Nowy sezon Opery Wrocławskiej – spektakle utkane z pamięci, wyobraźni i wspólnoty. Pierwsza premiera już 12 września

dzisiaj, 9 godz temu 112 0

24 czerwca 2025 roku Opera Wrocławska zorganizowała konferencję prasową, podczas której ogłoszono pełny repertuar sezonu 2025/2026. Zainaugurowany zostanie on 12 września premierą Strasznego dworu Stanisława Moniuszki – i nie będzie to zwykłe otwarcie. W tym samym czasie instytucja uczci również 80-lecie polskiej sceny operowej we Wrocławiu. Ten jubileusz, tak ściśle spleciony z historią miasta, staje się punktem wyjścia do sezonu, który w całości zbudowany został wokół idei wspólnoty, pamięci i twórczej odwagi.

Sezon 2025/2026 jest pierwszym w pełni ukształtowanym pod artystycznym kierownictwem Dyrektor Agnieszki Franków-Żelazny, dla której ogłoszenie repertuaru stanowiło moment wyjątkowy.

– Tworzenie sezonu to nie tylko decyzje programowe – to budowanie świata, w którym artyści i widzowie będą chcieli być razem. Każdy spektakl, każda premiera jest jak kolejne drzwi do emocji, refleksji, niekiedy rozbawienia, czasem zadumy. Gdy patrzę na ten sezon – na jego strukturę i ludzi, którzy go współtworzą – czuję, że naprawdę zaczynamy opowiadać wspólną historię. Z radością patrzę, jak zespół Opery Wrocławskiej nadaje tej wizji życie – Dyrektor Agnieszka Franków-Żelazny.

W programie znalazło się sześć premier – cztery operowe i dwie baletowe – które tworzą dynamiczny rytm sezonu. Od narodowego dziedzictwa i szlacheckich dworków, przez dwory orientalne, wyobrażone miasta i teatralne złudy, aż po magiczny las pełen elfów – każdy z tytułów tworzy świat kompletny. Reżyserzy, scenografowie, kostiumografowie, zespoły artystyczne i techniczne pracują nad tym, by każda z premier była wydarzeniem totalnym – scenicznym, wizualnym i emocjonalnym.

Sezon otwiera wspomniany Straszny dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Bruna Berger-Gorskiego. To nie tylko operowa perła polskiego romantyzmu, ale również opowieść o powrotach, tradycji i tożsamości. Nowa inscenizacja, która przywołuje ducha pierwszych lat polskiej obecności na scenie operowej Wrocławia.

W dalszej części sezonu publiczność zobaczy Salome Richarda Straussa – dzieło z pogranicza mitu i prowokacji. To spektakl, który równo od 100 lat wzbudza emocje i otwiera pytania o granice estetyki, władzy i kobiecego spojrzenia. Opera Wrocławska przypomni również, że właśnie tu – wówczas jako Breslauer Stadttheater – Salome pojawiła się na scenie zaledwie trzy miesiące po światowej prapremierze.

Wiosną odbędzie się premiera Don Quichotta Jules’a Masseneta. Spektakl zabiera widzów do świata rycerskich fantazji i złudzeń – jednak pod sceniczną maską humoru i melancholii kryje się refleksja nad tym, gdzie kończy się wyobraźnia, a zaczyna samotność. To opera o teatrze marzeń, którego potrzebujemy wszyscy.

Jednym z najbardziej intrygujących wydarzeń sezonu będzie pierwsza w Polsce inscenizacja Julietty Bohuslava Martinů – opery, która jak sen wymyka się logice. Widzowie przeniosą się do miasta, gdzie mieszkańcy pamiętają tylko ostatnie dziesięć minut swojego życia, a zakochany Michel szuka kobiety, której głos usłyszał kiedyś w snach. Reżyseria tego spektaklu ma odważnie wprowadzać widzów w atmosferę niedopowiedzenia, balansując między realizmem i wyobraźnią.

Pośród premier baletowych szczególne miejsce zajmuje Lumière – trzyczęściowy wieczór baletowy złożony z dzieł Jiříego Kyliána (Un Ballo), Rafaela Bonacheli (6 Breaths) i Meryl Tankard (Bolero). Spektakl, który zdobył już uznanie krytyków za artystyczną reżyserię światła, dotyka tematów przemijania, rytuału i ciała jako instrumentu pamięci. To przedstawienie, w którym światło staje się równorzędnym partnerem tańca.

Sezon zakończy Sen nocy letniej – nowa produkcja baletowa inspirowana dramatem Szekspira. Ten spektakl, z muzyką Mendelssohna, scenografią pełną magii i choreografią, która łączy humor, lirykę i fantazję, ma szansę stać się wydarzeniem zarówno artystycznym, jak i rodzinnym. W magicznym lesie spotkają się zakochani, wróżki, duchy, Puk i rzeczywistość, która – choć niedoskonała – może dać ukojenie.

Wśród wznowień pojawią się tytuły, które już zdążyły wpisać się w pamięć widzów. Opera Wrocławska przypomni balet Frida – opowieść o kobiecie, która zamieniła ból w sztukę; operę dla dzieci Pchła szachrajka i spektakl familijny Sid – wąż, który chciał śpiewać; a także klasykę operową: Cyganerię, Don Carlo, Carmen, Wesele Figara, Halkę, Kopciuszka, Włoszkę w Algierze. Powrócą także nagradzane balety: Królowa Śniegu, Dziadek do orzechów. Opowieść wigilijna, Romeo i Julia i Napoli 1841, a także musical Skrzypek na dachu i dziecięcy Yemaya – Królowa Mórz.

Sprzedaż biletów na cały sezon 2025/2026 rusza 25 czerwca o godzinie 9.00. Widzowie mogą rezerwować miejsca zarówno w kasach, jak i przez stronę internetową Opery. Sezon – zaplanowany z myślą o szerokim spektrum widzów – od wielbicieli klasyki, po rodziny z dziećmi i młodszych odbiorców, obiecuje różnorodność form, tematów i emocji.

Opera Wrocławska zaprasza do świata, gdzie teatr spotyka się z muzyką, gdzie taniec mówi to, czego nie da się wypowiedzieć, a światło odkrywa prawdy ukryte w cieniu. To sezon, który chce być opowieścią – żywą, wspólną i prawdziwą.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek