LO: Makarena w wykonaniu robota

środa, 13.12.2017 10:19 3697 2

 „Makarena w wykonaniu robota, czyli jak to się dzieje, że robot tańczy tak jak mu zagramy …”

 W dniach 24 i 29 listopada oraz 1 grudnia 2017 r. grupa uczniów z klas pierwszych i drugich Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich miała przyjemność uczestniczyć w zajęciach na Politechnice Wrocławskiej zorganizowanych w ramach Dolnośląskich Małych Grantów.

Nie doszłoby to do skutku, gdyby nie podjęcie próby napisania projektu pt. „Jak to się dzieje, że robot robi to, co chcemy – wprowadzenie do sterowania mechanizmem robota” przez matematyczki z naszej szkoły: Ewę Żuk, Jolantę Maziarz i Mariolę Hajduk. To dzięki ich wytrwałości i zaangażowaniu jako nieliczna spośród wielu organizacji na Dolnym Śląsku otrzymaliśmy kwotę około 5000 zł na realizację pilotażowego programu Dolnośląskie Małe Granty. Uczestnictwo w tym przedsięwzięciu obejmowało zajęcia z algorytmiki przeprowadzone w naszym liceum przez te właśnie matematyczki oraz bezpłatny udział w wykładach i warsztatach na Politechnice Wrocławskiej.                                  

Dr inż. Krzysztof Chrapek, pracownik naukowo – dydaktyczny Politechniki Wrocławskiej towarzyszył naszym uczniom prowadząc wykłady i zajęcia praktyczne. Wszyscy z zainteresowaniem słuchali studium na temat podstawowej budowy robota, jego funkcji czy doboru napędów w zależności od geometrii i rodzaju robota. Jednym z naszych zadań było wymyślenie użytecznej według nas maszyny i opracowanie schematu jej działania. Tematyka projektów była różnorodna – począwszy od robota pielęgnującego paznokcie, myjącego okna, malującego trampki, a skończywszy na robocie zbierającym na tacę. Bujna wyobraźnia naszych uczniów świadczy o ich kreatywności i chęci rozwoju, a także o dążeniu, by życie było łatwiejsze.


Nasza wizyta zakończyła się współpracą z prawdziwymi robotami przemysłowymi. Należało ustalić program w taki sposób, aby robot wykonał polecone zadanie. Dzięki wcześniej zdobytym informacjom na temat programowania praca przebiegała bez komplikacji, a jej efekty  wskazywały na umiejętność zastosowania w praktyce teoretycznych wiadomości z wykładu.


To był pierwszy raz, kiedy my „ścisłe umysły” z naszego LO mieliśmy okazję skonfrontować się od podstaw z mechanizmem robota przemysłowego. Spotkanie przerosło oczekiwania większości uczniów, a to przede wszystkim dzięki charyzmatycznemu i pozytywnie nastawionemu wykładowcy – dr.inż.Krzysztofowi Chrapkowi, który sprawił, że robotyka stała się punktem zainteresowania. Prowadzący zachęcił nas do kontynuowania edukacji na Politechnice Wrocławskiej, przybliżając informacje o uczelni, jej wydziałach i budynkach, liczbie pracowników oraz studentów, a także dając cenne rady, czym się kierować w wyborze studiów.

8 grudnia br., po trzech wyjazdach na Wydział Mechaniczny Instytutu Technologii Maszyn i Automatyzacji na Politechnice Wrocławskiej, miłośnicy programowania biorący udział w projekcie, zaprosili kolegów na seminarium. Zorganizowali go uczniowie, którzy poza tym, że uczestniczyli w wykładach, są również członkami szkolnego koła robotów „Sinus”. Przedstawili wszystkie możliwości urządzeń, z którymi współpracują, a przy okazji rozwijają swoje umiejętności w dziedzinie programowania i algorytmiki.

Pokaz rozpoczęła prezentacja z  krótko opisanymi celami całego projektu i jego kosztami. Nie zabrakło również zdjęć oraz filmiku, który pokazywał, jak nasi „ścisłowcy” radzili sobie podczas zajęć. Następnie, dzięki zdobytej na Politechnice Wrocławskiej wiedzy oraz pracy pozalekcyjnej pod okiem Marka Pendla, przedstawili rówieśnikom to, co udało im się skonstruować i zaprogramować, czyli robota, który potrafi np. poruszać się, rozpoznawać kolory, omijać przeszkody, a nawet tańczyć makarenę. Omówili również programy, którymi warto się posługiwać przy programowaniu maszyn oraz krótko pokazali, w jaki sposób można to samodzielnie zrobić. Oprócz wysłuchania i obejrzenia przygotowanej przez młodych robotyków prezentacji, chętni z innych klas mogli sami popracować z robotami i pobawić się nimi.

Udział w projekcie Dolnośląskich Małych Grantów  był bardzo interesujący. Warto podejmować odważne kroki i brać udział w programie, którego operatorem jest Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych. Dzięki wyjazdom na uczelnię nauka stała się o wiele ciekawsza, co wzbudziło nowe cele i pragnienia młodych osób. Zdecydowanie warto angażować się w tego typu działania, gdyż owocują one w większe ilości przyszłych i zdecydowanych studentów, a następnie dyplomowanych magistrów czy doktorów.

 

Tekst: Aleksandra Bielas, klasa 2c
Klaudia Kłubowicz, klasa 1d

 

 

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

środa, 20.12.2017 21:08
Więcej takich wyjazdów, wizyt i warsztatów. Mamy świetną młodzież tylko...
CZYTELNIK wtorek, 19.12.2017 09:16
Zacna inicjatywa. Trochę zabawą i na poważnie w świat dorosłości oraz wyspecjalizowanej techniki. Super tekst, poprawna forma i skuteczny przekaz. GRATULUJĘ!