„Zawodowi transformersi” – rozpoczyna się największy projekt edukacyjny Powiatu Ząbkowickiego za ponad 7 milionów!
Starostwo Powiatowe w Ząbkowicach Śląskich rozpoczyna realizację największego, jak dotychczas, projektu edukacyjnego pt. „Zawodowi transformersi”. W minionych latach Powiat realizował już zadania tego typu, jak np. „Szkoła kompetencji”, czy „Inwestycja w kwalifikacje”, ale jeszcze nigdy nie uzyskał tak wysokiej kwoty dofinansowania. W związku z powyższym, Zarząd Powiatu Ząbkowickiego na posiedzeniu Zarządu podpisał umowę z Instytucją Zarządzającą na dofinansowanie projektu.
Całkowita wartość projektu: 7.123 508,28 zł
Dofinansowanie:5.695 940,58 zł w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Budżet Państwa
Partnerami w projekcie są: SYNTEA S.A. oraz Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.
Celem projektu jest podniesienie jakości i atrakcyjności i dostosowanie do potrzeb zielonej transformacji, kształcenia zawodowego i ogólnego w sześciu szkołach wymienionych poniżej, dla których organem prowadzącym jest Powiat Ząbkowicki:
- Technikum w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich
- Szkoła Branżowa I Stopnia w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich
- Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach
- Szkoła Branżowa I Stopnia w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach
- Liceum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach
- Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich
Cały projekt będzie składać się z 7 zadań, które szczegółowo opisano poniżej:
- Doposażenie szkół z projektu w narzędzia poprawiające jakość dydaktyki
To zadanie projektu ma na celu poprawę kształcenia praktycznego oraz podniesienie oferty i jakości kształcenia w zawodach. Duży nacisk zostanie położony na stworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej. Zostanie zakupione wyposażenie/doposażenie
w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne dla pracowni w zawodach/na kierunkach, w których kształcą szkoły objęte programem. Co ważne, wyposażenie, bądź doposażenie wynikają z indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół zawodowych w tym zakresie.
Warto wspomnieć, że realizacja tego zadania zakłada poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy, poprzez zrównanie szans na starcie kariery dzięki innowacyjnym kompetencjom praktycznym potrzebnym w gospodarce, czy otwarcie drogi do lepiej płatnych stanowisk kierowniczych, jak i również, przełamanie stereotypu gorszego przygotowania kobiet do pracy w zawodach technicznych.
- Szkolenia dla wszystkich nauczycieli z projektu, poprawiające proces kształcenia i jakość kadr edukacji
W tym zadaniu nacisk kładzie się, przede wszystkim, na rozwijanie umiejętności dydaktycznych kadry nauczycielskiej z Powiatu Ząbkowickiego, poprzez zdobycie nowych umiejętności. Innymi słowy, chodzi o to, by proces kształcenia dostosowany był do potrzeb rynku pracy oraz dostosowany w zakresie kształcenia i rozwoju umiejętności na rzecz zielonej transformacji. Poziom kształcenia ma być dostosowany do tego, by sprostać, zmieniającym się wymaganiom rynku pracy.
- Szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności uczniów z Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich
Realizacja tego zadania zakłada zdobycie nowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do sprostania zmieniającym się wymaganiom rynku pracy wynikającym z zachodzącej transformacji.
W wyniku zadania prowadzone będą dodatkowe kursyz danej dziedziny, dzięki którym uczniowie będą mogli podnieść swoje kompetencje oraz nabyć umiejętności praktyczne, takie jak np.: nauka prowadzenia obsługi biura; zarządzanie konfliktami w organizacji; serwis napojów mieszanych
i alkoholi; przygotowanie deserów restauracyjnych; wykonywanie usług kelnerskich; tworzenie witryn internetowych; programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D; projektowanie grafiki komputerowej.
Wszystkie, tego typu szkolenia, kończyć będą się egzaminem zewnętrznym, potwierdzającym nabycie danej kwalifikacji.
- Szkolenie podnoszące kwalifikacje i umiejętności z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach (uczniowie technikum, liceum i szkoły branżowej I st.)
To zadanie zakłada zdobycie nowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do sprostania zmieniającym się wymaganiom rynku pracy wynikającym z zachodzącej transformacji. Podobnie, jak
w przypadku L.O. im. Władysława Jagiełły, uczniowie będą mogli brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe, takich jak: prowadzenie obsługi biura; programowanie
i obsługiwanie procesu druku 3D; serwis napojów mieszanych i alkoholi; zarządzanie relacjami
z klientem z wykorzystaniem CRM; montowanie stolarki budowlanej; projektowanie grafiki komputerowej; przygotowywanie deserów restauracyjnych; obsługa dronów; wykonywanie usług kelnerskich; radzenie sobie ze stresem; przygotowywanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi
i zasadami zdrowego żywienia.
Podobnie, jak w przypadku L.O. w Ząbkowicach Śląskich, szkolenia zakończą się egzaminem zewnętrznym, potwierdzającym nabycie kwalifikacji. W ramach zadania przewidziano również podejście do egzaminów zewnętrznych i certyfikację następujących kwalifikacji (bez szkoleń):
- projektowanie grafiki komputerowej
- prowadzenie obsługi biura
- przygotowanie deserów restauracyjnych
- trychologia
- Szkolenie podnoszące kwalifikacje i umiejętności uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych (technikum i szkoła branżowa I st.) im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich
Podobnie, jak w dwóch poprzednich szkołach, to zadanie również zakłada zdobywanie nowych kwalifikacji i umiejętności, na które jest zapotrzebowanie na rynku pracy oraz zdobycie nowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do sprostania zmieniającym się wymaganiom rynku pracy wynikającym z zachodzącej transformacji.
W ramach zadania uczniowie również będą mogli skorzystać z kursów, takich, jak: projektowanie grafiki komputerowej; tworzenie witryn internetowych; programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D; zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem CRM; przygotowywanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia; serwis napojów mieszanych
i alkoholi; przygotowywanie deserów restauracyjnych; prowadzenie obsługi biura; obsługa kas fiskalnych; operator wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą, podnoszoną wraz
z ładunkiem; spawanie blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG.
- Doradztwo zawodowe i warsztaty z pracodawcami dla wszystkich uczniów z projektu, rozwijające kompetencje kluczowe i zielone.
Ten aspekt projektu zakłada towarzyszenie uczniom w drodze do lepszego zrozumienia samego siebie w odniesieniu do środowiska pracy oraz podnoszenie i doskonalenie kompetencji uczniów
w zakresie kształcenia i rozwoju umiejętności na rzecz zielonej transformacji. Celem doradztwa jest umożliwienie realistycznego wyboru lub zmiana zatrudnienia, ale także osiągnięcie właściwego zastosowania zawodowego. W ramach doradztwa przewidziane są spotkania
z nauczycielem doradcą oraz warsztaty grupowe (zajęcia z pracodawcami w formie warsztatowej), w celu rozwijania kompetencji: kluczowych, zielonych i przyszłości (związanych z zieloną transformacją).
Zakres doradztwa skupia się na wielu aspektach, między innymi na:
- zielonych umiejętnościach, tj. umiejętnościach zawodowych i ogólnych niezbędnych
w zielonych zawodach oraz innych zawodach, na które wpływ ma zielona transformacja, czy zielona świadomość, tj. świadomość wpływu działalności człowieka na środowisko - prezentacji narzędzi do wirtualnej rzeczywistości, które wykorzystywane są w różnych branżach i zawodach
- casestudy – każda grupa będzie miała za zadanie przygotować, we współpracy
z prowadzącymi, konkretny projekt - zadanie realizowane przez trenerów-praktyków
Celem warsztatów jest rozwinięcie przez uczniów kompetencji przekrojowych:
- w zakresie myślenia krytycznego
- w zakresie pracy zespołowej
- w zakresie eksplorowania i eksperymentowania z nowatorskimi i niekonwencjonalnymi podejściami w celu osiągnięcia wartościowych rezultatów
- w zakresie analitycznego rozwiązywania problemów
- Staże, w tym staże uczniowskie dla uczniów z projektu
W tym zadaniu cel projektu zakłada zdobycie doświadczenia zawodowego w rzeczywistych warunkach pracy. W stażach weźmie udział 290 uczniów z projektu. Każdy uczeń odbędzie 180 h stażu u pracodawcy z Dolnego Śląska.
Opracowane zostaną programy staży, zaangażowani zostaną opiekunowie. Na zakończenie, zostanie wystawiony odpowiedni dokument potwierdzający jego przebycie.
Reasumując – powstały projekt jest odpowiedzią na dynamiczny rynek pracy i indywidualne potrzeby poszczególnych szkół. Absolwenci, po zakończeniu edukacji, szukając zatrudnienia, będą posiadali niemałe zaplecze umiejętności praktycznych; nie będą czuć wykluczenia, czy wyobcowania.
Dzięki powstałym wachlarzu możliwości, zarówno młodzi, jak i nauczyciele będą mogli dokształcać się, korzystać ze staży, a także z najnowszych osiągnięć współczesnej techniki (modelowanie 3D, obsługa drona, obsługa okularów do wirtualnej rzeczywistości; programy graficzne).
Realizacja projektu zakończy się 31.01.2026 r.
Projekt pn. „Zawodowi transformersi” nr FEDS.09.03-IZ.00-0004/23 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 współfinansowany ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
Przeczytaj komentarze (5)
Komentarze (5)