Koncert Wratislavia Cantans w Bardzie

poniedziałek, 11.9.2017 14:52 4359 1

W sobotni wieczór w bardzkiej bazylice po raz kolejny odbył się koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego. W tym roku odwiedził Bardo włoski zespół Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antonini (kierownictwo artystyczne, flety, dulcjan) w składzie: Giulia Genini – flety, dulcjan, Andrea Inghisciano – kornet, Gawain Glenton – kornet, flety, Alberto Guerra – dulcjan, Emily White – puzon, Stefano Barneschi, Liana Mosca – skrzypce, fidele, Paolo Beschi – wiolonczela, Giancarlo De Frenza – viol one, Riccardo Doni – pozytyw, klawesyn i Margret Köll – harfy.

W programie tegorocznej edycji festiwalu Wratislavia Cantans nie zabrakło arcydzieł muzyki włoskiej i niderlandzkiej z przełomu XVI i XVII stulecia. Na to niezwykłe spotkanie z muzyką dawną zaprosił Il Giardino Armonico. Zespół poprowadził jego założyciel, a zarazem dyrektor artystyczny festiwalu – Giovanni Antonini.

Jeszcze w średniowieczu za centrum muzyki europejskiej uchodziła Francja. Wraz z nastaniem epoki renesansu tytuł muzycznych innowatorów zyskali na pewien czas Anglicy – nie trwało to jednak długo, bo już niebawem kontynentem zawładnęła twórczość pomysłowych artystów franko-flamandzkich. Twórcy z Niderlandów  wpłynęli nie tylko na rozwój muzyki wielogłosowej, lecz także na wyobraźnię wykonawców i słuchaczy. Nierzadko ich utwory były wzbogacane o ukryte w nutach zagadki, zwane sztuczkami niderlandzkimi. Często bez rozwiązania tych zagadek nie można było poprawnie odczytać nut. Tego rodzaju łamigłówki odnajdziemy nie tylko w dziełach najsłynniejszych kompozytorów, takich jak m.in. Josquin des Prez i Nicolas Gombert. Po „złotym czasie” twórców franko-flamandzkich przyszedł czas na Włochów – już pod koniec XVI wieku działali wybitni Carlo Gesualdo da Venosa czy Giovanni Gabrieli.

Program wieczoru przepełnionego muzyką włoską i niderlandzką uzupełnią utwory brytyjskie i niemieckie Thomasa Prestona i Samuela Scheidta. Wybrane kompozycje wykona Il Giardino Armonico – jeden z najbardziej rozpoznawalnych europejskich zespołów muzyki dawnej. Muzycy współpracują ze sobą od ponad trzydziestu lat i specjalizują się w wykonawstwie historycznym – wykorzystują instrumenty z epoki, a także wiedzę muzykologiczną pomagającą we właściwej interpretacji twórczości poprzednich stuleci. W czasie swej działalności zespół wielokrotnie występował podczas prestiżowych wydarzeń artystycznych w najsłynniejszych salach świata, takich jak m.in. Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu, Théâtre du Châtelet w Paryżu czy Carnegie Hall  w Nowym Jorku.

Mimo tego, iż koncert trwał ponad dwie godziny nikt  publiczności nie był znudzony, a burza oklasków, jaką artyści otrzymali na koniec była świadectwem, iż koncert podobał się bardzo.

Program:

Anonim La Morte della Ragione – pawana (Ms. British Library, ok. 1560), Giorgio Mainerio Gagliarda ze zbioru Primo libro de’ balli (Wenecja, 1578), Christopher Tye In Nomine Crye Hayne van Ghizeghem De tous biens playne (Henry VIII Ms., ok. 1510–1520) Alexander Agricola De tous bien plaine(dwie wersje), Josquin des Prez De tous biens playne ze zbioru Harmonice Musices Odhecaton A (Wenecja, 1501) Alexander Agricola De tous bien plaine, John Dunstable Puzzle canon (Henry VIII Ms., ok. 1510–1520), Josquin des Prez La déploration de la mort de Johannes Ockeghem (ok. 1497), Anonim La Battaglia (Ms. British Library, ok. 1560), Giovanni Pietro Del Buono Obligo LXXVII di dui Zoppi e dui Ciechi sull’Ave Maris Stella ze zbioru Canoni, oblighi et sonate (Palermo, 1641), Thomas Preston Uppon la mi Re, Giorgio Mainerio Schiarazula marazula, Ungarescha i Saltarello ze zbioru Primo libro de’ balli (Wenecja, 1578), Vincenzo Ruffo Dormendo un giorno ze zbioru Capricci in musica (Mediolan, 1564), nonim La Gamba, Giovanni Gabrieli Sonata XIII a otto voci ze zbioru Canzoni e Sonate (Wenecja, 1615)***Giovanni de Macque Seconde Stravaganze (Ms. British Library, 1617) Nicolas Gombert La rose – chanson ze zbioru Canzon…per sonar (Wenecja, 1588), Gasparo Zanetti La Bella Pedrina ze zbioru Il Scolaro (Mediolan, 1645) Tarquinio Merula La Pedrina – canzona ze zbioru Canzoni.. op. XII (Wenecja, 1637) Dario Castello Sonata 14 a quattro ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, Libro II (Wenecja, 1629) Lodovico Grossi da Viadana La Napoletana a 8 ze zbioru Sinfonie musicali (Wenecja, 1610) John Baldwine 4 Vocum (Ms. British Museum, 1603) Gesualdo da Venosa Canzon Francese del Principe (Ms. British Library, 1617) Cristoforo Caresana Tarantella ze zbioru Duo. Opera seconda (Neapol, 1693)  Giovanni Pietro del Buono Sonata VII Stravagante sull’Ave Maris Stella ze zbioru Canoni, oblighi… (Palermo, 1641), Jacob van Eyck Fantasia & Echo ze zbioru Der Fluiten Lust-hof (Amsterdam, 1649), Samuel Scheidt Galliard Battaglia ze zbioru Ludi Musici (Hamburg, 1621).

 

UMiG Bardo

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

Nowy wątek
wtorek, 12.09.2017 14:30
koncert zespołu Giovanniego Antoniniego - fantastyczny! Tylko te ciemności na dziedzińcu,...