Bezpieczniejsze i szybsze podróże koleją
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie podnoszą poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych m.in. przez inwestycje w tory. Zarządca infrastruktury realizuje projekt wymiany w całym kraju blisko 700 rozjazdów - kluczowych elementów torów. Program za ponad 640 mln zł przekroczył już półmetek. Przedsięwzięcie zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i sprawniejszy ruch pociągów.
Do końca 2014 roku na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wymieniono już 364 rozjazdy w kilkunastu województwach. Do września 2015 r., kiedy zakończy się projekt, kolejarze zamontują ich jeszcze 333. Łącznie na polskich torach – w 14 województwach, na 31 liniach kolejowych i 142 posterunkach ruchu, m.in.. stacjach kolejowych – zamontowanych będzie 697 nowych rozjazdów.
- PLK konsekwentnie realizuje program poprawy bezpieczeństwa w obszarze technicznym organizacyjnym, pracowniczym oraz inwestycyjnym. Wymiana 700 rozjazdów, podobnie jak modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, zapewniają lepsze parametry techniczne linii, czyli szybszy i bezpieczniejszy przejazd pociągów. Dla podróżnego to krótsza i wygodniejsza podróż – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach projektu rozjazdowego zakończono już wszystkie prace w województwie opolskim, gdzie wymienionych zostało 16 rozjazdów. W tym roku po raz pierwszy prace będą prowadzone w województwach: warmińsko-mazurskim (9 rozjazdów), pomorskim (14 rozjazdów) oraz mazowieckim (19 rozjazdów). Inwestycja, która przekroczyła już półmetek obejmuje także województwa: zachodniopomorskie, łódzkie, świętokrzyskie, dolnośląskie, lubelskie, małopolskie, śląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie oraz podkarpackie.
Rozjazd to specjalna konstrukcja, będąca częścią toru, wykonana z szyn kolejowych, umożliwiająca przejazd pociągów z jednego toru na drugi. Najwięcej rozjazdów zamontowanych jest w obrębie stacji. Wymiana tego elementu infrastruktury kolejowej umożliwi szybszą jazdę pociągów, a co za tym idzie, skrócenie czasów przejazdów. Nowe rozjazdy mają lepsze parametry techniczne i są przygotowane do pracy w zimie.
– Montowane rozjazdy wyposażone są w nowe napędy zwrotnicowe, a także w urządzenia elektrycznego ogrzewania, dzięki czemu będą mogły być bez problemów eksploatowane także w warunkach zimowych – informuje Żaneta Bąkowska, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A..
Najwięcej rozjazdów zostanie wymienionych w:
Podkarpackiem - 137.
Kujawsko-Pomorskiem - 107
Wielkopolskiem – 102
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych
o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym” POIiŚ 7.1-71 współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)