Przełomowy remont w historii jednej z najważniejszych ulic we Wrocławiu. Powstańców Śląskich zyska nową nawierzchnię
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta szuka wykonawcy remontu ul. Powstańców Śląskich. Ta jedna z najważniejszych i najbardziej ruchliwych arterii Wrocławia przejdzie kapitalny remont.
– Na modernizacje wrocławskich dróg przeznaczymy w tym roku z budżetu miasta aż 217 mln zł – to środki zarówno na szybkie poprawy nawierzchni, jak i duże inwestycje. To aktualne remonty i przygotowania do inwestycji w kolejnych latach. Chrzanowskiego, Koszarowa, Zwycięska, węzeł Dubois-Drobnera, aleja Opolska - szykujemy remonty i przebudowy, które sprawią, że piesi, kierowcy i rowerzyści odczują znaczną poprawę w poruszaniu się po mieście. To także właśnie ul. Powstańców Śląskich, której gruntowny remont chcemy rozpocząć w wakacje – informuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Ulica i plac Powstańców Śląskich są główną osią komunikacyjną łączącą centrum miasta z południem, którą codziennie przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. Powstańców Śląskich poza rondem będzie miała nawierzchnię asfaltową. Jedynie wokół placu, gdzie zachowana jest przedwojenna spójna reprezentacyjna zabudowa, a i prędkość na łuku nie bedzie nigdy duża, uzgodniono kostkę kamienną. W przetargu szukamy wykonawcy, który przeprowadzi remont przy zachowaniu historycznych walorów tego miejsca, z jednoczesną poprawą komfortu dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i okolicznych mieszkańców.
- W ramach inwestycji na ulicy Powstańców Śląskich wymieniona zostanie nawierzchnia z wysłużonej kostki granitowej na nowoczesny, cichszy i bardziej komfortowy asfaltobeton. Prace prowadzone będą w trzech etapach na odcinku o łącznej długości ponad 2 km (długość każdej z obydwu jezdni wynosi bowiem ponad 1135 metrów). Równolegle prowadzimy prace projektowe na rondzie, które ze względu na historyczny i zabytkowy charakter oraz zminimalizowanie problemów komunikacyjnych w tamtej części miasta, będzie odrębnym zadaniem inwestycyjnym – informuje Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Trzy etapy, sześć miesięcy, nowa jakość
Zakres inwestycji został podzielony na trzy niezależne odcinki:
- Etap I: ul. Swobodna – ul. Radosna (550 m)
- Etap II: ul. Wielka – Plac Powstańców Śląskich (220 m)
- Etap III: plac Powstańców Śląskich – ul. Hallera (365 m)
Każdy z odcinków będzie miał indywidualną umowęi harmonogram, co umożliwi niezależne i elastyczne prowadzenie prac w dobrym tempie przy zachowaniu przez cały czas przejazdu na połowie jezdni.
Komfort, bezpieczeństwo i mniej hałasu
Remont Powstańców Śląskich to nie tylko estetyka – to przede wszystkim znaczące podniesienie komfortu i bezpieczeństwa dla tysięcy użytkowników tej drogi. Zmiana nawierzchni z kostki kamiennej na asfaltobeton:
- poprawi komfort akustyczny – zredukuje hałas,
- skróci drogę hamowania,
- umożliwi trwalsze i bardziej czytelne oznakowanie poziome.
Zakres prac obejmuje również infrastrukturę towarzyszącą
W ramach inwestycji powstaną:
- nowe konstrukcje jezdni i nawierzchnia z asfaltobetonu,
- nowe nawierzchnie peronów przystanków autobusowych, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- nowe nawierzchnie fragmentów chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów i zatok postojowych,
- regulacja wpustów kanalizacji deszczowej i pokryw studni,
- nowe oznakowanie pionowe i poziome,
- odtworzenie zieleni w pasie drogowym.
Do remontu pierwszego odcinka jezdni zachodniej dołoży się jeden z deweloperów (Archicom). To wynik negocjacji z miastem i reguły, że deweloperzy budujący nowe obiekty w mieście powinni także partycypować w kosztach modernizacji układu komunikacyjnego lub go przeprowadzać. Planowy termin zakończenia inwestycji to przełom 2025 i 2026 roku.
Historyczna zmiana na ulicy z ponad stuletnią historią
Ul. Powstańców Śląskich powstała w czasach, gdy po drogach poruszały się głównie bryczki i pierwsze automobile Granitowa kostka, choć trwała, nie została zaprojektowana na tak intensywny ruch, jaki dziś odbywa się na tej trasie. Obecnie nawierzchnia jest mocno zużyta, z licznymi odkształceniami i zapadnięciami. Planowany remont nie zmieni kształtu ani przebiegu historycznego układu urbanistycznego, który ulica twory wraz z rondem, pozwoli jednak dostosować jej standard do wymogów nowoczesnej infrastruktury miejskiej.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)