Oszukano! Nie będzie nowej "ósemki"!
W styczniu 2015 r. politycy wzywali nas do licznego wzięcia udziału w konsultacjach społecznych dotyczących projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. Można tam było zgłaszać uwagi o braku drogi ekspresowej Wrocław - Kłodzko - granica państwa. Głosy mieszkańców naszego regionu miały pomóc w powstaniu nowej drogi szybkiego ruchu.
Samorządy z powiatów: kłodzkiego, ząbkowickiego, dzierżoniowskiego i części wrocławskiego podjęły uchwały w sprawie konieczności budowy drogi S8 Wrocław-Kłodzko-Boboszów.
8 stycznia br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego na prośbę poseł Moniki Wielichowskiej i senatora Stanisława Jurcewicza w ramach konsultacji publicznych do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 odbyło się spotkanie samorządowców z Dolnego Śląska z minister Marią Wasiak.
Wszystkie procedury w sprawnie nowej drogi toczyły się niby normalnie. Były podtrzymywane obietnice dotyczące finansowania, jak również wpisania postulowanej inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Nastąpiło jednak niespodziewane wydarzenie, otóż 30 stycznia kończył się proces konsultacji publicznych, a tu dziwnym trafem pismem z 22 stycznia, czyli przed zakończeniem konsultacji, Zbigniew Rynasiewicz - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju poinformował Barbarę Zrojewską - Przewodniczącą Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, że droga nie powstanie. (LIST - KLIKNIJ TUTAJ)
Z daty pisma można wywnioskować, że decyzja, o tym, że nie będzie nowej "ósemki" zapadła dużo wcześniej i nie potrzebne były konsultacje społeczne oraz wszelkie spotkania w opisywanej sprawie. Potraktowano ludzi walczących o nową drogę przedmiotowo. Mówiąc wprost - rządzący oszukali mieszkańców powiatu dzierżoniowskiego, kłodzkiego, ząbkowickiego i wrocławskiego. Mydlono im oczy, by chwilowo uspokoić nastroje społeczne i zyskać punkty polityczne w roku wyborczym, który jest ostatnią szansą, by parlamentarzyści z naszego okręgu wyborczego rozwiązali choć część lokalnych problemów, w tym problem DK8.
Jeżeli nasi przedstawiciele w parlamencie krajowym nie są skuteczni i nieumiejętnie walczą o sprawy regionu, to widocznie trzeba ich zmienić i dać mandat społeczny ludziom, którzy z większą pieczołowitością będą walczyć o naszą Małą Ojczyznę.
..................................................................................................................................................
Oświadczenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
Panie Redaktorze,
30 stycznia 2015 r. zakończył się proces konsultacji publicznych projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dodatkowo, w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zorganizowana została otwarta dla wszystkich zainteresowanych konferencja konsultacyjna, a także udostępniona możliwość przekazywania uwag do dokumentu za pośrednictwem poczty elektronicznej. W ramach tego procesu wpłynęło ponad 25 tysięcy wniosków i uwag. Ministerstwo dołoży wszelkich starań, aby uwzględnić je w możliwie największym stopniu, mając przy tym na uwadze priorytety rozwojowe kraju oraz dostępne środki finansowe na realizację Programu.
Projekt ten obejmuje przedsięwzięcia, których realizacja umożliwi dokończenie budowy spójnej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Przy ustaleniu inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach Programu zastosowane zostały obiektywne kryteria, zapewniające uzyskanie możliwie najlepszych efektów gospodarczych, społecznych i środowiskowych, zarówno w skali kraju, jak i regionów.
Odcinek dk 8 o który Pan pyta, znajduje się poza transeuropejską siecią transportową TEN-T. Aktualny jej przebieg ustalony został Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE. Obecnie nie przewiduje się kolejnej zmiany układu tej sieci. Można założyć, że państwa członkowskie będą mogły wrócić do dyskusji nad nowym jej kształtem pod koniec bieżącej perspektywy finansowej, tj. nie wcześniej niż w 2020 r.
Zgodnie z ustanowionym mechanizmem warunkowości ex-ante dla Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych przygotowany został w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i przyjęty przez Radę Ministrów Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Zawiera on „Listę projektów drogowych” przewidzianych do realizacji w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2014-2020. Lista obejmuje autostrady i drogi ekspresowe. Projekty zostały uszeregowane zgodnie z obiektywnymi i mierzalnymi kryteriami. Ponieważ postulowana inwestycja nie jest elementem sieci dróg ekspresowych, nie została uwzględniona w Dokumencie Implementacyjnym oraz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
W latach 2001-2014 na tym odcinku dk 8 (na długości 77 km) wykonanych zostało ok. 40 zadań poprawiających stan nawierzchni i bezpieczeństwo ruchu, mających charakter m.in. odnowy lub remontu nawierzchni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasa ruchu, budowy lewoskrętu, budowy lub remontu chodnika.
Dodatkowo, w 2014 r. zostały ogłoszone dwa przetargi na realizację inwestycji:
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK 8 w województwie dolnośląskim w miejscowości Szczytna
- Przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową nr 2075D wraz z budową sygnalizacji świetlnej w m. Jordanów Śląski.
Planowany termin zakończenia ich realizacji to 2015 r., zaś szacunkowy koszt to ok. 18,5 mln zł.
Na połączeniu drogowym Wrocław (Magnice) – Kłodzko – Boboszów (granica państwa), w ramach Planu Działań na Sieci Drogowej, przewidywane są remonty odcinków: obejście Ząbkowic Śląskich, obwodnica Kłodzka, Radzików - Jordanów Śląski, Kudowa Słone - Lewin Kłodzki, Nowa Wieś Niemczańska – Radzików oraz przebudowa odcinków: Szczytna - Duszniki Zdrój i Bardo - Bardo Przyłęk. GDDKiA realizuje zadania z Planu na podstawie kolejności w jakiej zostały uszeregowane, w miarę dostępnych środków finansowych.
Piotr Popa
Rzecznik prasowy
-----------------------------------------------
Biuro Ministra
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
.................................................................................................................................................
Przeczytaj komentarze (55)
Komentarze (55)