[FOTO] W środę otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka S3! Powstał tam najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce

wtorek, 30.7.2024 13:12 3555 2

Nowy, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 między Sadami Górnymi a Kamienną Górą dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów, obejmując aż 69 obiektów inżynierskich. Jego kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości 2,3 km (TS-26) oraz 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.

Droga znacznie skróci się czas dojazdu mieszkańców regionu do wielu części Republiki Czeskiej, w tym stolicy, Pragi. GDDKiA zapowiada oddanie drogi do użytku jeszcze przed zakończeniem wakacji.

Na trasie powstały dwa tunele, pierwszy o długości 2,3 km między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz drugi o długości 320 metrów w pobliżu Gostkowa. Droga będzie dwujezdniowa z pasem awaryjnym. Wartość inwestycji to ponad 1,5 mld złotych.

Dzięki otwarciu odcinka mieszkańcy powiatu świdnickiego uzyskają szybsze połączenie z Republiką Czeską. Najbliższy węzeł S3 zlokalizowany będzie w Sadach Dolnych koło Bolkowa, do którego z centrum Świdnicy jedzie się ok. 30 minut. Jeszcze szybciej dojadą tam mieszkańcy Strzegomia, Świebodzic czy Dobromierza. Niestety, Czesi nadal nie rozpoczęli prac nad budową drogi ekspresowej lub autostrady, która stanowiłaby przedłużenie "pociągniętej" do granicy S3. Kierowcy podróżujący do Republiki Czeskiej będą zmuszeni zjechać z S3 na wysokości Lubawki i dalej kontynuować jazdę DK5, która prowadzi do przejścia granicznego Lubawka - Královec. Dla mieszkańców Świdnicy wyłączy to konieczność pokonywania trasy przez Wałbrzych, Szczawno-Zdrój i Kamienną Górę.

Trasa posiada fantastyczne walory krajobrazowe. Poprowadzona została między wzgórzami oraz szczytami Pogórza Wałbrzyskiego i Gór Wałbrzyskich. Tunel o długości 2,3 km jest drugim najdłuższym tunelem drogowym w kraju i najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. O kilkadziesiąt metrów dłuższa jest podziemna przeprawa w ciągi drogi ekspresowej S2 w Warszawie. Dotychczasowym liderem poza terenem miejskim był natomiast Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w Luboniu Małym w województwie małopolskim o długości 2058 metrów.

Bezpieczeństwo i rozwaga

Przejazd tunelem o długości 2,3 km, przy ograniczeniu prędkości do 80 km/h, może potrwać niecałe dwie minuty. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania jest to niewiele. Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem.      Poniżej kilka podstawowych zasad, o których każdy kierowca powinien pamiętać przejeżdżając przez tunel: 

- zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną,  
- nie zawracaj, nie cofaj,  
-  zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m 
- nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny),  
- słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń,  
- pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości. 

Ulotka, która nic nie waży

Szczegółowe informacje, jak postępować w przypadku zatoru, wypadku czy pożaru w tunelu,  znajdziesz w poniższej ulotce. Taką ulotkę dobrze jest wydrukować i mieć zawsze w samochodzie. Przedstawione procedury są aktualne dla wszystkich obiektów tunelowych w Polsce. 

Film, który warto obejrzeć

Zachęcamy również do zapoznania się z poniższym filmem, który w przystępny sposób przybliża obowiązujące zasady poruszania się w tunelach drogowych.  

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł. 

/GDDKiA/

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

wwwwwkonec wtorek, 30.07.2024 16:26
To ostatnia inwestycja na tym terenie dzięki PIS. Teraz...
j. wtorek, 30.07.2024 19:05
jak byś spojrzał na mapę to zobaczył byś że ten odcinek s-3 prowadzi w kierunku czeskiej Pragi, a tak na marginesie to pis ma tyle wspólnego z budową s-3 co ty z geografią.