Pracownicy ZUK: Mobbing i zwolnienia, zakład w ruinie organizacyjnej. Prezes zaprzecza i wyjaśnia

wtorek, 5.4.2016 06:45 117176 91

Pracownicy Zakładu Usług Komunalnych w Ziębicach wystosowali do naszej redakcji, ale i do władz miejskich, list, w którym skarżą się na zmiany organizacyjne i kadrowe oraz fatalną atmosferę panującą w ZUK-u. Pismo zawiera szereg zarzutów pod adresem kierownictwa, wyłania się z niego obraz przedsiębiorstwa pogrążonego w chaosie i kumoterstwie.

Na list i zawarte w nim oskarżenia obszernie odpowiada prezes ziębickiego ZUK-u, Jacek Szpunt.  Tłumaczy on i argumentuje podejmowane decyzje, wypływające m.in. z programu naprawczego i nowej struktury organizacyjnej firmy. Podejrzewa on, że pismo wystosowali byli już pracownicy spółki.

fot. ZUK

 

 Poniżej list do redakcji (kliknij żeby powiększyć)  i odpowiedzi.

 

 

STANOWISKO URZĘDU MIEJSKIEGO W ZIĘBICACH

Sposób rozpatrywania skarg i wniosków składanych do organów jednostek samorządu terytorialnego reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz.U. Nr 5, poz. 46), który stanowi:

Rozdział III, par. 8:

1. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. 

Niezależnie od powyższego, z uwagi na istotę poruszanych w piśmie spraw, 30 marca 2016 r. odbyło się posiedzenie Rady Nadzorczej Zakładu Usług Komunalnych sp. z o.o., na którym poleciłam Radzie Nadzorczej rozpoznanie i wyjaśnienie kwestii poruszonych w piśmie.

  Burmistrz Alicja Bira

----------------------------------------------------

 

ODPOWIEDŹ ZUK Ziębice

W odpowiedzi na informacje przekazane przez Państwa pragniemy wyjaśnić co następuje:

Kompetencje kadrowe:

Sprawy kadrowe są jedyną i niepodważalną kompetencją Zarządu spółki. Wyłącznie Zarząd odpowiada przed Radą Nadzorczą i właścicielem za odpowiednie sprawowanie polityki kadrowej Spółki i jej wyniki finansowe. Przykrą jest konieczność wyjaśniania tego rodzaju spraw na podstawie anonimu. Nie mniej jednak w ostatnim czasie podjąłem decyzje kadrowe, zgodne z przyjętym programem naprawczym i nową strukturą organizacyjną firmy. Zmiany te odpowiadają  potrzebom rynku. 

Jeśli przedmiotem zmian są zwolnienia i dobór kadry realizującej zadania, wiadomym jest, że odbije się to na mojej osobie, jako zarządzającej spółką w sposób negatywny, ponieważ pracownicy nie lubią gdy dokłada się im obowiązków i zaczyna rozliczać z efektów (lub ich braku) zwłaszcza, że od lat nikt tego nie czynił co doprowadziło spółkę na skraj bankructwa – o czym jednak autorzy anonimu nie wspominają. Niewiele natomiast brakowało by wszyscy pracownicy stracili pracę. 

Kwestia Wydziału Wspólnot:

W roku 2014 po nawiązaniu współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się administrowaniem i zarządzaniem wspólnotami. W spółce rozpoczęto proces porządkowania zasad działania wspólnot. Ponieważ błędnie księgowano dokumenty wspólnotowe w księgowości ZUK, rozpoczęto normalizowanie tych działań i odpowiednie przeksięgowywanie dokumentów wspólnot.  Osoby dotychczas zatrudnione na stanowiskach referentów księgowych zajmowały się działaniami po omacku, nie przeprowadzano żadnych szkoleń, nie były też jasno określone zadania i obowiązki pracowników w odniesieniu do potrzeb i uregulowań prawnych wspólnot mieszkaniowych.

W oparciu o to podjąłem decyzję o konieczności zbudowania kompetencji poprzez wykreowania stanowiska Gospodarza Wspólnoty - jako osoby całkowicie odpowiedzialnej za pracę i funkcjonowanie wspólnoty. Rozpoczęto też proces szkolenia załogi w merytorycznych kwestiach zarządzania wspólnotami i lokalami mieszkaniowymi.

Kwestia rozliczeń podatkowych wspólnot mieszkaniowych:

W lutym 2015  roku, w ramach rozliczeń z Urzędem Skarbowym rozpoczęto proces przygotowywania zeznań podatkowych tzw. CIT. Obowiązek ten jest nałożony przez odpowiednie ustawy i nie ma możliwości by nie zrealizować tego zadania.

Przy bałaganie w rozliczeniach, a także przy braku odpowiednio działającego wsparcia informatycznego zadanie to jest pracochłonne i można popełnić przy nim wiele błędów. Nie mniej jednak rozliczenia i CITy w roku 2015  zostały złożone w terminie ustawowym.

Obecnie również trwa ten proces i na dzień 31 marca 2016 wszystkie deklaracje zostaną złożone zgodnie z prawem.

Kwestia kierowania zespołem wspólnot mieszkaniowych:

Z początkiem mojej pracy w Spółce w lutym, przyjąłem do pracy na stanowisko kierownika panią Agnieszkę Talik, którą w dość przykry sposób zwolniono z pracy w dniu 31 grudnia 2014. Pani Agnieszka otrzymała ode mnie pełne wsparcie na przeprowadzenie działań, zmierzających do realizacji obsługi klientów na profesjonalnym poziomie w Wydziale Wspólnot Mieszkaniowych.   

Niestety przy końcu roku 2015,  po przeprowadzonej  analizie stanu realizacji zadań,  doszedłem do wniosku, że Pani Agnieszka nie zrealizowała oczekiwań stawianych przed wydziałem i spółką,  i nie jest w stanie zapewnić profesjonalnej obsługi klientów wspólnotowych. Zaproponowałem jej więc stanowisko zastępcy kierownika wydziału. Zgodziła się i zapewniła mnie o chęci współpracy z nową osobą, która będzie nowym kierownikiem wydziału.

Niestety współpraca pomiędzy Panią Agnieszką Talik a nowym kierownikiem - Agnieszką Żukowską,  od początku nie układała się poprawnie. Pomimo,  iż wielokrotnie rozmawiałem zarówno z obiema Paniami osobno jak i razem, motywując je, nakreślając zadania jakie stawiane są do wykonania przed wydziałem wspólnot.

Niestety miały w tym czasie miejsce, nieprzyjemne fakty ukrywania pewnych zagadnień przez pracowników przed nowym kierownikiem.

Problemy jakie się pojawiły - o zgrozo - wypływały w sytuacjach,  kiedy klient dotknięty danym problem zjawiał się w wydziale ze skargą lub  pretensjami.

To stawia zarówno nowego kierownika, jak i przede wszystkim spółkę w bardzo niekorzystnym świetle. Wobec powyższego podjąłem decyzję o konieczności zmian kadrowych, których skutkiem jest zwolnienie Pani Agnieszki Talik i Pani Doroty Rymszy.

Pracownicy wydziału wspólnot w swym zakresie obowiązków mają kompleksowe działania związane z zarządzaniem wspólnotą, stąd nawet nowa nazwa stanowiska wprowadzonego do nowej struktury spółki - Gospodarz Wspólnoty i analogiczne do niego stanowisko Gospodarz Mienia Komunalnego. Zmiana nazwy i zakresu wykonywanej pracy na tym stanowisku pracy, niesie za sobą konieczność dokształcania, zwiększania swej wrażliwości zawodowej, konieczność zmiany postawy pracowniczej z realizacji "urzędnik- petent" - na "gospodarz- klient". 

Bierna postawa pracownika, brak rozwoju i chęci zmian - to najgorsza rzecz jaka przytrafia się w spółce,  która musi działać na rynku w otoczeniu gospodarczym, która dodatkowo boryka się z problemami płynności finansowej. 

Wydaje się zatem co najmniej dziwne, ocenianie decyzji zarządu przez prawdopodobnie byłych  pracowników w odniesieniu do zmian kadrowych. 

Kwestie kompetencji technicznych i likwidacji działu technicznego: 

zakres obowiązków Gospodarza Wspólnoty obejmuje także tworzenie zgłoszeń do starostwa i konserwatora zabytków lub  plany wyłączeń pasów drogowych, są to czynności proste i tworzy się je w oparciu o projekty i kosztorysy zlecane do odpowiednich firm i specjalistów z poza spółki.  Nie są to czynności wymagające specjalnych kompetencji - tutaj występuje jedynie  potrzebna chęci  poznania nowych zagadnień i stworzenia pewnych szablonów postępowania. Takie zalecenia i zadania miała w swych obowiązkach Pani Talik w momencie przystępowania do kierowania wydziałem, i tego rodzaju zadania ma również obecna pani kierownik i podlegli pracownicy. 

Kwestia wezwań do zapłaty i rozliczeń finansowych wspólnoty:

Obowiązkiem Gospodarza Wspólnoty jest księgowanie i realizacja przelewów w ramach danej wspólnoty, średnio biorąc każdy z pracowników zarządza około 60 wspólnotami w miesiącu jest to księgowanie około 30 do 50 dokumentów (FV, rachunków). Gospodarz odpowiada zatem za poprawność kwestii  finansowych. To właśnie od sposobu wprowadzania danych do systemów zależy informacja o konieczności przeprowadzenie windykacji, bądź braku takiego obowiązku. 
Osoba zatrudniona do windykacji ma w swoim zakresie obowiązków dokonać ściągnięcia środków finansowych poprzez dostępne mechanizmy od osobistej wizyty do sądu włącznie. Do realizacji tych zadań ma   wykorzystać dostępne informacje w naszych systemach.  Nie do Pani Jankowskiej należy zatem  wyjaśnienie błędów księgowania na konkretnej wspólnocie. Wobec powyższego zarzut braku kompetencji Pani Jankowskiej jest tu zupełnie nie na miejscu. 

Kwestia firm współpracujących:

Doprowadzamy do sytuacji w której zlecenia realizacji zleceń budowlanych na zewnątrz firmy będą ograniczane do niezbędnego minimum, w celu pozyskania do realizacji zleceń przez naszą ekipę budowlaną. 
Z pewnością nie podoba się to wielu, "stale" ze spółką współpracującym dotychczas firmom. Ogranicza się im możliwość pozyskiwania zleceń i  środków finansowych, częstokroć zresztą nie weryfikowanych w końcowym rozrachunku.

Dla przykładu podam przypadek, w którym firma wygrała przetarg na realizację dachu wraz z płotkami śnieżnymi, w spółce znajduje się protokół odbioru prac bez uwag, a 3 miesiące później jest kolejne zlecenie na realizację płotków śnieżnych za które wspólnota już raz zapłaciła w zleceniu wcześniejszym.

 

Jacek Szpunt

Prezes Zarządu

ZUK Ziębice Sp. z o.o.

 

 

 

Przeczytaj komentarze (91)

Komentarze (91)

Ghost poniedziałek, 08.06.2020 15:03
Dziś sytuacja wygląda tak samo. Prezes Andryszczak idzie w ślady Szpunta.Mobbing,...
Sesja czwartek, 30.06.2016 21:58
Pan Szpunt wedle powyższego oskarża byłych pracowników o nadesłanie tego...
Kula środa, 15.06.2016 19:50
Ponoc kolejni pracownicy nie wytrzymali atmosfery w zuku i sie...
przerażony właściciel poniedziałek, 16.05.2016 16:20
Chyba to prawda, co napisali pracownicy w tym liście. Co...
ala środa, 18.05.2016 08:11
no oczywiście, że prawda. W tym liście to i tak...
pracownik wtorek, 05.04.2016 10:57
Ta firma jak wytrzyma 3 m-ce to będzie sukces bo...
do pracownika piątek, 22.04.2016 08:53
wytrzyma, wytrzyma, bo co straci płynność to Gmina dofinansuje i...
jakaś poniedziałek, 18.04.2016 10:09
Byłam ostatnio w zuku (przed weekendem) dowiedzieć się kilku rzeczy...
oli piątek, 22.04.2016 08:45
beznadziejna ona jest
Kuba środa, 06.04.2016 19:07
Niejednokrotnie miałem PRZYJEMNOŚĆ załatwiać jakieś sprawy z pracownikami opisanymi w...
jakaś poniedziałek, 18.04.2016 10:50
No już myślałam, że przyjemność z dzisiejszą panią kierownik, aż...
Inni pracownicy sobota, 16.04.2016 18:50
Każdy kto pracuje w ZUKu to wie, że pismo napisane...
zainteresowany sobota, 16.04.2016 14:31
Pani Burmistrz, proszę udostępnić wyniki kontroli w Zuku!!! Co...
ja wtorek, 12.04.2016 09:57
A ja się pytam dlaczego DOBA usunęła ponad 50 komentarzy???!!...
kpina sobota, 16.04.2016 12:00
Bo prawda w oczy kole!!!!! Lepiej dalej zamiataĆ śmieci pod...
Doba.pl wtorek, 12.04.2016 16:25
Usunęli, bo Doba.pl należy do Doby.
Jan wtorek, 12.04.2016 18:28
Bo Pani kierownik jak widać ma nawet znajomości w dobie..
de wtorek, 12.04.2016 20:48
Napewno nie. To bylo dla niej niekorzystne wiec byla pokazala...
Fff wtorek, 05.04.2016 10:34
Dlatego się to nie podoba.
czwartek, 14.04.2016 21:22
Mi tak sie podoba fajna atmosfera nie jest zle ja...
kpina sobota, 16.04.2016 10:41
To chyba jakiś żart:-) każdy kto pracuje w zuku to...
Wladek wtorek, 12.04.2016 10:07
czy radni znowu przegłosują dofinansowanie dla ZUK na wniosek pana...
Była administratorka poniedziałek, 11.04.2016 17:25
Poprzedni gospodarz wyciągnął zakład z długu mało tego przekształcił go...
zdziwiony niedziela, 10.04.2016 19:39
Autorzy listu nie wiedzą jakie gazety funkcjonują w powiecie. Dlaczego...
Jacek S. środa, 06.04.2016 19:21
1200000zł poszło z budżetu gminy, na Szpunta i jego kolesi!!...
środa, 06.04.2016 20:19
No właśnie! Pan Szpunt się chwali, że wyciągnął zuk z...
niedziela, 10.04.2016 21:10
A JAK MOZNA INACZEJ SKORO BYŁY GOSPODARZ MIAŁ PLANY WOBEC...
Zorientowany sobota, 09.04.2016 22:10
Jak sie nie wie to sie nie pisze. Jakie 1200000...jak...
Mama uczacych sie dzieci niedziela, 10.04.2016 08:00
Nikt nie karmi sensjacjami ale tak potężne dotacje które zuk...
niedziela, 10.04.2016 21:08
A PANI TO PRZEZ OSTATNIE 8 LAT TO CHYBA W...
anty Olek sobota, 09.04.2016 19:01
Panie Olek ten porządek kończy się likwidacją spółki do tego...
Olek wtorek, 05.04.2016 09:06
No nareszcie ktoś zaczął robić porządek w tej firmie
? czwartek, 07.04.2016 22:05
skończyły się wreszcie fuchy prywaty szukanie kosmetyków przez te anonimowe...
podatnik sobota, 09.04.2016 15:45
Każdy ma swoje zainteresowania i hobby. Prezes Szpunt motokrosy... i...
ja wtorek, 05.04.2016 22:08
P.Burmistrz jest jeszcze czas na wyciągnięcie wniosków,wiem że P. Prezesowi...
mieszkaniec piątek, 08.04.2016 14:15
w głowie się nie mieści- pracownicy wołają o pomoc , a tu pomocy z nikąd. ktoś kto nie przeżył mobbingu nigdy nie zrozumie co czują Ci ludzie.
Ja czwartek, 07.04.2016 16:47
Taaaa… cóż za “sensowne” wytłumaczenie Szpunta! Pozwalniał najlepszych - najbardziej...
waldi czwartek, 07.04.2016 22:44
Może Szpunt dostał polecenie zniszczenia zuk-u
klient czwartek, 07.04.2016 21:44
Olek masz święta rację
jeszcze pracownik wtorek, 05.04.2016 12:58
JAKBY PODALI IMIONA I NAZWISKA WYLECIELIBY Z HUKIEM Z PRACY...
st czwartek, 07.04.2016 21:11
O to świeta prawda, niestety... Ci co mieli odwagę pokazać...
gsjsbdv czwartek, 07.04.2016 20:03
I co, Panie prezesie Szpunt? Jednak w tym roku nie...
waldek czwartek, 07.04.2016 18:27
"Gmina Polska" wywiad z burmistrz A. Bira w którym pani...
igor czwartek, 07.04.2016 17:19
Dużo tej nienawiści....kto jest bez winy niech pierwszy rzuci kamień....może...
greg czwartek, 07.04.2016 17:43
Dobrze powiedziane. W ramach tej pozytywnej energii trzeba podjąć równie...
mieszkaniec Ziębic co dużo wie środa, 06.04.2016 14:40
Czytam, czytam... i coraz mocniej jestem przekonany, że Prezesowi Jackowi...
kali czwartek, 07.04.2016 16:40
jestem za pomniczkiem!!! Taki na śmieciach i taczce najlepiej. Sfinansuje...
Jacek czwartek, 07.04.2016 14:48
JAKA PIĘKNA NIENAWIŚĆ Z WAS wychodzi !!! po prostu kwintesencja...
kk czwartek, 07.04.2016 16:38
człowieku tu nie chodzi o nienawiść, pusta głowo, tylko o...
piątek, 08.04.2016 00:06
ważne sprawy człowieku Korytko się urwało brawo jacek
mrk piątek, 08.04.2016 00:23
Dzisiaj jacek zwalnia jutro będą zwalniać jacka i co wtedy...
pracownik czwartek, 07.04.2016 16:30
Ależ masz pan, Panie Szpunt rozeznanie w tym, co robią...
Gall czwartek, 07.04.2016 10:59
Gdy Gall Anonim zapisywał historyczne dzieje nie sądził że jego...
Jacek środa, 06.04.2016 20:13
Mądrym działaniem było zastąpienie wykwalifikowaną osobę jakimś akwizytorem z orange....
Tadek środa, 06.04.2016 23:04
Na razie sprząta po poprzednim burmistrz. Co kobieta chce...
Jacek czwartek, 07.04.2016 07:09
Po sobie też zostawia syf a ZUK jest tego przykładem!!!
iga środa, 06.04.2016 20:20
Pomniczek dla Szpunta, mooocne, Jestem gotowa zrobić projekt. Proszę tylko ogłosić
Tadek środa, 06.04.2016 23:01
Patrzcie jak ten ZUK wygląda. Tyle lat nikt nic nie...
Jacek czwartek, 07.04.2016 07:12
Jakie zmiany? Jakie działania? czy może się pochwalić poza szmaceniem...
Jacek czwartek, 07.04.2016 07:17
Może się pochwalić kadrą pracowniczą po "szkoleniach"!
pracownik środa, 06.04.2016 18:42
A ten Szpunt to jaki fachowiec bez wykształcenia zero wiadomości...
Ola środa, 06.04.2016 15:29
Czytam i wstydzę się że na p. Bira głosowałam. Gdybym...
pracownik ZUK środa, 06.04.2016 14:17
Pani Burmistrz Bira mocno zdziwiona, że się pod skargą pracowników...
Obywatel środa, 06.04.2016 10:51
Prawda jest taka że pracują przydupasy i znajomkowie bez kompetencji...
Antysytemowi środa, 06.04.2016 10:12
Popieram robienie porządków, ale nie popieram nepotyzmu. Po drugie prezes...
Antysytemowi środa, 06.04.2016 10:00
Wybory do Rady Miejskiej w Ziębicach 2014r Okręg Wyborczy nr 5...
kadr wtorek, 05.04.2016 14:03
A jakże, uprzejmi donosiciele zafundowali oczywiście w ZUKU kontrolę z
marta środa, 06.04.2016 00:18
I bardzo dobrze... Jeśli jest tak super, jak to twierdzi...
pol83 wtorek, 05.04.2016 22:48
Jaki człowieku porządek mobing
taki ktos wtorek, 05.04.2016 14:41
Szkoda tych pracowników, co tam zostali. A co do zwolnien,...
wtorek, 05.04.2016 10:38
pani burmistrz napisała : cyt"1. Skargi i wnioski niezawierające imienia...
Mark wtorek, 05.04.2016 22:00
Nie tak całkiem anonimowo głosowaliśmy na panią burmistrz. Na liście...
ja wtorek, 05.04.2016 22:03
podadzą nazwiska , aż się Pani ździwi jak prokurator się...
prezes wtorek, 05.04.2016 21:23
Pan Prezes wspomina o polityce kadrowej, programie naprawczym, restrukturyzacji firmy....
nie znający się, ale wypowiadają wtorek, 05.04.2016 21:49
Panie "prezes" poczytaj sobie trochę prawo o odpowiedzialności a potem...
prezes wtorek, 05.04.2016 22:07
Nadzór właścicielski nad spółką należącą do jednostki samorządu terytorialnego sprawuje...
mieszkaniec wtorek, 05.04.2016 23:07
Nie wiem o co chodzi bo nie czytalem tresci listu...
wtorek, 05.04.2016 20:09
Nic mi nie pozostało jak powiedzieć tylko zaorać te Ziębice...
Niestety wtorek, 05.04.2016 20:25
Takie mieliśmy właśnie władze przez ostatnich 20 parę lat. Takich...
? czwartek, 07.04.2016 21:57
dokładnie urwało się koryto włodarzą z przed 20 lat i...
glupi jeleń piątek, 08.04.2016 13:44
Do koryta to się właśnie szpunt dobral i ciągnie ile...
wtorek, 05.04.2016 19:52
Nie wiem kto ma w tym pracowniczym sporze rację, ale...
Paweł wtorek, 05.04.2016 19:40
Proponuje poczekać na rozliczenia Wspólnot Mieszkaniowych i sprawdzić ile kosztowała...
wtorek, 05.04.2016 14:44
Porządek? Raczej totalna rozpierduche!!!
ja wtorek, 05.04.2016 14:26
i bardzo dobrze to dopiero początek
wtorek, 05.04.2016 13:39
W mojej opinii jest to list rozpaczy ludzki którzy chyba...
Kubuś Puchatek wtorek, 05.04.2016 12:32
Jeśli profesjonalizm, zaangażowane i doświadczenie "donosicieli" jest zbliżone do...
Mieszkanka wtorek, 05.04.2016 10:52
No przecież Pani Ż to osoba która nie potrafi z...
wtorek, 05.04.2016 11:06
wolicie uśmiechnięte paniusie które nic nie robią czy oschłych ludzi...
wtorek, 05.04.2016 12:04
No ja bym takiej "kierowniczki" nie życzyła nawet wrogowi:-)
. czwartek, 21.04.2016 15:21
ja też nie !!!