Pracownicy ZUK: Mobbing i zwolnienia, zakład w ruinie organizacyjnej. Prezes zaprzecza i wyjaśnia

wtorek, 5.4.2016 06:45 117162 91

Pracownicy Zakładu Usług Komunalnych w Ziębicach wystosowali do naszej redakcji, ale i do władz miejskich, list, w którym skarżą się na zmiany organizacyjne i kadrowe oraz fatalną atmosferę panującą w ZUK-u. Pismo zawiera szereg zarzutów pod adresem kierownictwa, wyłania się z niego obraz przedsiębiorstwa pogrążonego w chaosie i kumoterstwie.

Na list i zawarte w nim oskarżenia obszernie odpowiada prezes ziębickiego ZUK-u, Jacek Szpunt.  Tłumaczy on i argumentuje podejmowane decyzje, wypływające m.in. z programu naprawczego i nowej struktury organizacyjnej firmy. Podejrzewa on, że pismo wystosowali byli już pracownicy spółki.

fot. ZUK

 

 Poniżej list do redakcji (kliknij żeby powiększyć)  i odpowiedzi.

 

 

STANOWISKO URZĘDU MIEJSKIEGO W ZIĘBICACH

Sposób rozpatrywania skarg i wniosków składanych do organów jednostek samorządu terytorialnego reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz.U. Nr 5, poz. 46), który stanowi:

Rozdział III, par. 8:

1. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. 

Niezależnie od powyższego, z uwagi na istotę poruszanych w piśmie spraw, 30 marca 2016 r. odbyło się posiedzenie Rady Nadzorczej Zakładu Usług Komunalnych sp. z o.o., na którym poleciłam Radzie Nadzorczej rozpoznanie i wyjaśnienie kwestii poruszonych w piśmie.

  Burmistrz Alicja Bira

----------------------------------------------------

 

ODPOWIEDŹ ZUK Ziębice

W odpowiedzi na informacje przekazane przez Państwa pragniemy wyjaśnić co następuje:

Kompetencje kadrowe:

Sprawy kadrowe są jedyną i niepodważalną kompetencją Zarządu spółki. Wyłącznie Zarząd odpowiada przed Radą Nadzorczą i właścicielem za odpowiednie sprawowanie polityki kadrowej Spółki i jej wyniki finansowe. Przykrą jest konieczność wyjaśniania tego rodzaju spraw na podstawie anonimu. Nie mniej jednak w ostatnim czasie podjąłem decyzje kadrowe, zgodne z przyjętym programem naprawczym i nową strukturą organizacyjną firmy. Zmiany te odpowiadają  potrzebom rynku. 

Jeśli przedmiotem zmian są zwolnienia i dobór kadry realizującej zadania, wiadomym jest, że odbije się to na mojej osobie, jako zarządzającej spółką w sposób negatywny, ponieważ pracownicy nie lubią gdy dokłada się im obowiązków i zaczyna rozliczać z efektów (lub ich braku) zwłaszcza, że od lat nikt tego nie czynił co doprowadziło spółkę na skraj bankructwa – o czym jednak autorzy anonimu nie wspominają. Niewiele natomiast brakowało by wszyscy pracownicy stracili pracę. 

Kwestia Wydziału Wspólnot:

W roku 2014 po nawiązaniu współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się administrowaniem i zarządzaniem wspólnotami. W spółce rozpoczęto proces porządkowania zasad działania wspólnot. Ponieważ błędnie księgowano dokumenty wspólnotowe w księgowości ZUK, rozpoczęto normalizowanie tych działań i odpowiednie przeksięgowywanie dokumentów wspólnot.  Osoby dotychczas zatrudnione na stanowiskach referentów księgowych zajmowały się działaniami po omacku, nie przeprowadzano żadnych szkoleń, nie były też jasno określone zadania i obowiązki pracowników w odniesieniu do potrzeb i uregulowań prawnych wspólnot mieszkaniowych.

W oparciu o to podjąłem decyzję o konieczności zbudowania kompetencji poprzez wykreowania stanowiska Gospodarza Wspólnoty - jako osoby całkowicie odpowiedzialnej za pracę i funkcjonowanie wspólnoty. Rozpoczęto też proces szkolenia załogi w merytorycznych kwestiach zarządzania wspólnotami i lokalami mieszkaniowymi.

Kwestia rozliczeń podatkowych wspólnot mieszkaniowych:

W lutym 2015  roku, w ramach rozliczeń z Urzędem Skarbowym rozpoczęto proces przygotowywania zeznań podatkowych tzw. CIT. Obowiązek ten jest nałożony przez odpowiednie ustawy i nie ma możliwości by nie zrealizować tego zadania.

Przy bałaganie w rozliczeniach, a także przy braku odpowiednio działającego wsparcia informatycznego zadanie to jest pracochłonne i można popełnić przy nim wiele błędów. Nie mniej jednak rozliczenia i CITy w roku 2015  zostały złożone w terminie ustawowym.

Obecnie również trwa ten proces i na dzień 31 marca 2016 wszystkie deklaracje zostaną złożone zgodnie z prawem.

Kwestia kierowania zespołem wspólnot mieszkaniowych:

Z początkiem mojej pracy w Spółce w lutym, przyjąłem do pracy na stanowisko kierownika panią Agnieszkę Talik, którą w dość przykry sposób zwolniono z pracy w dniu 31 grudnia 2014. Pani Agnieszka otrzymała ode mnie pełne wsparcie na przeprowadzenie działań, zmierzających do realizacji obsługi klientów na profesjonalnym poziomie w Wydziale Wspólnot Mieszkaniowych.   

Niestety przy końcu roku 2015,  po przeprowadzonej  analizie stanu realizacji zadań,  doszedłem do wniosku, że Pani Agnieszka nie zrealizowała oczekiwań stawianych przed wydziałem i spółką,  i nie jest w stanie zapewnić profesjonalnej obsługi klientów wspólnotowych. Zaproponowałem jej więc stanowisko zastępcy kierownika wydziału. Zgodziła się i zapewniła mnie o chęci współpracy z nową osobą, która będzie nowym kierownikiem wydziału.

Niestety współpraca pomiędzy Panią Agnieszką Talik a nowym kierownikiem - Agnieszką Żukowską,  od początku nie układała się poprawnie. Pomimo,  iż wielokrotnie rozmawiałem zarówno z obiema Paniami osobno jak i razem, motywując je, nakreślając zadania jakie stawiane są do wykonania przed wydziałem wspólnot.

Niestety miały w tym czasie miejsce, nieprzyjemne fakty ukrywania pewnych zagadnień przez pracowników przed nowym kierownikiem.

Problemy jakie się pojawiły - o zgrozo - wypływały w sytuacjach,  kiedy klient dotknięty danym problem zjawiał się w wydziale ze skargą lub  pretensjami.

To stawia zarówno nowego kierownika, jak i przede wszystkim spółkę w bardzo niekorzystnym świetle. Wobec powyższego podjąłem decyzję o konieczności zmian kadrowych, których skutkiem jest zwolnienie Pani Agnieszki Talik i Pani Doroty Rymszy.

Pracownicy wydziału wspólnot w swym zakresie obowiązków mają kompleksowe działania związane z zarządzaniem wspólnotą, stąd nawet nowa nazwa stanowiska wprowadzonego do nowej struktury spółki - Gospodarz Wspólnoty i analogiczne do niego stanowisko Gospodarz Mienia Komunalnego. Zmiana nazwy i zakresu wykonywanej pracy na tym stanowisku pracy, niesie za sobą konieczność dokształcania, zwiększania swej wrażliwości zawodowej, konieczność zmiany postawy pracowniczej z realizacji "urzędnik- petent" - na "gospodarz- klient". 

Bierna postawa pracownika, brak rozwoju i chęci zmian - to najgorsza rzecz jaka przytrafia się w spółce,  która musi działać na rynku w otoczeniu gospodarczym, która dodatkowo boryka się z problemami płynności finansowej. 

Wydaje się zatem co najmniej dziwne, ocenianie decyzji zarządu przez prawdopodobnie byłych  pracowników w odniesieniu do zmian kadrowych. 

Kwestie kompetencji technicznych i likwidacji działu technicznego: 

zakres obowiązków Gospodarza Wspólnoty obejmuje także tworzenie zgłoszeń do starostwa i konserwatora zabytków lub  plany wyłączeń pasów drogowych, są to czynności proste i tworzy się je w oparciu o projekty i kosztorysy zlecane do odpowiednich firm i specjalistów z poza spółki.  Nie są to czynności wymagające specjalnych kompetencji - tutaj występuje jedynie  potrzebna chęci  poznania nowych zagadnień i stworzenia pewnych szablonów postępowania. Takie zalecenia i zadania miała w swych obowiązkach Pani Talik w momencie przystępowania do kierowania wydziałem, i tego rodzaju zadania ma również obecna pani kierownik i podlegli pracownicy. 

Kwestia wezwań do zapłaty i rozliczeń finansowych wspólnoty:

Obowiązkiem Gospodarza Wspólnoty jest księgowanie i realizacja przelewów w ramach danej wspólnoty, średnio biorąc każdy z pracowników zarządza około 60 wspólnotami w miesiącu jest to księgowanie około 30 do 50 dokumentów (FV, rachunków). Gospodarz odpowiada zatem za poprawność kwestii  finansowych. To właśnie od sposobu wprowadzania danych do systemów zależy informacja o konieczności przeprowadzenie windykacji, bądź braku takiego obowiązku. 
Osoba zatrudniona do windykacji ma w swoim zakresie obowiązków dokonać ściągnięcia środków finansowych poprzez dostępne mechanizmy od osobistej wizyty do sądu włącznie. Do realizacji tych zadań ma   wykorzystać dostępne informacje w naszych systemach.  Nie do Pani Jankowskiej należy zatem  wyjaśnienie błędów księgowania na konkretnej wspólnocie. Wobec powyższego zarzut braku kompetencji Pani Jankowskiej jest tu zupełnie nie na miejscu. 

Kwestia firm współpracujących:

Doprowadzamy do sytuacji w której zlecenia realizacji zleceń budowlanych na zewnątrz firmy będą ograniczane do niezbędnego minimum, w celu pozyskania do realizacji zleceń przez naszą ekipę budowlaną. 
Z pewnością nie podoba się to wielu, "stale" ze spółką współpracującym dotychczas firmom. Ogranicza się im możliwość pozyskiwania zleceń i  środków finansowych, częstokroć zresztą nie weryfikowanych w końcowym rozrachunku.

Dla przykładu podam przypadek, w którym firma wygrała przetarg na realizację dachu wraz z płotkami śnieżnymi, w spółce znajduje się protokół odbioru prac bez uwag, a 3 miesiące później jest kolejne zlecenie na realizację płotków śnieżnych za które wspólnota już raz zapłaciła w zleceniu wcześniejszym.

 

Jacek Szpunt

Prezes Zarządu

ZUK Ziębice Sp. z o.o.

 

 

 

Przeczytaj komentarze (91)

Komentarze (91)

Ghost poniedziałek, 08.06.2020 15:03
Dziś sytuacja wygląda tak samo. Prezes Andryszczak idzie w ślady Szpunta.Mobbing,...
Sesja czwartek, 30.06.2016 21:58
Pan Szpunt wedle powyższego oskarża byłych pracowników o nadesłanie tego...
Kula środa, 15.06.2016 19:50
Ponoc kolejni pracownicy nie wytrzymali atmosfery w zuku i sie...
przerażony właściciel poniedziałek, 16.05.2016 16:20
Chyba to prawda, co napisali pracownicy w tym liście. Co...
ala środa, 18.05.2016 08:11
no oczywiście, że prawda. W tym liście to i tak...
pracownik wtorek, 05.04.2016 10:57
Ta firma jak wytrzyma 3 m-ce to będzie sukces bo...
do pracownika piątek, 22.04.2016 08:53
wytrzyma, wytrzyma, bo co straci płynność to Gmina dofinansuje i...
jakaś poniedziałek, 18.04.2016 10:09
Byłam ostatnio w zuku (przed weekendem) dowiedzieć się kilku rzeczy...
oli piątek, 22.04.2016 08:45
beznadziejna ona jest
Kuba środa, 06.04.2016 19:07
Niejednokrotnie miałem PRZYJEMNOŚĆ załatwiać jakieś sprawy z pracownikami opisanymi w...
jakaś poniedziałek, 18.04.2016 10:50
No już myślałam, że przyjemność z dzisiejszą panią kierownik, aż...
Inni pracownicy sobota, 16.04.2016 18:50
Każdy kto pracuje w ZUKu to wie, że pismo napisane...
zainteresowany sobota, 16.04.2016 14:31
Pani Burmistrz, proszę udostępnić wyniki kontroli w Zuku!!! Co...
ja wtorek, 12.04.2016 09:57
A ja się pytam dlaczego DOBA usunęła ponad 50 komentarzy???!!...
kpina sobota, 16.04.2016 12:00
Bo prawda w oczy kole!!!!! Lepiej dalej zamiataĆ śmieci pod...
Doba.pl wtorek, 12.04.2016 16:25
Usunęli, bo Doba.pl należy do Doby.
Jan wtorek, 12.04.2016 18:28
Bo Pani kierownik jak widać ma nawet znajomości w dobie..
de wtorek, 12.04.2016 20:48
Napewno nie. To bylo dla niej niekorzystne wiec byla pokazala...
Fff wtorek, 05.04.2016 10:34
Dlatego się to nie podoba.
czwartek, 14.04.2016 21:22
Mi tak sie podoba fajna atmosfera nie jest zle ja...
kpina sobota, 16.04.2016 10:41
To chyba jakiś żart:-) każdy kto pracuje w zuku to...
Wladek wtorek, 12.04.2016 10:07
czy radni znowu przegłosują dofinansowanie dla ZUK na wniosek pana...
Była administratorka poniedziałek, 11.04.2016 17:25
Poprzedni gospodarz wyciągnął zakład z długu mało tego przekształcił go...
zdziwiony niedziela, 10.04.2016 19:39
Autorzy listu nie wiedzą jakie gazety funkcjonują w powiecie. Dlaczego...
Jacek S. środa, 06.04.2016 19:21
1200000zł poszło z budżetu gminy, na Szpunta i jego kolesi!!...
środa, 06.04.2016 20:19
No właśnie! Pan Szpunt się chwali, że wyciągnął zuk z...
niedziela, 10.04.2016 21:10
A JAK MOZNA INACZEJ SKORO BYŁY GOSPODARZ MIAŁ PLANY WOBEC...
Zorientowany sobota, 09.04.2016 22:10
Jak sie nie wie to sie nie pisze. Jakie 1200000...jak...
Mama uczacych sie dzieci niedziela, 10.04.2016 08:00
Nikt nie karmi sensjacjami ale tak potężne dotacje które zuk...
niedziela, 10.04.2016 21:08
A PANI TO PRZEZ OSTATNIE 8 LAT TO CHYBA W...
anty Olek sobota, 09.04.2016 19:01
Panie Olek ten porządek kończy się likwidacją spółki do tego...
Olek wtorek, 05.04.2016 09:06
No nareszcie ktoś zaczął robić porządek w tej firmie
? czwartek, 07.04.2016 22:05
skończyły się wreszcie fuchy prywaty szukanie kosmetyków przez te anonimowe...
podatnik sobota, 09.04.2016 15:45
Każdy ma swoje zainteresowania i hobby. Prezes Szpunt motokrosy... i...
ja wtorek, 05.04.2016 22:08
P.Burmistrz jest jeszcze czas na wyciągnięcie wniosków,wiem że P. Prezesowi...
mieszkaniec piątek, 08.04.2016 14:15
w głowie się nie mieści- pracownicy wołają o pomoc ,...
Ja czwartek, 07.04.2016 16:47
Taaaa… cóż za “sensowne” wytłumaczenie Szpunta! Pozwalniał najlepszych - najbardziej...
waldi czwartek, 07.04.2016 22:44
Może Szpunt dostał polecenie zniszczenia zuk-u
klient czwartek, 07.04.2016 21:44
Olek masz święta rację
jeszcze pracownik wtorek, 05.04.2016 12:58
JAKBY PODALI IMIONA I NAZWISKA WYLECIELIBY Z HUKIEM Z PRACY...
st czwartek, 07.04.2016 21:11
O to świeta prawda, niestety... Ci co mieli odwagę pokazać...
gsjsbdv czwartek, 07.04.2016 20:03
I co, Panie prezesie Szpunt? Jednak w tym roku nie...
waldek czwartek, 07.04.2016 18:27
"Gmina Polska" wywiad z burmistrz A. Bira w którym pani...
igor czwartek, 07.04.2016 17:19
Dużo tej nienawiści....kto jest bez winy niech pierwszy rzuci kamień....może...
greg czwartek, 07.04.2016 17:43
Dobrze powiedziane. W ramach tej pozytywnej energii trzeba podjąć równie...
mieszkaniec Ziębic co dużo wie środa, 06.04.2016 14:40
Czytam, czytam... i coraz mocniej jestem przekonany, że Prezesowi Jackowi...
kali czwartek, 07.04.2016 16:40
jestem za pomniczkiem!!! Taki na śmieciach i taczce najlepiej. Sfinansuje...
Jacek czwartek, 07.04.2016 14:48
JAKA PIĘKNA NIENAWIŚĆ Z WAS wychodzi !!! po prostu kwintesencja...
kk czwartek, 07.04.2016 16:38
człowieku tu nie chodzi o nienawiść, pusta głowo, tylko o...
piątek, 08.04.2016 00:06
ważne sprawy człowieku Korytko się urwało brawo jacek
mrk piątek, 08.04.2016 00:23
Dzisiaj jacek zwalnia jutro będą zwalniać jacka i co wtedy...
pracownik czwartek, 07.04.2016 16:30
Ależ masz pan, Panie Szpunt rozeznanie w tym, co robią...
Gall czwartek, 07.04.2016 10:59
Gdy Gall Anonim zapisywał historyczne dzieje nie sądził że jego...
Jacek środa, 06.04.2016 20:13
Mądrym działaniem było zastąpienie wykwalifikowaną osobę jakimś akwizytorem z orange....
Tadek środa, 06.04.2016 23:04
Na razie sprząta po poprzednim burmistrz. Co kobieta chce...
Jacek czwartek, 07.04.2016 07:09
Po sobie też zostawia syf a ZUK jest tego przykładem!!!
iga środa, 06.04.2016 20:20
Pomniczek dla Szpunta, mooocne, Jestem gotowa zrobić projekt. Proszę tylko ogłosić
Tadek środa, 06.04.2016 23:01
Patrzcie jak ten ZUK wygląda. Tyle lat nikt nic nie...
Jacek czwartek, 07.04.2016 07:12
Jakie zmiany? Jakie działania? czy może się pochwalić poza szmaceniem...
Jacek czwartek, 07.04.2016 07:17
Może się pochwalić kadrą pracowniczą po "szkoleniach"!
pracownik środa, 06.04.2016 18:42
A ten Szpunt to jaki fachowiec bez wykształcenia zero wiadomości...
Ola środa, 06.04.2016 15:29
Czytam i wstydzę się że na p. Bira głosowałam. Gdybym...
pracownik ZUK środa, 06.04.2016 14:17
Pani Burmistrz Bira mocno zdziwiona, że się pod skargą pracowników...
Obywatel środa, 06.04.2016 10:51
Prawda jest taka że pracują przydupasy i znajomkowie bez kompetencji...
Antysytemowi środa, 06.04.2016 10:12
Popieram robienie porządków, ale nie popieram nepotyzmu. Po drugie prezes...
Antysytemowi środa, 06.04.2016 10:00
Wybory do Rady Miejskiej w Ziębicach 2014r Okręg Wyborczy nr 5...
kadr wtorek, 05.04.2016 14:03
A jakże, uprzejmi donosiciele zafundowali oczywiście w ZUKU kontrolę z
marta środa, 06.04.2016 00:18
I bardzo dobrze... Jeśli jest tak super, jak to twierdzi...
pol83 wtorek, 05.04.2016 22:48
Jaki człowieku porządek mobing
taki ktos wtorek, 05.04.2016 14:41
Szkoda tych pracowników, co tam zostali. A co do zwolnien,...
wtorek, 05.04.2016 10:38
pani burmistrz napisała : cyt"1. Skargi i wnioski niezawierające imienia...
Mark wtorek, 05.04.2016 22:00
Nie tak całkiem anonimowo głosowaliśmy na panią burmistrz. Na liście...
ja wtorek, 05.04.2016 22:03
podadzą nazwiska , aż się Pani ździwi jak prokurator się...
prezes wtorek, 05.04.2016 21:23
Pan Prezes wspomina o polityce kadrowej, programie naprawczym, restrukturyzacji firmy....
nie znający się, ale wypowiadają wtorek, 05.04.2016 21:49
Panie "prezes" poczytaj sobie trochę prawo o odpowiedzialności a potem...
prezes wtorek, 05.04.2016 22:07
Nadzór właścicielski nad spółką należącą do jednostki samorządu terytorialnego sprawuje...
mieszkaniec wtorek, 05.04.2016 23:07
Nie wiem o co chodzi bo nie czytalem tresci listu...
wtorek, 05.04.2016 20:09
Nic mi nie pozostało jak powiedzieć tylko zaorać te Ziębice...
Niestety wtorek, 05.04.2016 20:25
Takie mieliśmy właśnie władze przez ostatnich 20 parę lat. Takich...
? czwartek, 07.04.2016 21:57
dokładnie urwało się koryto włodarzą z przed 20 lat i...
glupi jeleń piątek, 08.04.2016 13:44
Do koryta to się właśnie szpunt dobral i ciągnie ile...
wtorek, 05.04.2016 19:52
Nie wiem kto ma w tym pracowniczym sporze rację, ale...
Paweł wtorek, 05.04.2016 19:40
Proponuje poczekać na rozliczenia Wspólnot Mieszkaniowych i sprawdzić ile kosztowała...
wtorek, 05.04.2016 14:44
Porządek? Raczej totalna rozpierduche!!!
ja wtorek, 05.04.2016 14:26
i bardzo dobrze to dopiero początek
wtorek, 05.04.2016 13:39
W mojej opinii jest to list rozpaczy ludzki którzy chyba nie chą się uczyć, dokształacać, a jeżeli prezes nie umożliwia im dokształcania się to znaczy że boi się że ktoś bedzie wiedział więcej jak on sam. Jeżeli pracownicy czuja się mobbingowani to od tego jest Inspekacja Precy a nie doba.
Kubuś Puchatek wtorek, 05.04.2016 12:32
Jeśli profesjonalizm, zaangażowane i doświadczenie "donosicieli" jest zbliżone do...
Mieszkanka wtorek, 05.04.2016 10:52
No przecież Pani Ż to osoba która nie potrafi z...
wtorek, 05.04.2016 11:06
wolicie uśmiechnięte paniusie które nic nie robią czy oschłych ludzi...
wtorek, 05.04.2016 12:04
No ja bym takiej "kierowniczki" nie życzyła nawet wrogowi:-)
. czwartek, 21.04.2016 15:21
ja też nie !!!