Ekspresówka ze Świdnicy do Wrocławia, otwarcie S3, plany na rozbudowę S8 i A4. GDDKiA podsumowuje miniony rok

wtorek, 7.1.2025 16:08 11368 0

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu podsumowała miniony rok. Najważniejszym wydarzeniem w 2024 roku było otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3 między Kamienną Górą a Bolkowem. GDDKiA przyznaje, że w minionym roku przygotowywano się głównie do kolejnych wielkich inwestycji, których realizacja planowana jest na najbliższe lata.

Otwarcie S3 między Kamienną Górą a Bolkowem

Ostatni, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku został otwarty 31 lipca. Droga posiada dwie jezdnie, wyposażona w pas awaryjny przebiega przez malownicze krajobrazy Sudetów. W jej ciągu znajdują się dwa tunele - najdłuższy pozamiejski tunel w kraju o długości 2,3 kilometra i drugi o długości 320 metrów. Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł.    

Nasza relacja: [WIDEO Z PRZEJAZDU] Przejechaliśmy nowym odcinkiem drogi ekspresowej S3 między Bolkowem a Kamienną Górą. Robi wrażenie!

Szybciej ze Świdnicy do Wrocławia. Kiedy S5?

Około 50-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 ma połączyć planowaną S8 (na odcinku Wrocław-Kłodzko) z istniejącą S3 w okolicach Bolkowa. Ma przebiegać m.in. przez okolice Sobótki, powiat świdnicki i wałbrzyski. GDDKiA rekomendowała wariant czwarty, który rozpoczynać ma swój bieg na nowym węźle Olbrachtowice na budowanej obecnie drodze ekspresowej S8 i ma przebiegać w pobliżu Sobótki, Marcinowic, Świdnicy, Świebodzic, Dobromierza i zakończyć swój bieg w Sadach Dolnych, gdzie połączy się z S3.

Dokładny przebieg planowanej S5

Droga ma rozpoczynać się w okolicy Olbrachtowic w powiecie wrocławskim, następnie od okolic Tworzyjanowa przebiegać będzie podobnie jak obecna DK35. Węzeł "Tworzyjanów" zlokalizowany będzie na granicy trzech gmin: Marcinowice, Sobótka oraz Mietków. Następnym węzłem będą "Marcinowice", po czym droga przetnie łącznik autostradowy w okolicy Bolesławic i DW382 Świdnica-Strzegom na wysokości Pasiecznej, gdzie zlokalizowany będzie węzeł "Świdnica". Kolejny węzeł "Wałbrzych" ma zostać zbudowany między Cierniami (dzielnica Świebodzic) a Milikowicami. Węzeł Świebodzice natomiast zostanie zlokalizowany na przecięciu nowej "S5" z DW374. Węzeł "Serwinów" zapewni dostęp do drogi S5 dla mieszkańców gminy Dobromierz. Zlokalizowany zostanie w okolicy przecięcia S5 z obecną DK5 w okolicy Serwinowa, przysiółka sołectwa Dobromierz. Ostatnim węzłem będzie "Bolków", gdzie planowana S5 krzyżować się będzie z obecną S3.

 

Rozbudowa autostrady A4 między Wrocławiem a Legnicą

- 21 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km. W listopadzie 2023 r. wskazaliśmy wariant rozbudowy A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem. Spośród wszystkich wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości, w protokole Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowano przebieg autostrady A4 w wariancie W1, czyli rozbudowę w istniejącym śladzie. W maju 2024 r. w Oddziale GDDKiA we Wrocławiu powołany został wewnętrzny zespół ds. analizy przebiegu autostrady A4. Zespół weryfikuje funkcjonalności rozwiązań komunikacyjnych przyjętych dla autostrady A4 w opracowanym STEŚ w kontekście skomunikowania autostrady z innymi drogami regionu. Ważną częścią analizy są spotkania z włodarzami gmin, przez które przebiega A4 oraz dialog, wymiana spostrzeżeń i argumentów. Przeprowadzona analiza pozwoli w sposób całościowy i kompletny spojrzeć na kwestię przebudowy A4. Na początku przyszłego roku wnioski zespołu zostaną przekazane do Ministerstwa Infrastruktury. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych - poinformował wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa S8 na odcinku Wrocław - Kłodzko

Realizację drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) podzielono na sześć krótszych odcinków. Docelowo droga ekspresowa S8 powstanie na 87-kilometrowym odcinku od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 (AOW) i drogi ekspresowej S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.     

14 grudnia 2023 r. GDDKiA podpisała umowy na realizację pierwszych trzech zadań na odcinku od Kobierzyc do Łagiewnik. W październiku  tego roku złożono dla nich do Wojewody Dolnośląskiego wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), które są aktualnie procedowane. 22 grudnia 2023 r. otwarto oferty w przetargu na projekt i budowę ok. 14-kilometrowego odcinka od Ząbkowic Śląskich do Barda. W czerwcu br. podpisaliśmy umowę z wykonawcą, a w I połowie 2025 r. planujemy złożyć wniosek o decyzję ZRID.   

29 grudnia 2023 r. ogłoszono przetarg na projekt i realizację dwóch odcinków S8 pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. 5 sierpnia br. poznano wykonawcę dla odcinka pomiędzy węzłami Niemcza a Ząbkowice Śląskie Północ o długości 7,9 km. Natomiast 27 sierpnia wyłoniono najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Niemczą.   Od wyborów najkorzystniejszych ofert wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Oczekujemy na rozstrzygnięcie spraw.  

Dla kolejnego fragmentu trasy S8, od węzła Bardo do Kłodzka, przygotowano Program inwestycji, w którym określono jej zakres rzeczowy, harmonogram czasowy oraz wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem wariantów analizowanych na wcześniejszych etapach.   

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W rządowym Programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.    

Całość podsumowania można przeczytać TUTAJ.

 

/opr. doba.pl na podstawie informacji GDDKiA/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)