zmieści się 75 osób z czego 31 na miejscach siedzących (razem z kierowcą). Autobusy będą latem schładzane pompą ciepła umieszczoną na dachu, a ogrzewane grzejnikami elektrycznymi wewnątrz – nie będą więc emitować spalin jak w przypadku zastosowania tradycyjnych rozwiązań opartych o spalanie oleju opałowego.
Nowością dla kierowców będzie brak luster wstecznych i wewnętrznych: zastąpi je system w typie MirrorEye składający się z dwóch kamer wstecznych i dodatkowej kamery ułatwiającej dojazd do krawężnika, kamery/lustra zapewniającego wgląd na przestrzeń pasażerską wraz z wyświetlaczami. Dodatkowo kamery będą zapewniały eliminację kąta martwego. Autobusy będą wyposażone w wewnętrzne i zewnętrzne systemy informacji kompatybilne z tymi używanymi do tej pory przez MPK oraz z miejskim systemem dynamicznej informacji pasażerskiej.
- Elektromobliność pozwala na wkroczenie w zupełnie nowe etapy, poprawia się komfort pasażerów, ale również komfort mieszkańców. Mieszkańcy coraz chętniej będą chcieli mieszkać w centrum miasta, ponieważ nie będzie hałasu, nie będzie emisji spalin. Dziękujemy za ponowne zaufanie, ponieważ jest to kolejna umowa, którą podpisujemy z miastem Świdnica, a dla wracający klient jest najlepszą rekomendacją - mówił dyrektor ds. elektromobilności firmy Volvo, Maciej Sylwanowicz.
W każdym znajdą się trzy kasowniki biletów z funkcją zakupu biletu za pomocą karty płatniczej. Nowością jest wyposażenie autobusów w system automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających na każdym z przystanków na linii składający się z czujników instalowanych w drzwiach autobusu oraz serwera z oprogramowaniem do pobierania i analizy danych zainstalowanego w zajezdni przy ul. Inżynierskiej. Pozwoli to w sposób szybki i nowoczesny projektować rozkłady jazdy nowe linie czy przystanki. Autobusy będą dostarczone do końca maja 2023 a ich wartość netto to 16.5 mln złotych.
- Ceny paliw obecnie powalają, a oszczędności są dzisiaj znaczące. Cena prądu nie wzrosła tak bardzo jak cena paliwa. Jesteśmy bardzo zadowoleni, ponieważ jest to ciąg wydarzeń. Dzisiaj realizujemy kolejne nasze plany, założenia, które już jakiś czas temu zostały zatwierdzone. Wniosek złożony przez miasto Świdnica do Zielonego Transportu Publicznego, do II etapu, został pozytywnie rozpatrzony. Oznacza to szansę na kolejne 12 autobusów, które będą jeździć po świdnickich ulicach. Łącznie 20 na 23 pojazdy, w ramach komunikacji miejskiej będą elektryczne, będziemy liderami komunikacji miejskiej w Polsce, w zakresie elektromobilności - informował Tomasz Kurzawa prezes Zarządu w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym.
Dla przypomnienia: inwestycja wspierana jest środkami państwowymi w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. MPK w ramach swojego projektu oprócz zakupu autobusów zakupi i zainstaluje 2 dodatkowe pantografy wraz z trafostacjami zlokalizowanymi przy bardzo ważnych węzłach komunikacyjnych miasta – ul. E.Plater i planowanym przy ul. Kolejowej za Centrum Przesiadkowym. Zajezdnia przy ul. Inżynierskiej wzbogaci się o dodatkowe 6 stanowisk plug in do ładowania nocnego i dwie ładowarki mobilne.
Całość projektu opiewa na 20,7 mln złotych netto z czego dotacja z NFOŚiGW wyniesie 11.827.500 zł, niskooprocentowana pożyczka w wysokości 5.122.500 zł , pozostała kwota to środki własne. Zakończenie realizacji przypadnie na maj 2023.
foto: Mariusz Ordyniec
Dodaj komentarz
Komentarze (0)