[FOTO, MAPY] Samorządowcy podpisali deklarację współpracy przy budowie Cyklostrady Dolnośląskiej
W Bardzie samorządowcy z powiatów ząbkowickiego, kłodzkiego i dzierżoniowskiego podpisali deklarację współpracy z samorządem województwa przy realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej.
W czwartek 18 listopada w Bardzie samorządowcy z powiatów ząbkowickiego, kłodzkiego i dzierżoniowskiego spotkali się z wicemarszałkiem województwa dolnośląskiego, Grzegorzem Macko, członkiem zarządu województwa dolnośląskiego, Tymoteuszem Myrdą i Piotrem Nowickim, oficerem rowerowym województwa dolnośląskiego, by podpisać deklarację o współpracy przy tworzeniu Cyklostrady Dolnośląskiej. To projekt budowy długodystansowych dróg rowerowych, które mają powstać przy współpracy samorządu województwa dolnośląskiego z samorządami.
- Dolnośląska Cyklostrada to, w przeciwieństwie do single tracków, projekt mający bardziej trafić w potrzeby rowerzystów, którzy nie jeżdżą na rowerach typowo górskich, ale długodystansowych, także rodzin z dziećmi, którzy mają przyjechać w ten region nie tylko z Wrocławia, ale nawet z innych części Polski i zagranicy – mówił Piotr Nowicki, Dolnośląski Oficer Rowerowy.
W ramach dolnośląskiej cyklostrady przez powiaty świdnicki, dzierżoniowski, ząbkowicki i kłodzki będą przebiegały trzy trasy: około 117 kilometrowa Trasa Eurovelo 9, 108 kilometrów Trasy Złotej oraz 70 kilometrów Trasy Kłodzkiej.
- Pewną nowością jest włączenie do tej sieci programu „Kolej na rowery” – czyli tych tras rowerowych, które wybudowane będą na terenach przejętych od PKP, biegnących w śladzie zlikwidowanych linii kolejowych wraz złącznikami tras głównych – dodaje Nowicki.
Cyklostrada Dolnośląska będzie preferowała nowe drogi dla rowerów odseparowane od ruchu samochodowego, o szerokości 3 metrów, najlepiej o bitumicznej nawierzchni. Ruch rowerowy powinien być prowadzony na drogach o niskim natężeniu ruchu przy zastosowaniu tzw. uspokojenia ruchu, po drogach transportu rolnego oraz drogach leśnych.
- Jest to cenny projekt województwa dolnośląskiego, którego ideą jest warstwa turystyczna. Mówię o tym, żebyśmy nie mylili go z ideą codziennej mobilności, na przykład dojazdów do pracy czy szkoły. Projekt ma przyciągnąć do województwa nową grupę turystów, która chętnie, aktywnie wypoczywa, także podczas wyjazdów kilkudniowych, zwiedzając jednocześnie dany region. Nie jest to projekt, który będziemy realizować rok lub dwa, ale jest to zadanie długofalowe, realizowane będzie moim zdaniem około 10 lat, jak pokazuje doświadczenie województwa małopolskiego czy zachodniopomorskiego – mówił Tymoteusz Myrda.
Planowany przebieg cyklostrady w gminie Kamieniec Ząbkowicki przedstawił już Marcin Czerniec, burmistrz Kamieńca Ząbkowickiego:
- W Kamieńcu Ząbkowickim również planujemy zrealizować część Cyklostrady Dolnośląskiej. Idea jawi się w związku z dawną i nieczynną już linią kolejową Kamieniec – Byczeń – Sosnowa do Złotego Stoku. W ramach wspólnego projektu z samorządem województwa oraz gminą Złoty Stok utworzymy ciekawą widokowo ścieżkę rowerową z nową kładką w miejscu zniszczonego przez powódź w 1997 r mostu na Nysie. Już w ubiegłym roku nasza gmina wykupiła od spółki PKP Nieruchomości tereny w górnej części Kamieńca Ząbkowickiego. Zostały już uprzątnięte i odkrzaczone. Tam zamierzamy umiejscowić część infrastruktury dla nowej funkcji dawnego torowiska, jakie zamieni się w trasę rowerową. Punkt startu Cyklostrady Dolnośląskiej w Kamieńcu Ząbkowickim znajdzie się w pobliżu powstającego kompleksu sportowo-rekreacyjnego. Powstanie swego rodzaju węzeł komunikacyjny dla miłośników aktywnego wypoczynku.
Przeczytaj komentarze (11)
Komentarze (11)