Z unijnym wsparciem miasto rozwija komunikację
Nowa trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce, modernizacja węzła Dubois-Drobnera i mijanka przy ul. Przyjaźni – dzięki unijnemu dofinansowaniu (blisko 190 mln zł) powstanie bardziej dostępna infrastruktura transportowa. Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV to nie tylko nowe połączenia i wygodniejsze przesiadki, ale także inwestycje w zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo i nową zieleń. Sprawdź, jak zmieni się miasto dzięki projektowi wartemu ponad 338 mln zł!
Mamy podpisaną umowę na dofinansowanie projektu pn. Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV, który poprawi transport publiczny w naszym mieście. Dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich (FENiKS 2021–2027), Wrocław inwestuje w nowoczesny, bezpieczny i zrównoważony system komunikacji miejskiej.
Projekt składa się z trzech zadań inwestycyjnych:
- budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce,
- budowy mijanki tramwajowej przy ul. Przyjaźni,
- przebudowy węzła przesiadkowego Dubois-Drobnera.
– Cieszymy się, że dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich możemy zrealizować tak ambitne i potrzebne projekty – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. – Zintegrowany System Transportu Szynowego to nie tylko inwestycja w nowoczesną infrastrukturę, ale przede wszystkim realna poprawa jakości życia mieszkańców. Szybszy transport, nowe trasy i ekologiczne rozwiązania to kierunek, w którym konsekwentnie rozwijamy Wrocław.
Trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce
Pierwsze zadanie obejmuje budowę trasy autobusowo-tramwajowej na osiedle Swojczyce. Tramwaje i autobusy będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym.
Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
Powstanie w sumie 14 przystanków, nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. W ramach inwestycji przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników. Wybudowany zostanie Park&Ride, który pomieści 166 aut, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych.
Przewidziana została również budowa prawie 380 latarni oświetleniowych, budowa kilku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze. A także: przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowa sieci gazowej, telekomunikacyjnej.
Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencję w różnym zakresie wprowadzimy także na przystanki komunikacji miejskiej. Ciekawym zastosowaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów.
Planowo wykonawca będzie miał 24 miesiące na wykonanie prac od momentu podpisania umowy. Koszt inwestycji to blisko 140 mln zł.
Mijanka przy ul. Przyjaźni
Drugie zadanie to budowa mijanki tramwajowej przy ul. Przyjaźni, która usprawni ruch tramwajowy poprzez dobudowę ok. 65 metrów drugiego toru. Inwestycja obejmuje także przebudowę sieci technicznych, odwodnienia oraz przesadzenia drzew i zagospodarowanie wód opadowych.
MPK Wrocław rozpoczęło budowę 12 lipca. Na odcinku 65 m powstaje drugi tor i rozjazdy z obu stron. Wykonawca zakończył już organizację prac i przygotowanie terenu. Teraz trwają prace ziemne, wykopy i usuwanie kolizji z istniejącymi sieciami podziemnymi. Wkrótce rozpocznie się budowa nasypu pod przyszły tor oraz montaż fundamentów pod nowe słupy trakcyjne.
Prace potrwają łącznie 170 dni, a torowisko ma być wyłączone z użytkowania przez około 70 dni. Ruch tramwajowy na pętli Klecina jest teraz wyłączony. Trasa linii 6 została skrócona do przystanku Orla, linii 7 i 17 – do pętli Krzyki. Tramwaje linii 2 i 14 kursują bez zmian. Jeżdżą też autobusy „za tramwaj” - to linia 717 Krzyki-Giełdowa (Centrum Hurtu). Linie autobusowe D, 107, 247 kursują bez zmian.
Prace mają zakończyć się pod koniec listopada br. Koszt inwestycji to ok. 4,8 mln zł.
Zmiany na Dubois-Drobnera
Z kolei trzecie zadanie dotyczy przebudowy węzła przesiadkowego Dubois-Drobnera. Obejmuje ono modernizację torowiska (ok. 500 m), układu przystanków, jezdni, chodników i dróg rowerowych. Powstaną dwa podwójne przystanki tramwajowo-autobusowe, które skrócą czas przesiadek i zwiększą funkcjonalność węzła.
W planie jest przebudowa infrastruktury podziemnej, prace na sieciach: energetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz telekomunikacyjnej.
Na obu ulicach przebudowane zostaną jezdnie, wybudowane będą nowe bezpieczne drogi dla rowerów i przejazdy rowerowe, które połączą się z wybudowaną infrastrukturą m.in. na ul. Pomorskiej czy w drugiej części ul. Dubois. Powstanie nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości ul. Cybulskiego, co poprawi bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich. W ramach inwestycji staną tu 54 energooszczędne latarnie, a przejścia dla pieszych zostaną dodatkowo doświetlone, co poprawi bezpieczeństwo przechodniów.
Oczywiście nie zabraknie nowej zieleni. W sumie posadzonych zostanie tu 19 drzew, 1375 szt. krzewów liściastych, 1525 szt. pnączy, 1080 szt. traw ozdobnych, 270 szt. półkrzewów, 270 szt. roślin cebulowych.
Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację prac. Podczas wykonania zadania ruch pojazdów ma odbywać się ulicami objętymi przebudową, ale w ograniczonym korytarzu. Tramwaje nie będą jeździć przez około 14 miesięcy.
Jakie będą efekty realizacji tych inwestycji?
- nowe połączenia komunikacyjne,
- szybsze i wygodniejsze przesiadki,
- skrócenie czasu podróży,
- nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów,
- wzrost jakości życia i atrakcyjności Wrocławia.
Aktualnie trwają procedury administracyjne w celu wybrania wykonawców budowy węzła przesiadkowego Dubois-Drobnera i trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce.
Wartość projektu: 338,5 mln zł, wkład UE: 189,7 mln zł.
Grupą docelową projektu są osoby korzystające z tramwajów we Wrocławiu: mieszkańcy, studenci, uczniowie, osoby dojeżdżające z okolicznych gmin.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)