PLK rozpoczyna XII edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd

wtorek, 21.6.2016 07:30 698 0

Maleje liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jednak wciąż aż 98% kolizji to skutek ignorowania znaków drogowych, czerwonych świateł i omijania rogatek. Kierowcy nie respektują ustalonych zasad. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają kolejną, XII edycję kampanii na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach. To jedna z 200 inicjatyw w Programie Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego PLK.


Setki ulotek na przejazdach, nadzór oraz pouczenia kierowców i debata Deklarujesz – nie respektujesz – tak dziś, 20 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły kolejną edycję kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wciąż podnoszą poziom zabezpieczeń – to m. in. 1500 zmodernizowanych przejazdów i zastępowanie skrzyżowań drogi i toru bezkolizyjnymi wiaduktami, współpraca z zarządcami dróg, by dojazdy do przejazdów były dobrze oznakowane. Jednak monitoring, który już działa na ponad 1000 przejazdach kolejowo-drogowych potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców – respektowania zasad bezpieczeństwa – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.


Uczestnicy debaty Deklarujesz – nie respektujesz podkreślali, że przestrzeganie przepisów ruchu drogowego to dowód dojrzałości i odpowiedzialności za siebie i innych. Respektowanie zasad chroni wszystkich użytkowników przejazdów: kierowców na drodze i podróżnych w pociągach.


Każdy kierowca i pieszy powinien mieć nie tylko wiedzę dotyczącą przepisów m. in. na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także świadomość, że ich przestrzeganie to dowód odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych. Przestrzeganie przepisów to deklaracja: "jestem osobą godną zaufania" – nie tylko "wiem i deklaruję", ale przede wszystkim "respektuję" – mówiła w debacie Maria Rotkiel, psycholog i terapeuta poznawczo-behawioralny.


W XII edycji kampanii przeprowadzane będą debaty i konferencje o bezpieczeństwie, akcje informacyjne na przejazdach i tzw. „dzikich przejściach”, setki spotkań edukacyjnych z dziećmi, kampania w mediach, dodatkowe materiały dla instruktorów nauki jazdy. Organizatorzy zaplanowali intensywną współpracę z youtuberami, blogerami oraz vlogerami, by dotrzeć z informacją o celu respektowania przepisów do młodzieży.


Maleje liczba wypadków na przejazdach

W Polsce jest ponad 12 700 przejazdów kolejowo-drogowych. Od 2005 roku liczba wypadków na nich zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.). Pozytywną tendencję odnotowano też w 2015 roku – na przejazdach o 12% mniej wypadków niż w 2014 roku.
Od stycznia do marca 2016 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce doszło do 40 wypadków i kolizji, w których zginęło 18 osób. Podobna sytuacja była w ubiegłym roku. Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z osobami wkraczającymi na tory w miejscach niedozwolonych, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i prawie 100% ofiar.

Działania dla bezpieczeństwa
Wśród stałych i całorocznych działań, prowadzonych w ramach Bezpiecznego przejazdu…, organizowane są: symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie oraz kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Wszystko po to, by na przejazdach i terenach kolejowych było bezpieczniej.
Kampania jest jedną z największych w Europie. W 2015 roku w Brukseli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD).
Jest to największa platforma obywatelska w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek