[WIDEO] Rząd zwiększył finansowanie budowy S8 do prawie 4 mld zł. Prace budowlane mają ruszyć w 2023 roku
Łącznie prawie 4 miliardy złotych zabezpieczono na budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław – Kłodzko, która ma się zacząć w 2023 roku. „To namacalny dowód, że Prawo i Sprawiedliwość dotrzymuje obietnic” – mówił podczas konferencji w Ząbkowicach Śląskich minister Michał Dworczyk.
Konferencja prasowa z udziałem ministra kancelarii premiera Michała Dworczyka, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz parlamentarzystów i samorządowców z regionu, została zorganizowana na parkingu stacji paliw przy drodze krajowej nr 8 w Ząbkowicach Śląskich.
- Spotykamy się przy drodze krajowej nr 8, która wkrótce zostanie zastąpiona drogą ekspresową S8. Każdy, kto choć raz był w Kotlinie Kłodzkiej, każdy, kto choć raz odwiedził nasz region, wie jak bardzo potrzebna jest ta arteria życia, która nie tylko otwiera nasz region na resztę województwa i kraju, ale która będzie również gwarantowała bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego – mówił minister Michał Dworczyk.
Podczas konferencji przedstawiciele rządu ogłosili zwiększenie finansowania na budowę drogi S8.
- W ostatni wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę, dzięki której zostały zagwarantowane niemal 4 miliardy złotych na budowę trasy szybkiego ruchu na odcinku od Wrocławia do Kłodzka. Te cztery miliardy to są w pełni wystarczające środki, żeby ta droga powstała. Już w lipcu zostaną złożone wnioski o wydanie decyzji środowiskowej. Jak wszystko potoczy się bez przeszkód, to w 2023 roku zostanie wbita pierwsza łopata i rozpocznie się realizacja tej inwestycji (…) Ta droga to namacalny dowód, jak Prawo i Sprawiedliwość dotrzymuje obietnic – dodawał Dworczyk.
Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, mówił z kolei, że warto mieć marzenia, a marzeniem milionów Polaków, często całych pokoleń, są bezpieczne, nowoczesne drogi. Przekonywał, że Prawo i Sprawiedliwość na niespotykaną dotąd skalę przeznacza środki finansowe na inwestycje drogowe, także te lokalne, gminne.
- Mamy nadzieję, że w pierwszej połowie 2023 roku wjeżdżają buldożery i realizują ponad 70 kilometrów drogi ekspresowej S8 w kierunku Kłodzka. To jest realny plan, w którym na pewno się zmieścimy - mówił minister Adamczyk.
Głos zabrał także poseł Marcin Gwóźdź, który, jak podkreślał, wypowiada się jako parlamentarzysta, ale także jako mieszkaniec Ząbkowic Śląskich.
- Trudno mówi się o marzeniach. Szczególnie trudno o marzeniach mówi się w miejscu, gdzie się żyje na co dzień, gdzie się urodziło, tak jak ja tu w gminie Ząbkowice. Ale jeszcze trudniej znaleźć słowa wtedy, kiedy marzenia stają się rzeczywistością. Dzisiaj te marzenia stają się rzeczywistością. Dzisiaj przekazujemy państwu konkretną informację, że oprócz tego, że są deklaracje, oprócz tego, że trwają prace projektowe, to mamy również finansowanie – mówił Marcin Gwóźdź – Wiele było mówione, o tym, jak bardzo ważna jest ta droga. Ale zupełnie inaczej wygląda to z perspektywy mieszkańców żyjących przy drodze krajowej nr 8, która jest tu bezpośrednio za nami.
Podczas konferencji prelegenci dziękowali sobie nawzajem za zaangażowanie, wsparcie i pracę wykonaną na rzecz powstania S8 z Wrocławia do Kłodzka. Oczywiście w czasie kampanii prezydenckiej podziękowania kierowane były także do prezydenta Andrzeja Dudy, który jeszcze jako kandydat na ten urząd w 2015 roku obiecywał podczas wizyty w Ząbkowicach Śląskich powstanie S8.
Jak mówiła naszej redakcji dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, Lidia Markowska, nowa droga S8 będzie realizowana w trzech odcinkach Wrocław (Magnice) – Łagiewniki, Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie, Ząbkowice Śląskie – Kłodzko. Wykonawcy zostaną wyłonieni w trzech oddzielnych przetargach.
- Nie ma takiej możliwości, żeby jednym przetargiem ogłosić wybór wykonawców na budowę około 80 kilometrów drogi, tak się po prostu nie robi. Podział S8 na trzy odcinki oznacza wydanie trzech decyzji środowiskowych, natomiast decyzje co do podziału na odcinki realizacyjne jeszcze nie zapadły. Generalnie zazwyczaj staramy się, żeby te odcinki były około 15 kilometrowe i aby były to odcinki, które będą mogły funkcjonować, jeśli będzie jakiś problem z sąsiadującym odcinkiem. Jest to cały proces analityczno-przygotowawczy. Na to czy wszystkie odcinki będą realizowane równocześnie, będzie wpływało to, czy w tym samym czasie, na przykład miesiącu, wybierzemy wykonawców poszczególnych odcinków, bo czasami są odwołania, czasami są inne przeszkody. Założenia są jednak takie by realizować je równocześnie, ale jak będzie, pokaże przyszłość – mówiła Doba.pl Lidia Markowska.
Poniżej relacja wideo z konferencji
Przeczytaj komentarze (129)
Komentarze (129)
tycje-drogowe-pis-goni-po-450-km-oddanyc
h-tras-to-jeden-z-najlepszych-wynikow.ht
ml. Masz poczytaj ludzi którzy się znają. Forsal nie jest przychylny PiS a jednak przedstawił obiektywne dane. Popatrz co ta swolocz z PO zostawiła swoim następcom. Zobacz jak się buduje drogi bez Euro i z Euro, jaka niewielka różnica. Pomyśl zanim napiszesz.
Warto by było, aby rząd przeanalizował przedłużenie S8 do Polanicy Zdrój o te kilkanaście km dalej ale do uzdrowiska w weekend jest potęzny ruch nie wspomnę o sezonie narciarskim dalej do Zieleńca.