Odsłonięto pomnik Żołnierzy Wyklętych w Dzierżoniowie

sobota, 20.5.2017 18:00 54658 73

W sobotę 20 maja, przy udziale sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Michała Dworczyka odsłonięto w Dzierżoniowie pomnik Żołnierzy Wyklętych. Uroczystości rozpoczęła msza święta w kościele św. Jerzego w intencji Żołnierzy Wyklętych.

Przeczytaj komentarze (73)

Komentarze (73)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
Proszę bardzo, link do publikacji IPN:
https://ipn.gov.pl/pl/publikacje/k
siazki/13340,Glinciszki-i-Dubinki-Zbrodn
ie-wojenne-na-Wilenszczyznie-w-polowie-1
944-roku-i-ic.html

Jak rozumiem wkrótce będziecie oszołomy stawiać pomniki banderowcom, bo też ruskich prali?
czwartek, 25.05.2017 21:53
"Według relacji więźniów, którzy siedzieli w Pawilonie I i czekali na egzekucje, więźniowie wchodzili do tego budynku i po 15-20 sekundach słychać było strzały. 75 śladów po kulach z broni krótkiej, tetetka albo pepesza, to jest to, z czego do tych ludzi strzelano
— mówił Jacek Pawłowicz, dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL.
Jak podano w informacji na temat odkrytej ściany śmierci, zginęli przy niej m.in. mjr Zygmunt Szendzielarz „Łupaszka”, ppłk Łukasz Ciepliński „Pług”, ppłk Antoni Olechnowicz „Podhorecki”, kpt. Henryk Borowy-Borowski „Trzmiel” i ppor. Lucjan Minkiewicz „Wiktor”. Jest ona także najbardziej prawdopodobnym miejscem śmierci rotmistrza Witolda Pileckiego, „jednak z uwagi na rozbieżne relacje nie można tego ze 100-procentową pewnością potwierdzić”.
69 lat temu, 25 maja 1948 r., władze komunistyczne wykonały wyrok śmierci na rotmistrzu Pileckim, oficerze ZWZ-AK, który w 1940 r. dobrowolnie poddał się wywózce do Auschwitz, aby zdobyć informacje o obozie. W 1947 r. został aresztowany przez UB; torturowany i oskarżony o działalność wywiadowczą na rzecz rządu RP na emigracji, skazany został na karę śmierci. Wyrok wykonano poprzez strzał w tył głowy.
Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL, które powstało w ubiegłym roku, ma być jednym z najważniejszych miejsc przywracania pamięci bohaterom ruchu antykomunistycznego.
Zwłoki ofiar komunistyczna bezpieka ukrywała w dołach śmierci na terenie Warszawy, m.in. na tzw. Łączce Cmentarza Wojskowego na Powązkach. Obecnie trwa tam ostatni etap poszukiwań szczątków ofiar, które prowadzą specjaliści i wolontariusze Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN.
W latach 1944-1956 wskutek terroru komunistycznego w Polsce śmierć poniosło - jak szacuje IPN - ponad 50 tys. osób, które zginęły na mocy wyroków sądowych, zostały zamordowane lub zmarły w siedzibach Urzędów Bezpieczeństwa i Informacji Wojskowej, więzieniach i obozach, a także zginęły w walce lub w trakcie działań pacyfikacyjnych. Znaczną część ofiar stanowili żołnierze podziemia niepodległościowego. Ich ciała grzebano w utajnionych i w większości nieznanych do dziś miejscach - na i w pobliżu cmentarzy, w pobliżu siedzib aparatu bezpieczeństwa, w lasach i na poligonach wojskowych."
autor piątek, 26.05.2017 06:42
A gdzie są szczątki dzieci pomordowanych przez żołnierzy wyklętych.
poniedziałek, 22.05.2017 11:13
Katokomuna.Czciciele bandytów.Dworczyk urodzony donosiciel,pomocnik ruskiego scierwa Antoniego Maciarewicza,na zlecenie Kremla rozwalającego Wojsko Polskie,to dobre towarzystwo dla uczczenia bandytów przeklętych.
stan poniedziałek, 22.05.2017 12:55
A mogła cię stara połknąć
poniedziałek, 22.05.2017 15:12
ostro jedziesz
poniedziałek, 22.05.2017 18:28
Komuna wróciła,tylko bandytów z AL i GL zamienili na bandytów z NSZ.
Prawdziwy polak środa, 24.05.2017 23:56
Teraz mordercom stawia się pomniki?
środa, 24.05.2017 23:52
Obrzydliwe to jest niedawno była to samowola budowlana teraz wszyscy modlą się w kosciele
poniedziałek, 22.05.2017 11:33
polacy to matoły
środa, 24.05.2017 22:55
jesteś tego żywotnym dowodem - choć dla ścisłości dodać należy, że nie wszyscy dochodzą do tak błyskotliwych wniosków... zrób coś z tym... matole ;)
a wtorek, 23.05.2017 16:28
po co tyle zdjęć!
środa, 24.05.2017 06:44
Bo nacisnąć spust migawki to nawet małpa potrafi, a dokonanie wyboru najlepszych zdjęć to już praca umysłowa i tu jest bieda.
środa, 24.05.2017 21:30
Za malo wrzuccie jeszcze z 50 :D
środa, 24.05.2017 19:47
"
W rozmowie z Antonim Trzmielem na antenie radiowej Jedynki Szwagrzyk mówił o poszukiwaniach szczątków ofiar terroru komunistycznego, które trwają na "Łączce".
– Mamy doskonałych ludzi i świetny zespół. Pamiętamy, że najważniejszym kryterium jest rzetelność badań. Sądzę, że prace zakończymy w czerwcu. Mam nadzieję, że pogoda dopisze. Najbardziej przeszkadzałyby nam obfite opady – tłumaczył.
Zatrzeć ślady
Szwagrzyk mówił, że na dołach śmierci, do których wrzucano ofiary, zbudowano w latach 80. pomniki zasłużonym dla władzy ludowej. – Dzisiaj w tych miejscach znajdujemy ludzkie szczątki. Działań maskujących, które miały doprowadzić do całkowitego zapomnienia i zatarcia śladów, mamy na Łączce naprawdę dużo – powiedział.
– Tutaj rodzi się coś nowego. Bardzo wielu młodych ludzi z kraju i z zagranicy przyjeżdża tylko po to, żeby pracować w tym wyjątkowym miejscu. Oni mają w sobie niezwykłą wrażliwość, ale również głębokie przekonanie, że w taki sposób trzeba służyć Polsce. Myślę, że powinniśmy być z nich dumni – oświadczył historyk.
Szwagrzyk: To nasz polski obowiązek
Szef zespołu poszukiwawczego IPN podkreślił, że ataki ze strony różnych środowisk nie zatrzymają prac archeologów na warszawskich Powązkach.
– My robimy swoje. Taki jest nasz polski obowiązek i my go spełnimy. Jeżeli ktoś uważa, że szczątki polskich bohaterów powinny spoczywać zabetonowane w ziemi, to cóż... Czy jest tutaj pole do dyskusji? Nie ma. To są dwa różne światy – ocenił.
Szwagrzyk zapowiedział kolejne identyfikacje ofiar komunizmu. – Bardzo bym chciał, żeby byli wśród nich także rotmistrz Witold Pilecki i generał August Emil Fieldorf "Nil". Wierzę, że taki dzień nastąpi. Wtedy ogłosimy to uroczyście w Pałacu Prezydenckim – powiedział wiceprezes IPN.
/ Źródło: DoRzeczy.pl"
dojna zmiana wtorek, 23.05.2017 11:20
Smród z uroczystości dotarł do WLK. SOWY I ŚLĘŻY.
środa, 24.05.2017 14:49
To się umyj to nie będzie smrodu
środa, 24.05.2017 19:42
jak mozna być tak odrażajaco niekulturalny co to za poziom wypowiedzi?
ja poniedziałek, 22.05.2017 14:26
To nie był bohaterowie ale zwykli bandyci i mordercy. Obecna władza jest głucha na świadectwa ofiar ich zbrodni. Jeszcze ktoś ich za to rozliczy
poniedziałek, 22.05.2017 16:05
mordercy lub ich dzieci piszą bzdury
środa, 24.05.2017 14:48
Ofiarą to Ty jesteś komuchu Ciebie będą rozliczać
agnes52 poniedziałek, 22.05.2017 11:25
Czy to się dzieje naprawdę???? czy można w Polsce bez pozwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi wojewódzkiej, bez decyzji o warunkach zabudowy, bez pozwolenia na budowę realizować zamierzenie inwestycyjne??? otóż można - byleby było to zgodne z PIS - i ani nadzór budowlany ani Starostwo Powiatowe nawet słowem nie piśmie!!!!! to tylko szary obywatel na swojej działce jeśli przesunie teren utwardzony o 30 cm będzie miał "pod górkę"......conajmniej ROK!!!!!
poniedziałek, 22.05.2017 11:37
Dzierżoniów to bastion PO, w gminie i powiecie! Chcesz powiedzieć, że kolesie popierają PIS?
agnes52 poniedziałek, 22.05.2017 12:05
niekoniecznie popierają, wystarczy, że sa asekurantami i jak zawsze nie chcą narazić się PIS-owi
poniedziałek, 22.05.2017 19:43
Oj chyba jednak nie do końca są takimi asekurantami, coś mi się kojarzy , że była zadymka o wylanie fundamentu przed pozwoleniem w starostwie. Lub zgłoszeniem bo nie wiem w jakim trybie to poszło. A miejsce zgadzam się , że mało fortunne.
poniedziałek, 22.05.2017 11:54
No to zgłoś przestępstwo do prokuratury, co za problem?
agnes52 poniedziałek, 22.05.2017 12:08
biednyś bo głupi i gupiś bo biedny....to są decyzje administracyjne....samowola podlega Nadzorowi budowlanemu a nasz Nadzór jest urzędem matołów
poniedziałek, 22.05.2017 12:17
Jeśli ja głupi, to niestety nie ma słowa dostatecznie obelżywego dla ciebie.

Prawo budowlane Art. 90: Kto, w przypadkach określonych w art. 48, art. 49b, art. 50 ust. 1 pkt 1 lub art. 50 ust. 1 pkt 2, wykonuje roboty budowlane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

To jest właściwość prokuratury. Nadzór budowlany nie ma kompetencji wsadzić sprawcy samowoli do ciupy.
agnes52 poniedziałek, 22.05.2017 14:01
nadzór budowlany z mocy prawa zajmuje się samowolą budowlaną - to on prowadzi postępowanie i dopiero, kiedy decyzje administracyjne nie zostaną wykonane może być postępowanie karne!!!! a grzywny nadzór orzeka....jednak do końca tego nie wiesz
poniedziałek, 22.05.2017 15:15
Nie masz racji.
poniedziałek, 22.05.2017 19:46
W punkt ! Agree w 100%
środa, 24.05.2017 14:44
Ic się lecz komuchu
Jozek z Uciechowa. wtorek, 23.05.2017 11:55
No to dowiem sie w koncu, gdzie ten pomnik stoi???
środa, 24.05.2017 06:46
Przy drodze na Uciechów.
jw wtorek, 23.05.2017 22:10
Dlaczego podczas uroczystości nie było przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych Dzierżoniowa? Czyżby organ prowadzący zakazał wzięcia udziału w uroczystości?
środa, 24.05.2017 06:46
A dlaczego mieli być? Uczniowie powinni być w szkole i się uczyć.
środa, 24.05.2017 12:08
w soboty nie ma zajęć lekcyjnych
pwdw wtorek, 23.05.2017 05:06
Kiedy pomnik kaczora i obchody miesiączek?
wtorek, 23.05.2017 00:52
jak nie kaczorom to żołnierzom ważne żeby pomnik postawić, nie ważne czy kaczory zasłużyły i czy żołnierze na pewno byli bez skazy.. liczą się pomniki
fuck duck poniedziałek, 22.05.2017 19:40
Dlaczego za pieniądze mieszkańców stawiane są pomniki mordercom i bandytom??? gdzie zdjęcia wspaniałego pomnika, oprócz fotek towarzystwa wzajemnej adoracji można zobaczyć jak pan z drukarni bawi się w czopek i daje zabawkę skarżypycie . będzie mógł pomachać szabelką i tupnąć nóżką jak jego guru kaczorek.
poniedziałek, 22.05.2017 19:00
Ludzie,oślepłem chyba!!!???Gdzie jest Dziekan a kropidłem!!!???Jekieś książątka tam się bujają na tak poważnej uroczystości...Dziekan jest chory,czy już na emeryturze?Może mnie ktoś oświeci???Proszę...
poniedziałek, 22.05.2017 18:24
A gdzie jest Misiewicz .
poniedziałek, 22.05.2017 11:50
No fajnie, oburzamy się na Ukraińców, że stawiają pomniki banderowcom, a sami nie jesteśmy w niczym lepsi. Litwa ma do nas takie same pretensje za Łupaszkę - winnego zbrodni wojennych na Litwinach, a Słowacja za Ognia - winnego zbrodni wojennych na Słowakach. Obydwaj "bohaterowie" mają bogatą dokumentację w tamtejszych "IPNach".

Fajnie to młodzieży dawać za przykład bandytę bezkarnie gwałcącego dowolnie wybrane przez siebie dziewczyny, mordującego dla pieniędzy, czy wieszającego ciężarną kobietę "z powodu" nazwania bandyty bandytą? Co to za przekaz, róbcie to samo, a postawimy wam pomniki???

Kuźwa, PIS maksymalnie przegina, co za deb_ile.
poniedziałek, 22.05.2017 16:55
Towarzyszu takie bzdury się wypisuje jak jedynym źródłem wiedzy historycznej na ten temat jest literatura typu: "Ślady rysich pazurów". Trudno tu polemizować - cóż nikt nikogo nie zmusza aby kłaść tam kwiaty - w tym celu znajdź sobie jakiś pomnik czerwonogwardzistów póki jeszcze są...
poniedziałek, 22.05.2017 20:13
Ale to akurat IPN publikował.
poniedziałek, 22.05.2017 22:17
podaj link do tej publikacji i przeczytaj kontekst swojej wypowiedzi... prosta manipulacja i nic więcej - IPN publikował - co? Czy z tego wynika, że pomnik ten stoi wbrew woli i historycznej wiedzy IPN-u... ? Poczytaj czym się zajmuje prof. Szwagrzyk - z IPN-u właśnie i pomyśl odrobinę... Nie pluj jadem tylko dlatego, że od lat Ci wpajano, że to bandy i zrozum, że czasy kiedy stawiano pomniki armii czerwonej i czyniono z ich bohaterów już minęły.
środa, 24.05.2017 14:55
Proszę bardzo, link do publikacji IPN:
https://ipn.gov.pl/pl/publikacje/k
siazki/13340,Glinciszki-i-Dubinki-Zbrodn
ie-wojenne-na-Wilenszczyznie-w-polowie-1
944-roku-i-ic.html

Jak rozumiem wkrótce będziecie oszołomy stawiać pomniki banderowcom, bo też ruskich prali?
środa, 24.05.2017 22:49
Dlaczego w kontekście swojej pierwotnej wypowiedzi nie napisałeś o akcji odwetowej za działania Litwinów w służbie niemieckiej na ludności polskiej...??? Widzisz właśnie tak się manipuluje prostym przekazem - tym, który ukształtował Twoją wiedzę historyczną.... jak negujesz pewne fakty to używaj bardziej radykalnych przykładów jak akcja "Wisła" czy działania odwetowe za Wołyń - liczby robią większe wrażenie i są skutecznie używane przez naszych oprawców i takich jak Ty - jak jeszcze nie rozumiesz to może prostszy przykład użytej manipulacji dla tak małego rozumku -"niech Anglicy zburzą pomniki swoich lotników bo podczas wojny bombardowali niemieckie miasta i zabijali kobiety i dzieci" - widzisz teraz sam i wyobraź sobie Anglika, który plułby na własnych żołnierzy. A co do pomników to odpowiedź jest prosta w końcu stawiamy je naszym bohaterom... Polakom... choć sam pojąć tego nie możesz tak zniewolony masz umysł.... i to koniec dyskusji towarzyszu
czwartek, 25.05.2017 11:21
Próbujesz właśnie sprowadzić mnie do swojego poziomu i pokonać doświadczeniem. No cóż, może u siebie w kółku zbowidowców brylujesz, ale to za mało. Nie bardzo wiem jak mam z tobą rozmawiać, musiałbym tłumaczyć elementarne rzeczy, podstawy historii, naprawdę proste rzeczy jak czytanie ze zrozumieniem. Chyba mi się nie chce.
W swojej naiwności wierzysz, że była prosta praprzyczyna wszystkiego. Że nagle ni stąd, ni zowąd Litwinom odje..ło i pozabijali naszych Bogu ducha winnych pokojowo nastawionych i przyjaznych wszystkim wieśniaków. A Łupaszka zobaczywszy to zmarszczył brew i powiedział nu, nu niedobrzy, za karę pozabijamy trochę waszych kobiet i dzieci, a przy okazji i naszych, co za różnica.
Zresztą po co ja to piszę i tak nic z tego nie zrozumiesz.

Żegnam ozięble.
Pj poniedziałek, 22.05.2017 14:31
Mogę się założyć ze twoja rodzinka przyjechała zza buga ale nie z tych prawdziwych Polaków tylko pewnie dziadek lub tatuś był z upa lub jakiś inny kacap dlatego psioczysz na żołnierzow wyklętych pamiętaj ze ŻW to duma Polski chodź zdarzały się przypadki bandytyzmu ale 90% to bohaterowie ale co Ty możesz o tym wiedzieć
poniedziałek, 22.05.2017 20:12
Kwestionujesz ustalenia IPN ?
poniedziałek, 22.05.2017 16:49
W zależności od kierunku wiatrów politycznych nasz piękny Kraj pstrzy się pomnikami.Po II wojnie światowej pomniki Lenina i przyjaźni polsko-radzieckiej.Po 40 latach przyszła moda na pomniki JPII oraz na tzw.miejsca kultu religijnego (czyt.:kościoły).Ile ich jest?Nikt dzisiaj chyba nie jest w stanie policzyć.Kościołów jest naturalnie za mało,bo niektórzy modlą się na ulicy,by wszyscy widzieli.Równolegle ze względu na poprawność polityczną niemalże w każdym mieście w centralnym i widocznym punkcie postawiono gigantycznych rozmiarów krzyże.Narodzie,opamiętaj się.To nie symbole są odpowiedzialne za jakość naszego bytu.
dacha poniedziałek, 22.05.2017 16:47
Brawo! Super notatka - nadmiar informacji;) a gdzie pomnik? mam szukać po wcześniejszych informacjach? Panie redaktorze - o tworzeniu notatki dzieci uczą się w szkole podstawowej - kl. 4 - 6!
uważny poniedziałek, 22.05.2017 11:31
Sprawdziłem i okazuje się że na 154 zdjęcia, tyko jedno przedstawia pomnik, reszta to lans prominentów. Redaktor powinien zatytułować ten foto-reportaż jako "Lans prominentów i kleru przy okazji odsłonięcia pomnika". Pomnika ma ty chyba drugorzędne znaczenie..
uważna poniedziałek, 22.05.2017 14:28
Wypowiedź trafiona w punkt! :)
poniedziałek, 22.05.2017 16:40
W zasadzie woleliby lansować się na świeżych trumnach, ale jak raz nieszczęśliwie nikt odpowiedni nie umarł (nie poległ), więc muszą sięgać do czeluści historii i stamtąd wyciągać przydatne tematy.
Jozek z Uciechowa. poniedziałek, 22.05.2017 15:16
Jakby tak jeszcze bylo napisane, w ktorym miejscu odslonieto ten pomnik, to by bylo prawie wszystko cacy!!!
poniedziałek, 22.05.2017 16:37
Nie można,bo to jest głęboka konspiracja.
Mieszkaniec poniedziałek, 22.05.2017 15:53
Wielka "siara" dla doby. Artykuł o pomniku którego nie ma na żadnym zdjęciu. Ważniejsi zaproszeni goście. Gdyby nie tytuł artykułu nie wiadomo o co chodzi.
. poniedziałek, 22.05.2017 16:19
Jak się przyjrzysz uważnie to znajdziesz - jadąc od dołu, środkowa kolumna zdjęć, trzecie zdjęcie od spodu.
Dobrze powiększ zdjęcie - taki czarno-szarobury kamienny stolec to chyba ten słynny pomnik.
Szkoda zaśmiecać to miejsce tym niepotrzebnym klockiem.
Jeśli to to miejsce co myślę to kiedyś był tam niemiecki cmentarz poległych w I Wojnie Światowej mieszkańców ówczesnego Dzierżoniowa (Reichenbach).
http://dolny-slask.org.pl/525444,Dzier
zoniow,Cmentarz_poleglych_w_I_WS.html
A
le co tam może znaczyć historyczne miejsce dla dla naszego "nowoczesnego" burmistrza z pod znaku wycinki drzew w mieście, i orania spychaczem poniemieckich cmentarzy, żeby zrobić w nich park.
giez poniedziałek, 22.05.2017 15:22
gdzie on stoi?, no żebym mógł go oszczać
alek poniedziałek, 22.05.2017 16:12
To będziesz miał pamiątkę pomnik jest monitorowany
giez wtorek, 23.05.2017 21:05
spoko wodza białe prześcieradło na główkę i będę udawał ducha bo ten kamyk stoi na dawnym cmentarzu
dzier poniedziałek, 22.05.2017 13:29
W Dzierżoniowie byli żołnierze wyklęci?
poniedziałek, 22.05.2017 16:02
byli - np tw. tymcio , lewicki, itp
NIE dla kolaborantów poniedziałek, 22.05.2017 16:04
tak zamordowano ich w więzieniu dzierzoniowskim i zakopano w anonimowym dole.Szkoda ze tego nie wiesz, na cmentarzu parafialnym jest obelisk ku ich czci, byli to Jerzy Jeruzalski, Jerzy Kaszyński i Pizło
poniedziałek, 22.05.2017 14:53
Doba wariuje,po co tyle zdjęć?Powinno znaleźć się więcej informacji o tym doniosłym wydarzeniu,jak choćby to,czy został i przez kogo odczytany apel smoleński.
emeryt44 poniedziałek, 22.05.2017 10:41
i komu on jest potrzebny
poniedziałek, 22.05.2017 11:11
Kampania wyborcza => koryto+
MIKA poniedziałek, 22.05.2017 13:10
Takiemu staremu komuchowi jak Ty, na pewno nie...Brak takiego pomnika też byłby pomnikiem epoki...
j poniedziałek, 22.05.2017 12:55
JAKO mieszkaniec Dzierżoniowa jest oburzony tym, że pomniki odsłaniają sobie PO z DDZ w jednym miejscu beż udziału dzierżoniowskiego PiSU a PiS z DDZ odsłania pomniki w drugim innym miejscu również bez udziału władzy z PO.
Co to ma być???? Lokalne brudne gierki nie interesuja nas mieszkańców !!! Liczy się dobro mieszkańcow i ich miasto a nie Wasze (PO i PIS) zafajdane interesy ! Rozumiecie ?????
Pilny obserwator poniedziałek, 22.05.2017 11:51
Jestem naprawdę pod wrażeniem nieobecności pomimo oficjalnego zaproszenia na odsłonięcie pomnika lokalnych władz samorządowych :Starosty i jego zastępcy , oraz bojkotu O B S . Demonstracyjne zachowanie świadczy o ciążącym spadku tj. pezetperowskiej przeszłości i braku politycznej i nie tylko kultury.
poniedziałek, 22.05.2017 12:01
Uważasz, że starosta to piesek, który ma przybiegać na każde gwizdnięcie? Pewnie ma coś do roboty i nie ma czasu na lans przed szkiełkiem jak ten spadochroniarz.
poniedziałek, 22.05.2017 11:20
Brawa dla orkiestry! Z każdym występem coraz lepiej. Brawo!