Rusza realizacja pierwszych trzech odcinków S8. Do 2027 roku ma być gotowy odcinek Kobierzyce - Łagiewniki!

czwartek, 14.12.2023 13:00 14761 26

GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie oraz budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik o długości 32,5 km za kwotę ok. 1,07 mld zł. Cały odcinek został podzielony na trzy zadania, których udostępnienie do ruchu planowane jest w II połowie 2027 r. Obecną drogę krajową nr 8 zastąpi ekspresówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasami awaryjnymi.

Kontrakty

Pierwszy odcinek S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe zrealizuje firma Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309 777 961,23 zł. Drugi pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski firma PORR za kwotę 401 110 124,16 zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód firma Budimex za kwotę 355 614 315,9 zł.

Cztery z sześciu odcinków S8

Realizację drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), GDDKiA podzieliła na sześć krótszych odcinków. Dla pierwszych trzech odcinków podpisano dziś umowy na realizację, a w trakcie procedury przetargowej jest odcinek od Ząbkowic Śląskich do Barda. GDDKiA jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. Dla ostatniego odcinka Bardo – Kłodzko, GDDKiA jest w trakcie prac przygotowawczych, których efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach wskazany zostanie wariant preferowany, dla którego złożony będzie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W rządowym Programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami. 

Tak będzie przebiegać S8 Wrocław – Kłodzko

Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.

Wrocław (Magnice) – Łagiewniki  

Prawie 33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:

Zadanie 1 odc. od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346.  Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.    

Zadanie 2 odc. od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski - połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.       

Zadanie 3 od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód - połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.  
 
Łagiewniki – Bardo
Zadanie 4 odc. od węzła Łagiewniki Zachód do węzła Niemcza o długości ok. 9,3 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad ciągiem głównym, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów)  

Zadanie 5 odc. od węzła Niemcza do węzła Ząbkowice Śląskie Północ o długości ok. 7,9 km. Trasa będzie przebiegać przez tereny gmina Niemcza i Ząbkowice Śląskie i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie DK8, a w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D.  W ramach zadania wybudowane będzie 19 obiektów inżynierskich (4 obiekty nad ciągiem głównym, 6 obiektów w ciągu trasy głównej, 9 przepustów).

Zadanie 6 odc. od węzła Ząbkowice Śląskie Północ do węzła Bardo, o długości ok. 14 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 16 przepustów, w tym 14 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt. W ramach zadania wybudowane będzie 35 obiektów inżynierskich (8 obiektów nad ciągiem głównym, 3 obiekty w ciągu dróg dodatkowych, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 16 przepustów).

Przeczytaj komentarze (26)

Komentarze (25)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
Szwecja prawie 2 krotnie wieksza od Polski z 4 krotnie mniejsza liczba ludności. Rzeczywiście immpotrzebne są 2 pasy jak świni mydło.
czwartek, 14.12.2023 19:26
słucham tvn i słyszę o kobiecie że to nowa ministra? seeeriio??ministra??pomijając to, drogi bardzo dobry pomysł, tylko że pieniądze to chyba zaplanowane jeszcze za PIS? to on taki zły, że dobry?
czwartek, 14.12.2023 19:35
A na pielęgniarkę mówisz pielęgniarz, na nauczycielkę nauczyciel ? Językoznawca się znalazł,prawie jak Stalin.
czwartek, 14.12.2023 21:45
A wojewoda to będzie wojewodzianka ?
piątek, 15.12.2023 11:30
Jest stolarz będzie stolarka? Jest tokarz będzie tokarka? Jest piekarz będzie piekarka? Jest drogowiec będzie drogowcarka/drogowniczka? Jest pilot będzie pilotka? Lewica to żart z logiki.
piątek, 15.12.2023 13:06
Obie formy są poprawne, co widzę przeszkadza ci.
sobota, 16.12.2023 10:00
Dobrze że się zgadzamy - lewactwo to żart z logiki.
sobota, 16.12.2023 21:27
Jesteś logiczny jak Suski.
TW Balbina czwartek, 14.12.2023 19:40
przy poprzednich wyborach PiS chciał zdobyć głosy dolnoślązaków wiec wyjął z zamrażarki pomysł Po na S8. rozmrożony czekał 4 lata na następne wybory i miął znów dać im glosy (Dworczyk osobiście miał budować - co ogłaszał na bilbordach). przypadkowo im się udało co cieszy
Maniek czwartek, 14.12.2023 23:25
po TO CHCAŁA PRZEBUDOWAĆ OBECNĄ 8 W STARYM ŚLADZIE DO UKŁADU 2+1 CO BYŁO OSTATNIĄ GŁUPOTĄ . TAKĄ DROGĘ WYBUDOWALI S19 PRZED RZESZOWEM GDZIE PRZED DOJAZDEM DO ZWĘŻENIA DO JEDNEGO PASA SĄ ZAWODY KTO PIERWSZY. „po“ W 2013 BĄDŹ 2014 ZAPROPONOWAŁA TAKI UKŁAD MODERNIZACJI 8
DOPIERO W 2016 WYPISANO S8 DO RZĄDOWEGO PROGRAMU BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH I DOPIERO WTEDY WŁAŚNIE ZACZEŁA BYĆ SZYKOWANA W UKŁADZIE 2+2 Z PASEM AWARYJNYM I PASEM ROZDZIAŁU. CZYLI „po“ NIGDY NIE PLANOWAŁA TUTAJ DROGI EXPRESOWEJ Z PRAWDZIWEGO ZDARZENIA. WIĘC PO CO TE BAJKI O ZAMROŻONYM PROJEKCIE „po“
JAK TYLKO KTOŚ WYKARZE MINIMUM ZAINTERESOWANIA TYM PROJEKTEM TO MOŻE TO ZNALEŹĆ W NECIE.
TW Balbina piątek, 15.12.2023 09:18
3/4 szwedzkich dróg szybkiego ruchu i jest wybudowany w układzie 2 plus 1. To że polski kierowca nie potrafi jeździć ma możliwość korzystania z drogi szybkiego ruchu tego typu nie oznacza że ta droga była zła w samym zamyśle. Oczywiście układ dwa plus dwa jest dużo lepszy ale też i dużo droższy. Jako korzystający na co dzień drogi numer 8 wiem że każde rozwiązanie ułatwiające dojazd do Wrocławia jest lepsze niż to co mamy obecnie.
piątek, 15.12.2023 11:25
Szwecja prawie 2 krotnie wieksza od Polski z 4 krotnie mniejsza liczba ludności. Rzeczywiście immpotrzebne są 2 pasy jak świni mydło.
piątek, 15.12.2023 12:57
Mamy najwięcej w Europie samochodów na tysiąc mieszkańców. 687 na tysiąc mieszkańców
czytelnik sobota, 16.12.2023 09:44
100/100 procent prawda. Jeden z nielicznych komentarzy. Reszta komentujących nie ma zielonego pojęcia w temacie drogi S8 w wariancie 2+2, czyli dwa pasy ruchu w każdą stronę.
JaN piątek, 15.12.2023 00:23
Język cały czas sie zmienia. Może zdarzyło Ci sie przeczytac coś pisanego 100-200 lat temu. Widzisz różnice?
piątek, 15.12.2023 19:01
Tyle, że zmiany trwają latami i mają charakter oddolny. Nie są inspirowane politycznie. A to do czego się odnosimy, to zmiany liczone w miesiącach, odgórne, motywowane politycznie.
ZYX-PL piątek, 15.12.2023 16:22
Życzę sukcesów i do pracy drogowcy.
piątek, 15.12.2023 09:51
30 km. w trzy lata,Wtakim tempie Chiny do 25-tego wieku nie zbudowałyby swoich autostrad.
piątek, 15.12.2023 14:35
Faktycznie,żałosne to tempo budowy,może ludzi nie mają?
Adam piątek, 15.12.2023 11:08
Szkoda, że nie wspomniano o Zadaniu nr 2 , które zostało wstrzymane ze względu na odwołania. Przez te opóżnienie zadania nr 2 realizacja budowy przesunie się od pół roku do roku czasu.
kampania wyborcza? czwartek, 14.12.2023 16:47
Początek zimy to faktycznie idealny moment na takie prace!
Jasiu czwartek, 14.12.2023 17:54
Czytanie ze zrozumieniem to jednak sztuka w tych czasach. Umowy podpisuje się najczęściej w ogrzewanych i zadaszonych pomieszczeniach tak więc pogoda nie odgrywa znaczącej roli w tej kwestii. Poza tym do najbliższej kampanii wyborczej jeszcze kilka miesięcy.
śmiałek czwartek, 14.12.2023 18:44
Nikt tu o pracach nie mówi. Podpisano umowę i prace mogą zostać rozpoczęte. Nawet jeśli do wiosny nikt spadła nie wbije to i tak został przekazany plac budowy i teraz ktoś już odpowiada za sprawy które się tam dziaja
czwartek, 14.12.2023 19:36
Budują z bilbordów Dworczyka ?
czwartek, 14.12.2023 18:09
W końcu gdzie ekoteroryści
czwartek, 14.12.2023 19:33
23 m metry dziennie do końca 27 roku. no szału nie ma