Problemy rodzin, które przez telefon chcą uzyskać informacje o stanie bliskiego
Rodziny osób chorych mają spory problem z uzyskaniem informacji o stanie zdrowia swoich bliskich. Alarmują, że nawet przez kilka dni nie mogą dodzwonić się do szpitala i nie wiedzą co dzieje się z członkiem ich rodziny.
- Babcia została przewieziona do szpitala kilka dni temu, a ja do dzisiaj nie wiem nawet czy żyje i w jakim jest stanie. Gdy już dodzwoniłem się usłyszałem, że nikt mi informacji nie udzieli, bo mają teraz większe problemy. Ja rozumiem, że jest pandemia, ale medycy muszą zrozumieć nasz niepokój - opisywał sytuację w szpitalu Latawiec, pan Tomek, mieszkaniec Świebodzic.
Rzeczywiście, od kiedy szpitale zostały zamknięte dla odwiedzających, problem z uzyskaniem informacji pojawia się bardzo często. Albo telefonu nikt nie odbiera, albo jest ciągle zajęte, a gdy uda się w końcu dodzwonić, personel nie udziela takich informacji, bo jest zajęty. Szczególnie widać to teraz, kiedy przez nasz kraj przechodzi trzecia fala a chorych z koronawirusem przybywa lawinowo. Tak jak i "umierających" z niepokoju o bliskich rodzin.
Czy da się tej sytuacji jakoś zaradzić?
- Niestety funkcjonowanie szpitala w sytuacji pandemii jest znacznie utrudnione i mimo wszelkich starań ze strony szpitala, nie wszystkich problemów jesteśmy w stanie uniknąć. Informacje w sprawie stanu zdrowia pacjenta, rodzinie może przekazać wyłącznie lekarz, co wyklucza możliwość oddelegowania z personelu osoby, która byłaby odpowiedzialna za telefoniczne udzielanie takich informacji. W tym szczególnym czasie personel lekarski jest w pełni zaangażowany w ratowanie zdrowia i życia hospitalizowanych pacjentów, których w związku z kolejną falą pandemii przyjmujemy obecnie nadmiarową ilość. Stąd też mogą mieć miejsce sytuacje, w których kontakt telefoniczny w sprawie stanu zdrowia osób u nas hospitalizowanych jest ograniczony, za co z góry przepraszamy, prosząc jednocześnie o wyrozumiałość i cierpliwość przy ewentualnych ponownych próbach kontaktu - tłumaczą pracownicy szpitala. - Przekazujemy wykaz numerów do sekretariatów poszczególnych oddziałów SPZOZ w Świdnicy. Pod wskazanymi numerami w dni robocze, w godzinach 7.00-14.00 można kontaktować się w celu uzyskania informacji o stanie zdrowia najbliższych osób
Niektóre wytyczne UODO w sprawie udzielania telefonicznie informacji o stanie zdrowia pacjentów:
• Kontakt na odległość (rozmowa telefoniczna, videorozmowa) stanowi formę przekazania informacji.
• Rozmowa z rodziną pacjenta lub osobami upoważnionymi powinna zmierzać do tego, aby potwierdzić tożsamość kontaktującego się jako osoby uprawnionej do otrzymania informacji o pacjencie. Np. zadając kilka pytań weryfikujących o PESEL pacjenta, jego drugie imię.
• Informacje można przekazać: osobie upoważnionej przez pacjenta lub osobie bliskiej. Osobą bliską jest małżonek, krewni lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub osoba wskazana przez pacjenta.
• Należy sprawdzić, czy pacjent udzielił upoważnienia do przekazywania informacji.
• Do kontaktu na odległość powinien być przygotowany specjalny sprzęt (np. nie mogą być to prywatne komórki personelu medycznego).
• Przy przyjęciu pacjenta należy poprosić o wskazanie osób (wraz z danymi umożliwiającymi kontakt, takich jak numer telefonu, adres e-mail), które upoważnia on do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia. Poprosić pacjenta o przekazanie ustalonych kodów kontaktu do osób upoważnionych. Pacjenta należy poinformować o możliwości wskazania więcej niż jednej osoby.
• Pacjent może w każdej chwili odwołać upoważnienie, co należy odnotować w dokumentacji.
• Jeżeli pacjent jest przytomny, można poprosić go o weryfikację tożsamości osoby dzwoniącej.
• Można udzielać informacji za pośrednictwem telefonu pacjenta, w jego obecności, np. poprzez zestaw głośnomówiący (przy zapewnieniu poufności rozmowy) lub zestaw słuchawek dostarczony przez podmiot leczniczy.
• Udzielając informacji, należy je przekazać w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy.
• Informacje powinny być udzielone szybko.
• Podmiot leczniczy jest obowiązany w razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta, powodującego zagrożenie życia lub w razie jego śmierci, niezwłocznie zawiadomić wskazaną przez pacjenta osobę lub instytucję, lub przedstawiciela ustawowego pacjenta.
• Nagrywanie rozmów nie jest rekomendowane. Jeśli są utrwalane, powinna o tym być informowana osoba dzwoniąca.
• Zaleca się podmiotom leczniczym zakup sprzętu umożliwiającego videorozmowy (np. telefon komórkowy), który będzie dysponował oprogramowaniem pozwalającym na zachowanie poufności i bezpieczeństwa połączeń.
• W przypadku przekazywania dokumentów, np. e-mailem, powinny być w odpowiedni sposób zaszyfrowane.
• Informacje o sprzęcie, jak i sposobie korzystania z niego, powinny być udostępnione dla całego personelu i na bieżąco aktualizowane.
Przeczytaj komentarze (7)
Komentarze (7)