"Oni posługują się starą psychologiczną metodą". Powiatowy Rzecznik Konsumenta ostrzega przed zaproszeniem na "pokazy"

dzisiaj, 13 godz temu 350 0

Powiatowy Rzecznik Konsumentów ostrzega przed zaproszeniami na "darmowe" pokazy, podczas których prowadzone są akcje marketingowe, którym towarzyszą różne techniki manipulacyjne, poprzez które organizatorzy chcą nakłonić do kupna oferowanych produktów. Pismo PRK poniżej:

Szanowni Konsumenci, jeżeli otrzymaliście zaproszenie na darmowy pokaz, podczas którego otrzymacie bezpłatnie np.  ROBOT i chcecie z niego skorzystać, warto zdać sobie sprawę na co możecie zostać narażeni.

„Darmowe” pokazy są popularnym narzędziem sprzedażowym. Niestety pośród uczciwych Sprzedawców znajdują się również oszuści chcący dorobić się kosztem niczego nieświadomego Klienta. Warto pamiętać, że samo pójście na pokaz nie generuje żadnych zobowiązań. Dlatego też, nie miejcie wyrzutów sumienia, że wychodzicie z pokazu bez kupienia oferowanego po „atrakcyjnej” cenie sprzętu. Sprzedawcy bardzo często posługują się starą psychologiczną metodą tzw. „regułą wzajemności”. Polega ona na tym, że jeżeli ktoś coś nam podaruje, czy to prezent czy przysługę, będziemy próbowali mu się odwdzięczyć. Może to spowodować, że kierując się regułą wzajemności, będziemy chcieli coś kupić, żeby zadośćuczynić organizatorom pokazu.

Zachowując wzmożoną czujność podczas pokazu, należy pamiętać o najważniejszych zasadach:

  1. do oferowanych produktów podchodźcie z rezerwą, starając się zweryfikować realną wartość przedstawianych towarów, jak również zastanowić się czy są one w ogóle potrzebne,
  2. podchodźcie z dystansem do prezentowanych towarów i nie dajcie się zwieść wyjątkowej otoczce towarzyszącej spotkaniu,
  3. dokładnie czytajcie dokumenty, które otrzymujecie do podpisania i zawsze żądajcie 1 egzemplarza umowy dla siebie wraz z wszelkimi załącznikami i regulaminami „promocji”. Dokładnie sprawdźcie czy nie ma ukrytych kosztów.

Pamiętajcie o prawach przysługujących Wam jako Konsumentom, które winny być respektowane podczas pokazów handlowych. Są to między innymi:

  1. Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazów handlowych i wycieczek, jak i niezapowiedzianej wizyty akwizytorów w domu Konsumenta;

Terminy na odstąpienie do umowy:

  • 14 dni (kalendarzowych), gdy Konsument zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa,
  • 30 dni (kalendarzowych), gdy Konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty Przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu Konsumenta albo wycieczki.
  1. Zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazów handlowych i wycieczek. Zawarta w takiej sytuacji umowa np. umowa pożyczki z bankiem, związana bezpośrednio z ofertą złożoną podczas pokazu lub wycieczki w celu realizacji umowy sprzedaży będzie nieważna.

W przypadku wątpliwości lub podejrzenia, że zostaliście oszukani lub wprowadzeni w błąd i nakłonieni do podpisania niekorzystnej dla was umowy warto skonsultować się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Świdnicy.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

/Starostwo Powiatowe w Świdnicy/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek