Czy turysta musi "lać po krzakach"?
Wstyd i hańba dla Ząbkowic Śląskich, mieszkańców i ich władz! - tak Łukasz Przelaskowski mówi o sanitariatach i poziomie promocji przeznaczonej dla turystów odwiedzających Zabkowice Śl. Urząd Miejski informuje, iż nie zgadza się z tą opinią i odpowiada.
fot. Łukasz Przelaskowski
Otrzymaliśmy list od pana Łukasza Przelaskowskiego o następującej treści:
"Wstyd i hańba dla Ząbkowic Śląskich, mieszkańców i ich władz!
Takie cisną się nie tylko mi na usta słowa, ale także wielu odwiedzającym nas turystom.
Sobota, godzina 17, do stoiska z Pamiątkami z Frankensteinem podchodzi grupa turystów zadowolonych, że mogą kupić sobie ciekawe i zabawne pamiątki. W pewnym momencie wpierw jedna, a potem już wszyscy zarzucają mnie tymi samymi pytaniami, jakie słyszę od 3 miesięcy w każdy weekend od innych przyjezdnych osób :
- Gdzie mogę skorzystać z toalety? Dlaczego przy Ratuszu jest już zamknięte?
Przychodzi niedziela i już dziwnie, nie wiedzieć czemu ja muszę wysłuchać zażaleń, upomnień, poczuwać się sztucznie do odpowiedzialności tłumaczenia, a nawet przeprosin za coś czemu nic nie jestem ani winien, ani współwinien, słysząc kolejne dobijające pytania, niczym gwoździe do trumny:
- Proszę Pana, jest niedziela, a tutaj wszystko jest zamknięte, ani toalety, ani co zjeść, jak mamy traktować Pana i Pana miasto wobec tak chamskiego postępowania wobec turystów, których wpierw zapraszacie, a potem karzecie im lać po krzakach?! Wstyd proszę Pana, wstyd!
Ktoś nagle dodaje:
- A oznaczenia, gdzie jest miejska toaleta to już chyba tylko z mapą lub GPSem szukać. Ktoś z tyłu dorzuca kolejną kotwicę do ciężaru tonącego statku:
- Jesteśmy na rynku i ani jednego oznaczenia dla turystów, czyli nas, gdzie kierować się na obiekty zabytkowe!
Żebym nie czuł się zbyt dobity, starsza Pani po 50 dopytuje:
- Idzie zima, da Pan radę tak długo jeszcze pod tym namiocikiem? Czemu Pan nie wynajmie lub nie wydzierżawi sklepiku, o na przykład tego tam na rogu?
Odpowiadam z uśmiechem przez zaciśnięte usta, najbardziej spokojnie i kulturalnie jak tylko potrafię:
- Koszt dzierżawy to od 3 i 4 tys. zł do nawet 6,5 tys. zł. za miesiąc.
- Przecież to ceny wrocławskie, a wy tu wioskę macie, jak nawet, gdzie załatwić się nie ma. Jacy idioci windują takie kolosalne sumy!? - dorzuca starszy jegomość z siwym wąsem i postawą, jak u Piłsudskiego. Brakowało by tylko munduru, szabli i Kasztanki do pełnego rynsztunku.
Oczywiście robią zakupy, ale odchodzą zbulwersowani, że już więcej tu nie wrócą.
Przyznaję się Wam, faktycznie jak cholera jest mi wstyd.
To oczywiście nie wszystko... Współpracuję z Centrum Informacji i Regionalną Izbą Pamiątek, które podlegają pod Urząd Miasta i Dział Kultury. Te ostatnie wydają rozporządzenia i finanse na reklamę itd. w tym np. druk ulotek. Co pewien czas biorę część wszystkich możliwych ulotek na stoisko Pamiątek z Frankensteinem, aby pomóc w promocji miasta i regionalnych miast z innymi atrakcjami. Okazuje się bowiem, że w niedzielę Centrum Informacji przy Krzywej Wieży jest nieczynne. Najgorszym jednak jest fakt braku reakcji odpowiednich osób na odpowiednich stanowiskach, gdy wielokrotnie już od miesiąca powiadamiam je o wyczerpaniu się ulotek w wersji polskiej, angielskiej, niemieckiej z tematyką ratusza, krzywej wieży, zamku i ogólnie wielu innych. Efekt to tragiczny zasób promocyjny stoiska, który przekłada się podobnie na ww centra informacji i do zwiedzania, a to daje rzut negatywnej reklamy dla miasta i promocji, z której można bardzo dużo skorzystać. Jeżeli ktoś powie, że jest po sezonie to jest w błędzie, bowiem w niespełna 1, 5 godziny naliczyłem ponad 50 osób, a wiele innych spaceruje wybranymi ścieżkami poza moim zasięgiem wzroku .
Pozdrawiam
Łukasz Przelaskowski
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ODPOWIEDŹ URZĘDU MIEJSKIEGO W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH
W odpowiedzi na przesłaną informację, Urząd Miejski informuje, iż nie zgadza się ze sformułowaniami przedstawionymi w przesłanym e-mailu. Informujemy, iż w ciągu ostatniej kadencji samorządu liczba turystów w 2014 r. zwiększyła się w porównaniu do 2009 r. o 146% a w stosunku do 2010 r. o 190%. Gmina Ząbkowice Śląskie w ubiegłym roku przejęła od Starostwa Powiatowego - Centrum Informacji Turystycznej przy Krzywej Wieży, które jest czynne codziennie (wraz z sobotami i niedzielami) od 9:00-do 19:00 (w okresie od 1 kwietnia do 30 września, a od 1 października do 31 października czynne do godz. 18:00). W tych samych godzinach otwarte są również: Izba Pamiątek Regionalnych, atrakcja Śladami Frankensteina z Salą Grabarzy oraz Krzywa Wieża.
Gmina Ząbkowice Śląskie stawia i realizuje politykę szerokiej promocji atrakcji i zabytków Ząbkowic Śląskich. Znaczny wzrost liczby turystów jest możliwy dzięki prowadzonym działaniom, na które składają się m.in.:
- realizacja spotu z Krzywą Wieżą „Dolny Śląsk – Dotknij Tajemnicy” – obecnego w ogólnopolskich i zagranicznych stacjach telewizyjnych,
- spotu „Ząbkowice Śląskie – Gmina na 6” w programie Polsat News,
- przeprowadzanie corocznej kampanii bilbordowej promującej Krzywą Wieżę w Ząbkowicach – banerach rozmieszczonych na głównych trasach prowadzących do Ząbkowic Śląskich z Wrocławia, Opola i Kudowy Zdrój, Polanicy Zdrój,
- obecność i promocja oferty naszych zabytków na targach turystycznych w Łodzi, Krakowie, Opolu, Wrocławiu, Katowicach, Chorzowie, Jeleniej Górze oraz prezentacjach gospodarczych w Dzierżoniowie i Ząbkowicach Śląskich,
- umieszczenie tablic informacyjnych przedstawiających Krzywą Wieżę w Ząbkowicach Śląskich przy atrakcjach turystycznych powiatu ząbkowickiego przy Kopalni Złota w Złotym Stoku, przy drodze do Twierdzy w Srebrnej Górze, na przystani spływów pontonowych w Bardo oraz w Henrykowie przy Klasztorze Księgi Henrykowskiej.
- otwarcie nowej atrakcji w Izbie Pamiątek Regionalnych pn. „Śladami dra Frankensteina”, obejmującą „Salę sądową szajki ząbkowickich grabarzy” oraz „Salę Mary Shelley”
- otwarcie nowej atrakcji - Średniowiecznej Izby Tortur w Krzywej Wieży,
- wykonanie Miejskiej Trasy Turystycznej - obejmującej oznakowanie obiektów atrakcji turystycznych 33 tabliczkami opisującymi ich historię i najciekawsze wydarzenia z przeszłości oraz przewodnik po najciekawszych miejscach turystycznych w Ząbkowicach Śląskich,
- opracowanie ze Stowarzyszeniem LGD „Qwsi” gry terenowej o Ząbkowicach Śląskich – „Quest - Wyprawa Odkrywców” pt. „Tajemnicze Ząbkowice poznaj lochy, strachy i upiory Ząbkowic Śląskich”.
- Zdobycie nagród i wyróżnień m.in. za promocję Krzywej Wieży lub Dni i Noce Krzywej Wieży - Dolnośląski Klucz Sukcesu” za rok 2013, Samorządowy Lider Roku - Kompasy 2013, Sudeckie Kryształy 2013.
- konferencja prasowe na ząbkowickim zamku z Teatrem Muzycznym „CAPITOL” rozpoczynającą promocję nowego przedstawienia nawiązującego do Ząbkowic Śląskich pt. „Frankenstein”,
- konferencja pod Krzywą Wieżą z Mistrzem Olimpijskim Władysławem Kozakiewiczem.
- organizacja i promocja comiesięcznych Targów Produktu Regionalnego i Rękodzieła Artystycznego,
- promocja nocnego zwiedzania Krzywej Wieży podczas największych imprez: Majówka, Zlot Motofrankenstein, Dni i Noce Krzywej Wieży, Weekend z Frankensteinem,
- organizacja event’ów podczas sztandarowych imprez pod Krzywą Wieżą: Noc Frankensteina, Uliczki Zdrowia, Fontanna Czekolady, Zabawa z kawą, koncertów na szczycie Krzywej Wieży, Lodowe Strachy pod Krzywą Wieżą, Arbuzowy Frankenstein, „139 schodów do poezji...” (czytanie wierszy na Krzywej Wieży), Rajdu Wiosennego starych samochodów, happeningów rzeźbiarskich – rzeźbimy Krzywą Wieżę i Frankensteina, przedstawień teatralnych dla dzieci i in, wystawa 600 lat Krzywej Wieży na ząbkowickim rynku oraz Krzywej Wieży, wystawa fotograficzna "Ząbkowice kiedyś i dziś" - Mariusza Chmielowca, wystawa- "Duchy, duszki i straszydełka"- prace dzieci i młodzieży, oraz Fantazjada (gra terenowa), Retro Piątek, Podwieczorki pod Zegarem, Nawiedzony Dom, Jarmark Produktu Tradycyjnego i Ekologicznego - z Naturą w Ogrodzie, Noc Muzeów, "Opowieści o nas"..."Historia lukrem malowana".
- promocja zabytków i imprez w stacjach telewizyjnych: TVN, TVP INFO, TVP Wrocław, Polsat News, National Geographic,
- promocja zabytków i imprez w stacjach radiowych: RMF FM, Radio Wrocław, Radio RAM, Radio Złote Przeboje,
- promocja zabytków i imprez w czasopismach lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich tj. Gazeta Wyborcza, Super Express, Gazeta Wrocławska, Dziennik Gazeta Prawna, Fakt, Katalogu Ziemi Kłodzkiej i Okolic, Tygodnik Dzierżoniowski, Noworudzianin, Euroregio Glacensis, Słowo Regionu Strzelińskiego, Dzierżoniowski Tygodnik Powiatowy, Nowe Wiadomości Wałbrzyskie, Wiadomości Świdnickie, Informacje Nyskie, Nowiny Jeleniogórskie, Wiadomości Lubińskie,
- promocja zabytków i imprez w innych wydawnictwach tj. np. Polskie Książki Telefoniczne,
- prowadzenie również pod kątem promocji zabytków - strony internetowej gminy www.zabkowiceslaskie.ploraz www.krzywawieża.eu,
- prowadzenie profilu Miasta Krzywej Wieży i Frankensteina na Facebooku.
- promocja imprez i zabytków na portalach: www.dolnyslask.info, www.turystyka.dolnyslask.pl,naszemiasto.pl, cojestgrane.pl, inwroc.pl, terezsudety.pl, dokis.pl, podroze.onet.pl, wroclaw.pl, i wiele innych,
- wydruk folderów reklamowych oraz ulotek w ramach realizacji projektu „Promocja walorów turystycznych i kulturowych Gminy Ząbkowice Śląskie”,
- promocja 600-lecia Krzywej Wieży za granicą - wykonanie ulotki" 600-lecie Krzywej Wieży"
w językach angielskim, czeskim, niemieckim i rosyjskim,
25. wykonanie pieczęci ozdobnych z Krzywą Wieżą, Izbą Pamiątek Regionalnych, Laboratorium Frankensteina,
26. wydruk roll-up’ów: Ząbkowice Śląskie - Miasto Krzywej Wieży oraz Ząbkowice Śląskie – Miastem Frankensteina.
Jesteśmy przekonani, że to co zostało rozpoczęte, przynosi i będzie przynosić jeszcze lepsze efekty dla naszej gminy jej mieszkańców oraz odwiedzających turystów.
Przeczytaj komentarze (34)
Komentarze (34)
Więc zapraszamy do Kamieńca!
A może by tak sprawdzić kto i na czyje polecenia zasypał najważniejszy przybytek miasta -odremontowany i zabytkowy
"okrąglak"
który służył wszystkim i mieszkańcom i przyjezdnym i nie trzeba go było szukać po kątach i wreszcie nasze miasto nie śmierdziało by w lecie ...moczem
Może by go przywrócił miastu
a tu dostaje jak w pysk odpowiedź... nie na temat, która świadczy o zerowej znajomości psychologii marketingu >> polecam zapoznać się z teoria i piramida potrzeb ludzkich według Maslowa... niestety jaki Pan taki kram