Gimnazjaliści z Kamieńca i Ząbkowic odebrali nagrody w Ministerstwie Finansów
Wizyta w Sejmie, siedzibie Telewizji Polskiej i zwiedzanie Ministerstwa Finansów to niektóre atrakcje przewidziane dla uczniów gimnazjów – zwycięzców ogólnopolskiego konkursu pt. „Finansoaktywni. Misja: Podatki". Prace najlepszego zespołu gimnazjalistów wybrano spośród 263 zgłoszonych na temat „Poznałem podatki, kojarzę korzyści".
W Ministerstwie Finansów, które zorganizowało konkurs, odbyła się uroczystość oficjalnego wręczenia nagród dla wyróżnionych zespołów. W województwie dolnośląskim zostały nagrodzone zespoły z trzech szkół: Publiczne Gimnazjum nr 1 w Ząbkowicach Śląskich – zespół p. Anny Szmiel, Gimnazjum Publiczne im. Wł. St. Reymonta w Kłodzku – zespół p. Katarzyny Hradzkiej oraz Gimnazjum Publiczne im. Adama Mickiewicza w Kamieńcu Ząbkowickim – zespół p. Marzeny Brandys.
- Edukacja finansowa może być ciekawa. To dowód, że podatki mogą być interesujące także dla młodzieży, a zarządzanie wspólnymi pieniędzmi jest ważne dla każdego - powiedziała podczas uroczystości sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pełnomocnik rządu ds. informacji i edukacji finansowej Izabela Leszczyna - Z całego serca dziękuję wszystkim nauczycielom – opiekunom grup uczniowskich uczestniczących w konkursie – za zaangażowanie w przeprowadzeniu lekcji oraz zorganizowanie debaty z uczniami - dodała minister.
Jak zauważyła, zainteresowanie zorganizowanym po raz pierwszy konkursem przerosło najśmielsze oczekiwania organizatorów. Minister wyjaśniła zebranym uczniom, że rolą Ministerstwa Finansów jest nie tylko przygotowanie i realizacja budżetu państwa, tak aby z posiadanych środków sfinansować wszystkie konieczne wydatki. To również edukacja ekonomiczna społeczeństwa.
- Stąd pomysł na konkurs – aby młodym ludziom uwiadomić, po co płacimy podatki i na co je wydajemy – wyjaśniła minister - Cieszę się, że edukacja finansowa jest dla Was równie ważna jak dla nas – zwróciła się do zebranych nauczycieli.
Izabela Leszczyna przekonywała gimnazjalistów, że nawet jeśli w tej chwili preferują np. kierunki humanistyczne, to nie sposób przewidzieć, jak w przyszłości będzie wyglądać ich kariera zawodowa i czy nie będzie związana np. z finansami. Zdaniem minister także w Ministerstwie Finansów są potrzebni specjaliści z różnych dziedzin, którzy spoglądają na finanse z innych perspektyw.
- Ekonomia jest zbyt ważna, żeby zostawiać ją wyłącznie w rękach ekonomistów – przypomniała znane powiedzenie minister Leszczyna. Zapewniła też, że Ministerstwo Finansów w przyszłości dołoży wszelkich starań, aby konkurs i oferowane w jego ramach materiały edukacyjne stawały się jeszcze bardziej profesjonalne. Podczas wizyty w MF uczniowie zwiedzili też m.in. gabinet ministra finansów oraz reprezentacyjne sale.
***************************
Zadanie konkursowe polegało na nadesłaniu pracy pisemnej pod tytułem „Poznałem podatki, kojarzę korzyści", a także relacji z debaty przeprowadzonej na podstawie pracy. Zrealizowanie obu zadań możliwe było dzięki przygotowanym przez MF, w ramach programu materiałom edukacyjnym przybliżającym zagadnienia finansowe. Prace odzwierciedlają również i inwencję twórczą i wyobraźnię uczestników.
- Uczniowie bardzo entuzjastycznie podeszli do programu i tematu podatków. Ich praca była kreatywna
i pokazała, że młodzież potrafi się odnaleźć w świecie finansów – powiedziała Alina Dyrcz-Kowalska, nauczycielka, opiekunka zwycięskiego zespołu - Zwycięstwo i wycieczka do Warszawy bardzo nas ucieszyła – podróże kształcą, szczególnie, gdy można zwiedzić kluczowe miejsca, takie jak Sejm czy ministerstwo – dodała. Podziękowania w imieniu uczestników i kadry pedagogicznej na ręce minister Izabeli Leszczyny złożył Jan Orłowski z Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk, zwracając uwagę na atrakcyjne i bardzo przystępne materiały edukacyjne.
Program „Finansoaktywni. Misja: Podatki" spotkał się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem. Przystąpiło do niego ponad 500 szkół. Jego głównym celem było przybliżenie gimnazjalistom istoty płacenia podatków i płynących z tego korzyści. Program miał za zadanie pokazać relacje między płaceniem podatków a finansowaniem przez państwo fundamentalnych obszarów życia codziennego, takich jak budowa dróg czy zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom.
Lista wszystkich nagrodzonych prac znajduje się na stronie programu. Pomimo zakończenia konkursu nauczyciele w dalszym ciągu mogą pobrać materiały edukacyjne ze strony internetowej www.finansoaktywni.pl.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)