Utrudnienia komunikacyjne w rejonie mostu Grunwaldzkiego – ważna magistrala wodociągowa do naprawy

dzisiaj, 4 godz temu 116 0

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu informuje o terminie rozpoczęcia naprawy magistrali wodociągowej, zlokalizowanej przy moście Grunwaldzkim. Roboty ziemne rozpoczną się w weekend 12-13 lipca 2025 roku i spowodują utrudnienia w ruchu drogowym oraz tramwajowym, jednak przeprawa pozostanie przejezdna dla samochodów i autobusów. 

Magistrala, która musi zostać naprawiona, powstała w 1911 roku. Uszkodzenie dotyczy infrastruktury o średnicy 900 mm i zlokalizowane jest przed mostem Grunwaldzkim, od strony placu Społecznego.  

– Wycieku nie było widać na powierzchni, jednak jego obecność została potwierdzona specjalistycznymi metodami – akustyczną i z użyciem gazu znacznikowego. Rozszczelnienie rury monitorowaliśmy od kilku miesięcy, tak aby z pracami ruszyć dopiero w czasie wakacji, gdy remont będzie mniej uciążliwy dla naszych mieszkańców – mówi Przemysław Gałecki, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu.

Ograniczenia w ruchu tramwajowym i drogowym

Z uwagi na złożoność techniczną oraz ograniczoną przestrzeń w rejonie mostu, konieczne będzie czasowe wyłączenie torowiska tramwajowego oraz wygrodzenie wewnętrznych pasów ruchu. Tramwaje linii 0, 4, 12, 13, 16 zostaną skierowane przez most Pokoju, a przejazd dla samochodów i autobusów będzie możliwy po jednym, zewnętrznym pasie ruchu w każdym kierunku. Zmiany komunikacyjne będą obowiązywać od porannych wyjazdów tramwajów 12 lipca 2025 roku. 

By zrobić wykop i dostać się do miejsca awarii, trzeba będzie rozebrać nawierzchnię – odkuć beton, zdemontować betonową podbudowę i szyny tramwajowe. Dopiero po dotarciu do uszkodzonej magistrali możliwa będzie dokładna diagnoza awarii i jednoznaczne określenie czasu trwania prac. Wiadomo jednak, że trzeba liczyć się z utrudnieniami przez co najmniej miesiąc. 

Trudna lokalizacja awarii wydłuża czas naprawy

Wodociągowcy podkreślają, że najtrudniejszym elementem są w tym wypadku nie same prace remontowe, ale usytuowanie awarii. Nie dość, że pod torowiskiem, to jeszcze na głębokości około 5 metrów pod ziemią. Ograniczona przestrzeń przy moście utrudnia ustawienie dźwigów, transport urobku i składowanie gruntu. Poziom wód gruntowych też jest tam najprawdopodobniej wysoki. Konieczne będzie więc odwodnienie terenu systemem igłofiltrów. Dodatkową trudnością może okazać się ryzyko kolizji z innymi sieciami (teletechnika, energetyka, kanalizacja), których nie ma na mapie lub są w innym położeniu niż wskazuje mapa. 

– Same prace wykopowo-naprawcze potrwają od 7 do 9 dni, jednak kluczowe będzie odtworzenie nawierzchni drogowej i torowiska, co może zająć około trzech tygodni. Dlatego należy się liczyć z utrudnieniami w ruchu w rejonie mostu Grunwaldzkiego przez co najmniej miesiąc – przy sprzyjających warunkach pogodowych i technicznych. W przypadku napotkania trudności lub niekorzystnej pogody, prace mogą potrwać dłużej, nawet około 1,5 miesiąca – informuje Martyna Bańcerek, rzecznik prasowy MPWiK Wrocław. 

Wspólne działania miejskich służb

Prace będą prowadzone we współpracy z Wydziałem Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia, Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym oraz Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta. 

– Dołożymy wszelkich starań, aby zminimalizować niedogodności dla mieszkańców i uczestników ruchu. Dziękujemy za wyrozumiałość i prosimy o śledzenie bieżących komunikatów dotyczących objazdów i zmian w organizacji ruchu – dodaje rzeczniczka. 

Pod koniec tygodnia do działań włączy się również Straż Miejska, która w godzinach porannego szczytu będzie rozdawać ulotki na najważniejszych węzłach komunikacji tramwajowej w rejonie linii zmieniających trasy. Dodatkowo, informacje pojawią się także na przystankach. 

Sieć, która napędza miasto

Sieć wodociągowa we Wrocławiu liczy ponad 2200 kilometrów – to mniej więcej tyle, ile wynosi odległość z Wrocławia do Barcelony. Podobną długość ma miejska sieć kanalizacyjna. Łącznie pod powierzchnią stolicy Dolnego Śląska biegnie około 4500 kilometrów infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. To imponujący system rurociągów, który codziennie zasila miasto w wodę i odprowadza nieczystości.

 

Zmiany komunikacji tramwajowej związane z koniecznością usunięcia awarii wodociągowej przed wjazdem na most Grunwaldzki – linie 0, 4, 12, 13, 16

(zmiana trasy)
ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 1) – Skłodowskiej-Curie – Szczytnicka – Wyszyńskiego – most Pokoju – plac Społeczny – Kujawska – plac Wróblewskiego – Pułaskiego – Małachowskiego – Piłsudskiego – Dworzec Główny

Dworzec Główny – Piłsudskiego – Świdnicka – plac Teatralny – Widok – Szewska – Grodzka – most Uniwersytecki – Drobnera – plac Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 4) – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – ZOO

(zmiana trasy)
Biskupin – Olszewskiego – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 1) – Skłodowskiej-Curie – Szczytnicka – Wyszyńskiego – most Pokoju – plac Społeczny – Kujawska – plac Wróblewskiego – Pułaskiego – Małachowskiego – Piłsudskiego – plac Legionów – Grabiszyńska – Oporów

Oporów – Grabiszyńska – plac Legionów – Piłsudskiego – Małachowskiego – Pułaskiego – plac Wróblewskiego – Kujawska – plac Społeczny – most Pokoju – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 4) – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Olszewskiego – Biskupin

12 (zmiana trasy)
Sępolno – Mickiewicza – Paderewskiego – Różyckiego – most Szczytnicki – plac Grunwaldzki – Rondo Reagana (peron 1) – Skłodowskiej-Curie – Szczytnicka – Wyszyńskiego – most Pokoju – plac Społeczny – Traugutta – Oławska – plac Dominikański – Kazimierza Wielkiego – św. Mikołaja – plac Jana Pawła II – Legnicka – Milenijna – Pilczycka – Górnicza

Kozanów (Dokerska) – Dokerska – Kozanowska – Pilczycka – Milenijna – Legnicka – plac Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – plac Dominikański – Oławska – Traugutta – plac Społeczny – most Pokoju – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Skłodowskiej-Curie – Rondo Reagana (peron 2) – plac Grunwaldzki – most Szczytnicki – Różyckiego – Paderewskiego – Mickiewicza – Sępolno

13 (zmiana trasy)
Stadion Olimpijski – Paderewskiego – Różyckiego – most Szczytnicki – Grunwaldzka – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – most Pokoju – plac Społeczny – Traugutta – Oławska – plac Dominikański – Kazimierza Wielkiego – św. Mikołaja – plac Jana Pawła II – Legnicka – Złotoryjska – Śrubowa – Robotnicza – Strzegomska – Rogowska – Wrocław Nowy Dwór (P+R)

Wrocław Nowy Dwór (P+R) – Rogowska – Strzegomska – Robotnicza – Śrubowa – Złotoryjska – Legnicka – plac Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – plac Dominikański – Oławska – Traugutta– plac Społeczny – most Pokoju – Wyszyńskiego – Sienkiewicza – Grunwaldzka – most Szczytnicki – Różyckiego – Paderewskiego – Stadion Olimpijski
 
16 (zmiana trasy)
Gajowa – Gliniana – Hubska – Pułaskiego – plac Wróblewskiego – Kujawska – plac Społeczny – most Pokoju – Wyszyńskiego – Sienkiewicza – plac Bema – Bema – Poniatowskiego – Jedności Narodowej – Słowiańska – Trzebnicka – plac Powstańców Wielkopolskich – plac Staszica – Reymonta – most Osobowicki – Osobowicka – Osobowice

Osobowice – Osobowicka – most Osobowicki – Reymonta – plac Staszica – plac Powstańców Wielkopolskich – Trzebnicka – Słowiańska – Jedności Narodowej – Poniatowskiego – Bema – plac Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – most Pokoju – plac Społeczny – Kujawska – plac Wróblewskiego – Pułaskiego – Hubska – Gliniana – Gajowa (następny kurs na linii 22)

Dodaj komentarz

Komentarze (0)