S8 tak, ale nie obok naszej miejscowości – spotkanie z projektantami w Bardzie

piątek, 7.6.2019 15:01 33057 37

Mieszkańcy Barda nie zgadzają się na wariant A1, mieszkańcy Opolnicy na A3, mieszańcy Przyłęku, Dzbanowa, Janowca i Laskówki na A4 – takie informacje przekazali mieszkańcy gminy Bardo na spotkaniu z projektantami S8, które odbyło się w czwartek 6 czerwca w CKiB w Bardzie. Nieoczekiwanie ze strony zebranych pojawił się pomysł zmodyfikowania węzłów, z którym zgodzili się wszyscy mieszkańcy.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia ogólnych zarysów pracy nad projektem S8. Jak mówił projektant z firmy Jacobs Halcrow Group Sp. z o.o. , obecnie opracowywane jest STEŚ (Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe). Na podstawie otrzymanych opinii i analizy poszczególnych wariantów przebieg trasy zostanie uściślony.  Biuro projektowe ma za zadanie przedstawić zamawiającemu, czyli GDDKiA, wszelkich informacji dotyczących wariantów, w tym opinię społeczności lokalnej, by ten mógł dokonać ostatecznego wyboru trasy. Jednak ankiety i zdanie mieszkańców jest tylko jedną ze składowych branych pod uwagę przy wyborze wariantu. Choć to nie oni podejmują decyzję, ale GDDKiA, projektanci stwierdzili, że według nich optymalnym wariantem w gminie Bardo jest wariant A4.

Cała planowana S8 z Wrocławia (Magnic) do Kłodzka została podzielona na pięć odcinków decyzyjnych, w ramach których zaproponowano kilka wariantów przebiegu nowej drogi.  Warianty te są wobec siebie jednorodne, a więc nie różnią się znacznie pod względem kosztów, trudności czy uwarunkowań technicznych.

Spotkanie w Bardzie trwało trzy godziny i było bardzo burzliwe. Mieszańcy dyskutowali nie tylko z projektantami i przedstawicielami GDDKiA, ale także między sobą, przekonując się nawzajem, który wariant jest gorszy.

WARIANTY

Wariant A1, najbliższy obecnej nitce „ósemki”, przechodzący przez Bardo, Obryw Skalny, krzyż na urwisku nie został poparty przez żadną z grup zgromadzonych na spotkaniu. Burmistrz Barda, Krzysztof Żegański, choć mówił, że gmina na razie nie rekomenduje żadnego wariantu, chcąc wsłuchać się w opinie mieszkańców, to zdecydowanie podkreślał, że wariant A1 jest nie do przyjęcia.

Z kolei na wariant A3, który przechodzi przez Opolnicę, przecina praktycznie w połowie znajdującą się tam Ekoosadę (ekologiczne siedliska tworzące małą strukturę społeczną), Miejsce Hrabiowskie i obszary Natury 2000 nie chcą zgodzić się mieszkańcy tej okolicy i Barda. Przedstawiciele ekowioski z Opolnicy mówili, że zainwestowano tam już około milion złotych, a droga bezpowrotnie zaprzepaściłaby ideę tego miejsca. Argumentowano, że w okolicy powstały nowe domy, które musiałyby być wyburzone. Podkreślano walory przyrodnicze  i historyczne, które zostałyby zniszczone.

Przeciwko wariantom A4 i A2 opowiedzieli się z kolei mieszkańcy Przyłęku, Dzbanowa, Laskówki i Janowca. Punktem problemowym jest w  tych wariantach węzeł w Potworowie, który ze starej „ósemki” pozwalałby włączyć się do drogi ekspresowej S8. Idący od węzła w Potworowie wariat A2, którego odnogą jest wariant A4, przechodzi w odległości kilkuset metrów od zabudowań w Przyłęku, Dzbanowa, Janowca i Laskówki. Mieszkańcy tych terenów argumentowali, że wybrali życie na wiosce chcąc mieć spokój, przyrodę i bezpieczeństwo, a nie ekran wygłuszający.

- Wychodzę z domu i jestem na wczasach, mogę odpoczywać. A wy chcecie nam to zabrać – mówił jeden z mieszkańców.

- Ludzie powinni być tu nadrzędną wartością – ich życie, ich spokój i zabezpieczenie w miarę godnych warunków dla nas i naszych dzieci – dodawała mieszkanka Janowca - Droga ekspresowa jest ważna, i jak najbardziej powinna powstać, ale powinna być jak najmniej uciążliwa dla ludzi. Prowadzenie estakady w pobliżu czterech wiosek to jest zniszczenie nam życia.

Według zebranych zlokalizowanie węzła w pobliżu Potworowa w każdym z wariantów będzie szkodliwe dla tej wioski.

REKOMENDACJA GMINY WIEJSKIEJ KŁODZKO

Na spotkaniu w Bardzie pojawił się przedstawiciel urzędu sąsiedniej gminy wiejskiej Kłodzko, który zrelacjonował przebieg spotkania konsultacyjnego w Kłodzku. Zgromadzeni tam mieszkańcy gminy Kłodzko kategorycznie odrzucili wariant A3, m.in.  ze względu na powstałe tam osiedla nowych domów oraz wariant A2, ze względu na ekonomię, rozwój gminy i długość wariantu. Gmina wiejska Kłodzko będzie rekomendowała wariant A4 jako najlepszy. Jednocześnie gmina Kłodzko popiera gminę Bardo przeciw wariantowi A1.

Dyskusja nabierała tempa i emocji. Zaczęły nawet padać postulaty przekazania pieniędzy z budowy drogi na szkolenie kierowców, żeby nie dochodziło do wypadków, czy utworzenie całkiem nowego wariantu. Zarzucano projektantom brak rzetelności i wiedzy. Zebrani na sali przedstawiciele uczelni wyższych zwracali uwagę na uwarunkowania geologiczne, osuwiska i dawne wyrobiska znajdujące się na trasach wariantów.

Mieszkańcy chcieli wiedzieć na jakiej zasadzie odbędą się wywłaszczenia i odszkodowania za tereny pod budowę drogi, czy stara ósemka będzie przeciążona w trakcie budowy S8 przez ciężki sprzęt czy jaki jest montaż finansowy budowy drogi.

- Wywłaszczenia odbywają się na podstawie specustawy drogowej. Wojewoda powoła rzeczoznawcę, który wyceni szczegółowo wartość działki lub nieruchomości. Tryb odwołania przysługuje jedynie co do wysokości odszkodowania, nie wstrzymuje on inwestycji – mówił przedstawiciel GDDKiA – Obecnie zapewnione jest finansowanie projektu drogi ekspresowej S8  Wrocław – Kłodzko.

Emocje próbowali łagodzić projektanci i pracownicy GDDKiA, tłumacząc jak powstawały warianty i co było brane pod uwagę. Podawano, że w 2055 roku prognozuje się natężenie ruchu na trasie Wrocław-Kłodzko w wysokości 60 000 pojazdów na dobę.

- Proszę pamiętać, że projektujemy drogę ekspresową o prędkości projektowej 100km/h. Tam są łuki o promieniu 3,5 km. To nie jest droga gmina, którą można sobie wyginać w doskonałym miejscu. Nie można jej sobie więc poprowadzić, jak nam się podoba. Ona musi spełniać pewne wymogi – tłumaczyli projektanci.

- Z jednej strony chcemy przemieszczać się szybko i bezpiecznie, a z drugiej są oczekiwania, żeby spokojnie żyć i żeby inwestycje nie ingerowały w środowisko. Musimy sobie zdawać sprawę, że trzeba znaleźć rozwiązanie. Po pierwsze utrzymać sieć drogową, zapewnić bezpieczny transport tranzytowy i lokalny, przy zachowaniu walorów środowiskowych czy społecznych. Będziemy szukać rozwiązań, które zminimalizują ingerencję w środowisko czy siedliska, ale muszą to być rozwiązania, które pozwolą na wybudowanie inwestycji  - mówili przedstawiciele GDDKiA.

 

Przemodelowanie wariantu

Nieoczekiwanie jeden z mieszkańców zaproponował przemodelowanie węzła w Potworowie, które okazało się do przyjęcia przez zebranych. Chodzi o połączenie wariantu B1 od strony gminy Ząbkowice Śląskie z wariantem A2, który potem może przejść w wariant A4. Obniżenie węzła lub rezygnacja z niego rozwiązałoby przejście S8 w pobliżu wsi Przyłęk, Dzbanów, Janowiec i Laskówka. Mieszkańcy zadeklarowali, że jeśli jest taka potrzeba, mogą zebrać podpisy po petycją w tej sprawie.

Czy jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie skłonna poświęcić kolejne pieniądze i czas na analizę tego wariantu, to się dopiero okaże.

Kolorem czerwonym zaznaczono proponowane przez mieszkańców połączenie wariantów B1 i A2/A4. 

Przeczytaj komentarze (37)

Komentarze (37)

Odpowiadasz na komentarz:
ja
czwartek, 01.01.1970 01:00
Cudaki z Barda tego nie rozumieją.Tam jest inny problem pewna rodzinka robi sobie przedwczesna kampanie wyborcza .Będzie ptasi gród'.
...To ja... piątek, 07.06.2019 22:38
Ludzie! Mieszkancy Barda i pozostalych miejscowosci, przez ktore proponowane sa nitki S8 - OPAMIETAJCIE sie! Jak wyprowadzicie ruch z okolic Waszych miejscowosci, to w ciagu kilku lat Wasze miejscowosci wymra totalnie. Teraz juz ledwo przeda ale przynajmniej ktos tam wpada na chwile zeby cos zobaczyc. Jak pozbedziecie sie ruchu z obecnej DK8 i przyszlej S8, to przyslowiowa "kaplica".. Zrozumcie, ze poza wszystkimi minusami, taka trasa moze byc dla Waszej okolicy nowym otwarciem. Tylko wlodarze musza dobrze wykorzystac nowa droge i zaczac przemyslanie inwestowac i dobrze wspolpracowac z przedsiebiorcami. Z samego przebiegu drogi mozna zrobic atut! Widok z tej trasy na Bardo bylby przeciez wspanialy! Powodzenia i swiezego spojrzenia :D
Mieszkaniec sobota, 16.07.2022 01:00
Jeśli chodzi o bardo to powinien być tam ruch bo inaczej wymrze totalnie ale we wsiach np. laskówka i dzbanowo jest mały ruch i spokój czyli tak jak powinno być na wsi
Wariant A3 to najlepsze rozwiązanie
v sobota, 08.06.2019 08:16
To ja TRAFIŁ w 10 swoim komentarzem. Zgadzam się w pełni.
ja sobota, 08.06.2019 14:16
Cudaki z Barda tego nie rozumieją.Tam jest inny problem pewna rodzinka robi sobie przedwczesna kampanie wyborcza .Będzie ptasi gród'.
Anonim sobota, 08.06.2019 14:52
Słuchają tych pseudoekologów i tak się dzieje.
Oni nie zdają sobie sprawy ile tam wypadków jest z głupoty. A tak zrobią 2 pasy w jedną i w drugą, wtedy będą mniejsze ilości wypadków
mieszkaniec poniedziałek, 10.06.2019 21:57
Im dalej droga będzie od Barda tym mniejsze zarobki mieszkanńców. Niektórym to odpowiada a na dochody niektórych nie będzie miało to wpływu: rolnicy, na państwowym, emeryci i zakonnicy. Bardo - zagłębie taniej siły roboczej. Przedsiębiorcom to odpowiada.
tranzty wtorek, 11.06.2019 08:06
Droga wcale nie musi lecieć "po Bardzie". Większość pojazdów i tak tylko by po niej przejechała zostawiając w Bardzie smród i nic więcej, jak to się dzieje obecnie z 8-ką, jeśli ktoś będzie chciał zjechać z S8 to znajdzie sposób.
Ma. piątek, 09.07.2021 21:22
Mamy robić atut z widoku na Bardo z auta?! Czy Wy jesteście poważni. To są piękne tereny nie po to aby stawiać wyższość aut nad spokojnym życiem mieszkancow, na Boga
Parodia wtorek, 11.06.2019 06:09
Ciekawe czy jak jadą na wczasy przez Niemcy czechy to zapierdylaja autostrada i Gut droga a unas boże nie pozwalamy komedia
Ormo sobota, 08.06.2019 16:55
Po co te konsultacje , robcie najkorzystniejszy wariant drogi a tych co beda protesowac to potraktowac palami i po temacie.
tranzyt wtorek, 11.06.2019 08:02
Bzdura i tyle, droga wcale nie musi lecieć "po Bardzie". Większość pojazdów i tak tylko by po niej przejechała zostawiając w Bardzie smród i nic więcej, jak to się dzieje obecnie z 8-ką, jeśli ktoś będzie chciał zjechać z S8 to znajdzie sposób.
Rudy niedziela, 09.06.2019 15:50
Nic nie zrobią bo przecież jest plan zagospodarowania przestrzennego dla wsi Opolnica. Robią już 12 lat to na bank dopną swego . Już pan B. Ma wszystko splanowane .
Karol piątek, 07.06.2019 15:25
Po co słuchać opinii starych dziadów, ktorzy nawet prawka nie mają, a nawet jeśli to po to żeby raz na tydzien wyjechać z tego zadupia na zakupy do Kłodzka, czy Ząbkowic, a do czasu zbudowania drogi i tak pewnie zdechną.
do karola niedziela, 09.06.2019 17:52
Och Karol ! Żebyś ty miał rozumu nieco więcej niż mysia kopka to może zrozumiałbyś nieco więcej z tego artykułu i wyrażał się o innych ludziach choćby z odrobiną szacunku - tak traktując ludzi spodziewaj się tego samego, a może jeszcze bardziej obcesowego traktowania czego tobie chyba życzę - pisownia z "ty, " z małej litery celowa - pozdrawiam.
piątek, 07.06.2019 19:30
Band starych głupich ludzi i siostrzyczek
Rudy niedziela, 09.06.2019 15:55
Głupi to cię zrobił .!!
Nie chcę być odcięty od cywiliza piątek, 07.06.2019 15:21
Mam nadzieję że droga i tak przebiegnie przez Bardo, a ewentualne protesty utrudniające budowę zostaną stłumione przez oddziały Policji Polskiej, którą z resztą szanuję.
Leszek sobota, 08.06.2019 11:55
Każdy z wariantów węzeł ma w Potworowie. Więc nie musisz się martwić.
sobota, 08.06.2019 13:54
Ja pisze o przebiegu przez Bardo, a nie jak niektórzy proponują, przez Laski. Czytaj ze zrozumieniem.
sobota, 08.06.2019 12:29
Tam gdzie są pieniądze są siostrzyczki. Taka okazja raz kiedyś jest
piątek, 07.06.2019 16:07
A niech ominą to Bardo i niech nie robią tam zjazdu. Tylko ankiety z imienia i nazwiska kto nie chciał. Bokiem bez zjazdu i zobaczymy jak sobie bardo poradzi, nie calkiem ale w duzej mierze zostanie zapomniane i omijane tak przez inwestorów jak i przez turystow. Wiadomo nie calkiem ale odczuja to na swojej lokalnej ziemi. Ich sprawa. Tylko imienne ankiety zeby nie bylo stekania za parenascie lat. Ludzie sa wygodni nikt nie nie bedzie nadkladal aby do Barda przyjechac.
Leszek sobota, 08.06.2019 11:58
Wszystkie warianty mają węzeł w Potworowie. Więc tak czy inaczej do Barda trzeba będzie dojechać. To Eska i są węzły a nie skrzyżowania. I nawet jeżeli droga będzie szła przez Bardo to nikt w Bardzie z niej nie zjedzie, bo w Bardzie nie jest planowany żaden węzeł
Mieszkaniec piątek, 07.06.2019 23:31
Ale żenada banda starych komuchów i tak już dawno jest wybrany wariant a to jest tylko propaganda a wiesniaki mają tyle do gadania co pod paznokciem jak by miało to zależeć od kilku osób to było by to mega śmieszne na wybory a nie du.e zawracacie bo wy nie chcecie do roboty się wziąć .
juju sobota, 08.06.2019 09:29
Około 30 lat temu ten "przemodelowany wariant" omawialiśmy w TB na Prusa
Yeti sobota, 08.06.2019 09:30
Skupie olej napedowy z budowy s8 kazda ilosc......buaaaaa
sobota, 08.06.2019 10:28
Rubta co chceta jestem za a nawet przeciw
Rodak piątek, 07.06.2019 17:06
Polak to taka osoba, która jak już się z Wrocławia, Poznania itp rozpędzi po tej drodze to dopiero rozjedzie się na boki w Kłodzku. Nikt nie będzie zjeżdżał w bardo i potem wracał na drogę żeby jechać dalej. Jedyna szansa żeby jakiś turysta zjechał to droga o przebiegu takim jak teraz. Wspomnicie to kiedyś. Tu jest za mało atrakcji. Może przyjadą na single ale i tak każdy będzie wolał już polecieć do końca i pojeździć na singlach w Kotlinie. Co, myślicie, że na pontony ktoś zjedzie specjalnie? Pojedzie dalej do końca do noclegu a jak będzie chciał to może wróci na chwilę
piątek, 07.06.2019 17:15
Dokladnie a oni jeszcze zjazdu do Barda nie chca. Ciekawe niech konie pokupuja i bryczkami przez pola niech jada do Zabkowic
piątek, 07.06.2019 15:15
To się nazywają konsultacje !! Niech Księciunio z Kamieńca sie uczy jak takie "konsultacje" wyglądają...Kamieniec -miasto bzdura!!!!
Wania piątek, 07.06.2019 16:09
Co ty pieprzysz....wariant juz jest dawno wybrany....kasa poszla gdzie trzeba....pola sie wykupi te co tr,eba i po temacie....a te konsultacje to po to zeby lud sie odjebal poprostu
Mieszkaniec Gminy piątek, 07.06.2019 16:06
Każdy nie chce miec drogi za plotem....logiczne....dlatego wariant A3 jest najbardziej rozsądnym rozwiazaniem...
piątek, 07.06.2019 16:11
Ludzie ta droga to jest wartość wyższa, będzie bezpieczniej! Każdy musi coś poświęcić!
piątek, 07.06.2019 16:38
Tego nikt nie rozumie, ale co poradzic droga i tak najszybciej za jakies 20 lat. Znajac zycie zrobia odcinki do Lagiewnik i pozniej temat zostanie zapomniany.
piątek, 07.06.2019 16:23
Hmm, mieszkańcy wymyślili, żeby B1 łączyć niżej z A2. A skąd pewność, że w Ząbkowicach wybiorą B1? W Ząbkowicach Jaworek też się burzył przeciwko B1
piątek, 07.06.2019 16:45
W USA przy drodze 66 jest mnóstwo miast widmo, w których populacja (po tym jak ruch międzystanowy został przeniesiony na nowe drogi oddalone kilka kilometrów od starej drogi 66) spadła z kilku tysięcy do kilku, niekiedy 6 osób na miasto. Tak samo będzie z Bardem, pies z kulawą nogą tam się nie przybłąka.
; piątek, 07.06.2019 16:55
Będa mieli skasen -zadupie
/ piątek, 07.06.2019 17:03
Bardo już jest skansenem . Będzie jeszcze większym zadupiem. Omijane jest teraz , a co dopiero gdy droga pobiegnie wielkim łukiem. Niby miasto pielgrzymkowe a na takie nie wygląda, pielgrzymów na lekarstwo. Tylko pontony im pozostaną.