Stacja Dzierżoniów: podróżni wspinają się albo wyskakują z pociągu

piątek, 5.7.2024 17:42 26039 46

Trasę kolejową Kraków – Jelenia Góra reaktywowano cztery lata temu. Pomysł, by ”skoczyć” z Dzierżoniowa do Krakowa koleją, na dzierżoniowskim dworcu nabiera dość realnego znaczenia. Ze względu na spory odstęp od podłogi wagonu pasażerskiego do peronu, podróżni zmuszeni są wspinać sięby wejść na schody pociągu lub zeskakiwać na peron przy wysiadaniu.

Najtrudniej mają osoby starsze, z dziećmi, nie w pełni sprawne lub ze sporym bagażem. Wysokość peronu, a także lukę pomiędzy peronem, a wagonem określają normy unijne. Zgodnie z obowiązującymi obecnie normami wysokość peronu powinna wynosić 55 albo 76 cm, natomiast odstęp pomiędzy peronem a wagonem nie więcej niż 17 cm. Według danych zebranych w ubiegłym roku przez Fundację ProKolej aż 2950 z prawie 5900 peronów w Polsce nie spełnia tych norm. W sześćdziesięciu przypadkach pociągi zatrzymują się na stacjach bez żadnych peronów, w ponad 400 przypadkach obiekty obsługi podróżnych nie osiągają minimalnej wymaganej wysokości 300 mm, a w 128 lokalizacjach są zbyt wysokie.

Pochodzący z 1854 roku budynek dzierżoniowskiego dworca należy obecnie do miasta, przeszedł gruntowną przebudowę w latach 2017-2019. Na to zadanie Dzierżoniów zdobył 12 mln zł. Prace budowlane związane z przebudową i adaptacją budynku dworca kosztowały blisko 8 mln, przebudowa dróg i infrastruktura drogowa kolejne 9 mln zł. Perony, przejście podziemne, torowiska oraz wiaty są własnością Polskich Linii Kolejowych. Miasto podejmowało rozmowy z PKP dotyczące modernizacji stacji kolejowej. W zakres prac wchodziłaby wymiana torów, podkładów, remont peronów i przejścia podziemnego. W piśmie z 2017 roku PKP poinformowało, że w „perspektywie 2014-2020 planowana jest rewitalizacja linii kolejowej nr 137 na odcinku Legnica - Dzierżoniów. Zadanie może zostać sfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Rozpoczęto prace nad opracowaniem studium wykonalności dla tego projektu. Rozwiązania i koncepcje zawarte w studium będą podstawą m. in. do określenia optymalnego wariantu inwestycyjnego w zakresie realizacji projektu”. PKP opracowało cztery różne warianty modernizacji. Jeden z nich zakłada możliwość elektryfikacji linii kolejowej, wymaga jednak przebudowy zbyt niskiej obecnie estakady w pobliżu OSiR-u.

 Zwróciliśmy się z pytaniem o plany przebudowy dzierżoniowskiego dworca do Polskich Linii Kolejowych.
- Jednym z naszych zadań jest dostosowywanie peronów do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, tak aby wszyscy wygodnie wsiadali do pociągów. Przebudowa peronów na stacji Dzierżoniów Śląski ujęta jest w projekcie „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją”. Zadanie znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Obecnie, ze względów na brak możliwości finansowania, nie ma wskazanego terminu realizacji – informuje Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W poprzednich latach, z myślą o podróżnych i ich komforcie wykonaliśmy szereg prac na stacji Dzierżoniów Śląski. W ubiegłym roku odnowiliśmy dwie wiaty na peronach 1 i 2. Przed podmuchami wiatru ochronią podróżnych wiatrołapy, które w 2021 zamontowaliśmy na peronie nr 2. Dla rowerzystów postawiliśmy pięć stojaków na jednoślady. Stare ławki zastąpiliśmy sześcioma nowymi. Obecnie perony na stacji Dzierżoniów Śląski mają wysokość 35 cm. Nowe perony będą budowane na wysokość około 76 cm. Kwestia przebudowy jest jednak uzależniona od pozyskania funduszy.

Wysokość od główki szyny do krawędzi pojazdu jest w Polsce bardzo niezestandaryzowana. Istnieją perony o wysokości siedemdziesięciu, trzydziestu centymetrów, a nawet równe z ziemią, jak na przykład na Podlasiu. Na dworcu głównym we Wrocławiu wysokość ta wynosi 76 cm. Jak ewentualna inwestycja PLK wpłynie na jakość korzystania z pociągów Kolei Dolnośląskich? Obecnie wsiadając do szynobusów schodzi się delikatnie w dół, co nie sprawia podróżnym żadnych trudności. Po ewentualnej przebudowie perony zostaną podniesione jednak o czterdzieści jeden centymetrów.

- Ewentualna zmiana wysokości peronów na magistrali podsudeckiej nie wpłynie na jakość i komfort podróży pasażerów naszych pociągów – zapewnia Andrzej Padniewski z Biura Prasowego Kolei Dolnośląskich. Pojazdy spalinowe KD mają niżej krawędź wejścia do pociągu, jest dobrze dostosowana. W przypadku podwyższenia peronu o kilkadziesiąt centymetrów pasażerowie nie będą mieli problemu z wejściem do pociągu. 

Inny, ogólnie znany problem stanowi luka pomiędzy pociągiem a peronem, co jest niebezpieczne i może blokować podróżnych do podejmowania decyzji o podróży pociągiem. Wskazują na to badania psychologiczne, problem powoduje ogromny dyskomfort, szczególnie dla matek z dziećmi. Niestety, w całej Polsce każdy oddział PLK inaczej buduje perony, nie ma ogólnych standardów. Przebudowa peronów czy elektryfikacja linii podniosłaby znacząco komfort podróżowania koleją i na znacznie skróciła czas dojazdu. Pozwoliłaby na uruchomienie większych składów kolejowych i połączeń bezpośrednich. PKP zachęca do korzystania z kolei jako alternatywnego dla ruchu samochodowego środka lokomocji, planuje otworzyć nowie linie, jak choćby budowana linia Kobierzyce – Piława Górna, a PLK podaje, że w ostatnich latach, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, zmodernizowanych zostało blisko 1200 peronów. Kiedy przyjdzie czas na stację Dzierżoniów Śląski?

Aneta Pudło-Kuriata

 

 

Przeczytaj komentarze (46)

Komentarze (46)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
"Jednak wprowadził bym poprawkę. Nie sezonowo, a całorocznie. " - dzięki, ja stale "stacjonuję" na innym odcinku LK137:-) Tutaj przez krótki czas śmigała kiedyś Sylwia, ale to już ładnych parę lat wstecz. Pozdrawiam!
sobota, 06.07.2024 00:17
A wytłumaczy mi ktoś, czemu szynobusy do i z Wrocławia jeżdżą po torz na peronie drugim??? Czy naprawdę dziesiątki pasażerów muszą dźwigać bagaże po schodach tunelu w górę i w dół? Sam dźwigam toboły córek studentek i trochę tego nie rozumiem. Z 1 peronu jeżdżą te "dalekobieżne", ale wystarczy policzyć pasażerów i jestem pewien, że tych jeżdżących dziś z peronu 2 będzie zdecydowanie więcej. Proszę Dobę o zajęcie się tematem. Pozdrawiam.
Rafał sobota, 06.07.2024 12:16
Pociągi Bielawa Wrocław nie mogą przejechać na peron pierwszy ponieważ istniejący układ torowy nie pozwala na wykonanie takiego manewru
sobota, 06.07.2024 06:08
Nie ma możliwości wjazdu/wyjazdu na peron 1 z lini kolejowej nr 341 do Bielawy Zachodniej. Nie pozwala na to układ torowy stacji. Pewnie podczas rewitalizacji LK137 (jak taka nastąpi), ten układ pamiętający jeszcze Niemca dostosują do Twoich potrzeb. Niestety potrzeba na to kasy, a w czasach dzisiejszych rządów raczej są marne szanse na modernę tej linii.
Obserwator sobota, 06.07.2024 13:21
Twoi 8 lat się zastanawiali........................
poniedziałek, 08.07.2024 10:53
Zastanawiali? Albo jesteś ślepy, albo głupi. Odbudowano tylko w naszym regionie 4 linie kolejowe, a 3 następne są w trakcie odbudowy. Do tego po wielu latach zbudowano obwodnicę w Wałbrzychu, gdzie poprzednie rządy tylko obiecały jej budowę. Dzięki rządom PiS będziemy mieli szybki dojazd do Wrocławia po S8, a niebawem zostanie otwarta S3. Ty się lepiej zastanów czy nie skoczyć do psychiatry, bo chyba już czas. :P
niedziela, 21.07.2024 06:22
Racja
mm sobota, 06.07.2024 22:18
Rozumiem, że poprzedni rząd zrobiłby wszystko jak należy
paFF sobota, 06.07.2024 07:29
Bo nie ma rozjazdu,który kierowałby na inny tor
sobota, 06.07.2024 07:42
To kwestia systemowego priorytetu relacji na kolei.
piątek, 05.07.2024 22:17
12 mln poszło na remont dworca i drogi, remont jak i zagospodarowanie terenu jak i sam projekt, jest jednym wielkim nieporozumieniem, dworzec autobusowy wstawić wprost przed dworcem pkp... dworzec autobusowy z którego odjeżdzają tylko autobusy do wrocławia i bielawy, tyle stanowisk. Niema jak do poczty dojechać by nadać przesyłkę, niema jak odwieźć osoby na pociąg z bagażami, bo trzeba drałować kawał z parkingu. A najważniejsze, same perony nie dostosowane do obsługi pasażerów, ale najważniejsze że 8 stanowisk autobusowych jest. Ktoś za to wziął grube pieniądze, za projekt, za realizację, ktoś się pod tym podpisał. Wizytówka wstydu miasta Dzierżoniów.
J23 poniedziałek, 15.07.2024 10:49
Tak wygląda projektowanie z za biurka a z UM Dzierżoniów odpowiedni pracownicy boja się podnieść cztery litery z krzesła i przejść sie czy tez podjechać do miejsca gdzie mają być wykonywane prace i nanieść swoje uwagi A PONADTO TAKI STAN RZECZY ISTNIEJE JUŻ OD PRZESZŁO 40 LAT I BĘDZIE TRWAŁ DRUGIE 40 LAT jedyna MOŻLIWOŚĆ TO OBNIŻENIE TOROWISKA CO PRAKTYCZNIE JEST MOŻLIWE ALE KTO POKRYJE KOSZTY ???
wastom poniedziałek, 08.07.2024 09:17
Same perony należą do PKP Polskie Linie Kolejowe. Dworzec do miasta. Miasto nie może inwestować swoich środków w infrastrukturę innego podmiotu (PKP PLK).
Mi się dworzec po remoncie podoba, ale każdy może mieć swoje zdanie.
sobota, 06.07.2024 04:55
Do tego zabytkowy, odremontowany budynek dworca został zasłonięty tymi paskudnymi wiatami, które pasują tam jak pięść do oka.
Mamuśka poniedziałek, 08.07.2024 08:15
Dworzec całkiem ładnie wygląda ale wsiadanie tam i wysiadanie to porażka a zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi już nie mówiąc o wózkach
wkurzona niedziela, 14.07.2024 09:22
juz jechałam trasa wchodziłam jak piesek do pociagu było tak wysoko jak wstałam rece brudne wyglądałam jak kolejarz po pracy
Podrózny czwartek, 11.07.2024 21:09
Kilka razy wsiadałam i wysiadałam z krakowskiego pociągu...rzeczywiście jest to zadanie dla młodych i wysportowanych. Dla ludzi starszych, jeszcze - co nie daj boże, niskiego wzrostu, to wręcz katastrofa.....Ktoś przespał sprawę, dworzec bardzo ładny, ale te perony to XIX wiek, tylko wówczas konduktor pod nogi wsiadających podstawiał odpowiedni podeścik. Pociąg Jelenia Góra - Kraków to super sprawa dla naszego odciętego od świata powiatu, ale perspektywa wdrapywania się do wagonu psuje radość z podróży.
Puk niedziela, 07.07.2024 16:13
Czy dotyczy to tylko tego pociągu czy innych też?
Kolejarz niedziela, 07.07.2024 08:51
Kłaniające się słupy elektryczne przy torach to jest dopiero hardkor , obraz nędzy i rozpaczy
Mieszkaniec Dzierżoniowa niedziela, 07.07.2024 12:33
Wielokrotnie podróżując koleją z Dzierżoniowa lub do Dzierżoniowa mam problem przy wsiadaniu lub jeszcze gorszy przy wysiadaniu na peronach w Dzierżoniowie, wysokość peronów jest nie przystosowana do szynobusów co utrudnia wsiadanie i jeszcze gorzej wysiadanie z pociągów. Najgorzej jest dla osób starszych.
sobota, 06.07.2024 23:18
W Piławie to samo. Jadąc do lekarza do Wrocławia szynobusem nie miałam możliwośći wsiąść o kulach...
piątek, 05.07.2024 19:48
Ten peron jest zabytkiem i taki powinien pozostać. Przetrwał wojnę, komunę to i "nowoczesnego burmistrza" niech przetrwa. To nie peron jest niski tylko stary wagon na zdjęciu za wysoki. Poza tym wystarczy odpowiednio wypoziomować tory, zamiast topić miliony w burzenie zabytku, bo redaktor tak chce.
Człowiek z rozumem piątek, 05.07.2024 22:04
Tak, zostawmy peron, niech w końcu ktoś sobie połamie nogę przy wychodzeniu z pociągu, bo jakiś koleś z internetu tak chce. Gratuluję myślenia i nie życzę by tobie się coś takiego lub cokolwiek gorszego zdarzyło.
sobota, 06.07.2024 22:47
Pewnie wyburzmy peron bo pkp przysłało zabytkowy pociąg który jest za wysoki. Pieniądze pewnie wytrzepiesz ze swojej kieszeni?
Ląd piątek, 05.07.2024 22:50
To i ten obóz koncentracyjny za laskiem powinien pozostać taki jaki był. Daj żesz spokój. To wskakiwanie w 21 wieku to katastrofa. Do tego smród tych spalin lokomotywy. Może i niemcy wskakiwali ale my nie musimy.
sobota, 06.07.2024 06:16
Odpowiednio wypoziomować tory? Chyba po to, żeby podczas intensywnych opadów deszczu pociąg wodował przy okazji robiąc darmowy prysznic pasażerom czekającym na peronie? Normalnie genialne! Jak na to wpadłeś?
Uuu sobota, 06.07.2024 14:39
To wagony z PRL kiedyś mieli to wszyscy gdzieś jak się wchodzi czy wychodzi i żyją a teraz jak mają problem to niech PKP dostosuje wagony do dzisiejszych peronów bo jak ktoś się połamie to bendą płacić odszkodowania niby nowoczesnoś ale tylko w gatce w tv a w Polsce to prowizorka wszystko np. drogi rowerowe śmiechu warte są ale źle to jest zrobione
Basia sobota, 06.07.2024 11:42
Wczoraj jechałam do Legnicy mam problem z kolanem i po prostu nie mogę wsiąść mimo pomocy męża, musiałam klęknąć na kolano w pociągu i dopiero przy pomocy męża wsiąść,po drodze mijaliśmy wiele stacji kolejowych po remacie i wszystkie perony są ma wysokości wejście do pociągu,2 peron do Wrocławia jest super
ATREX sobota, 06.07.2024 12:39
O tuż to dokładnie peron porażka mając 160cm nie mogłem wsiąść do pociągu konduktor pomagał za rękę wciągnął mnie
Rafał sobota, 06.07.2024 12:13
Wystarczy ten pociąg odprawiać z drugiego peronu i już będzie lepiej ponieważ peron pierwszy posiada skrajnię tze.radziecką jest to spadek po normach ZSRR z okresu PRLu
sobota, 06.07.2024 10:45
Na czwartym zdjęciu widać tragiczny stan nawierzchni przy krawędzi peronu. Czy nikt z PKP tego nie widzi. Może dojść do tragedii jak siś ktoś potknie na tych nierównościach !
piątek, 05.07.2024 21:10
Problem dotyczy JEDNEGO spalinowego zespołu trakcyjnego (SN84-001 z 1973 roku), który sezonowo obsługuje połączenia na Dolnym Śląsku. Także temat NIECO rodzmuchany. Żaden z szynobusów i pociągów KD (SA134, SA135, SA132, Impuls czy Link), które jeżdżą przez Dzierżoniów Linią Kolejową 137 nie stwarza problemów z wsiadaniem/wysiadaniem. Widzę, że sezon ogórkowy w pełni...
sobota, 06.07.2024 06:13
A tutaj masz rację. Poza tym PKP rozpisało bodajże przetarg na nowe spalinowe zespoły trakcyjne przewidziane między innymi na obsługę podsudeckiej. Faktycznie problem dotyczy starego niemieckiego klamota wypożyczanego od SKPL przez Intercity, który obsługuje kursy dalekobieżne. Jednak wprowadził bym poprawkę. Nie sezonowo, a całorocznie.
sobota, 06.07.2024 10:16
"Jednak wprowadził bym poprawkę. Nie sezonowo, a całorocznie. " - dzięki, ja stale "stacjonuję" na innym odcinku LK137:-) Tutaj przez krótki czas śmigała kiedyś Sylwia, ale to już ładnych parę lat wstecz. Pozdrawiam!
sobota, 06.07.2024 06:30
Dla wygody powinni wnosić pasażera razem z fotelem, aby nie musiał ruszać nogami
sobota, 06.07.2024 06:19
Modernizacja wraz z odbudową ukradzionego po wojnie przez kacapów drugiego toru i elektryfikacją ciągnie się od czasów PRL-u, bo już wtedy były takie plany. To ile lat już minęło?
sobota, 06.07.2024 06:24
Sport to zdrowie :) A tak na poważnie, to raczej bym się nie spodziewał modernizacji w czasie najbliższych 4 lat. Jak do tej pory, to rząd tnie dopływ kasy we wszystkich gałęziach gospodarki na rzecz napompowania siebie do ilości 140 stanowisk ministerialnych (wzrost o 40% od czasów rządów PiS)! Tam kasa jest potrzebna!
sobota, 06.07.2024 06:53
ale narzekacie
W czym problem? sobota, 06.07.2024 04:27
150 lat ludzie się wspinali i nikt nie wpadl na pomysl by zrobic z tego newsa, nieslychane...
uba duba sobota, 06.07.2024 04:21
Jakie miasto, taki peron.
Arkadiusz piątek, 05.07.2024 21:00
A proszę pomyśleć jak osoba niepełnosprawna ma się dostać czy ma wózku
sobota, 06.07.2024 07:31
Ludzie na wózkach jeżdżą i wysiadają na pierwszym czy drugim peronie. Wystarczy zachować odpowiednie procedury i jest ok
An sobota, 06.07.2024 00:27
Nie jest to nic dziwnego, że tzw. "drewniane linie" do których obecnie należy 137 są przewidziane do ewentualnej modernizacji w dalszej kolejności, czyli w efekcie na "Świętego Nigdy"...
banita sobota, 06.07.2024 00:18
W koncu ktos sie odwazył napisac codziennie koztzusyam z tego peronu łatwe wsiadanie do pociągu niejest dzceg ólnie dla emerytow
DBP ( trójmiasto ) piątek, 05.07.2024 21:25
Dzięki zmianom ustawy rządzie, plany inwestycyjne na tę linię są cały czas przekładane.
W kolejnych planach PLK zakłada rewitalizację linii do 2040 , tak więc może w końcu się doczekamy.
Pasażer piątek, 05.07.2024 18:09
Proszę jeszcze dopisać , że pociąg zatrzymuje się na stacji ddz dosłownie na nie całą minutę ,więc wskoczyć bądź zeskoczyć z pociągu z bagażami w tak krótkim czasie jest nie lada wyzwaniem .
Yana piątek, 05.07.2024 19:10
Pilnują rozkładu żeby nie było spóźnień a i zapraszają sprawnych fizycznie w 1 minutę.