Oszustwa przy zakupach przez Internet. Kolejne osoby straciły pieniądze
15 października 63-letnia mieszkanka powiatu ząbkowickiego kupiła przez Internet dwie pary markowych butów i kurtkę, za które zapłaciła 800 zł. Do tej pory nie otrzymała zamówionych towarów ani nie odzyskała pieniędzy.
Do niekorzystnego rozporządzenia mieniem został doprowadzony także mieszkaniec Barda. Kupił on przez Internet markowe buty za ponad 400 zł i ich nie otrzymał.
Policja przypomina:
Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego.
- Uważajmy na "super okazje". Nie zawsze to, co widoczne jest na zdjęciu musi być takie samo w rzeczywistości lub nabyte przez sprzedawcę w sposób legalny. Jeśli towar oferowany jest w cenie zdecydowanie niższej niż rynkowa to również powinno wzbudzić nasze podejrzenia.
- Korzystajmy z komputerów, do których dostęp ma ograniczona liczba osób. Nigdy nie zachowujmy w pamięci komputera loginów i haseł dostępu.
- Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
- Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić.
- Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.
- Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
- Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
- Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi.
- Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji".
- Jeśli mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Gdy już padłeś ofiarą oszustwa:
- Poinformuj jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
- Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp.
- Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej w Twoim miejscu zamieszkania jednostki policji.
Zgłaszając się na Policję trzeba będzie podać:
- Datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę.
- Nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy.
- Sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres.
- Sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)