[FOTO, WIDEO] Iglica wróciła na swoje miejsce
Na wtorek, 14 marca, wyznaczono nowy termin podniesienia iglicy przed Halą Stulecia. Pierwsza próba postawienia konstrukcji nie powiodła się. Pękł sworzeń mocowania konstrukcji do podłoża i operację trzeba było przerwać. Natomiast dziś próba powiodła się. Iglica już stoi przy Halu Stulecia. Podniesienie stalowej konstrukcji zajęło ponad godzinę.
Stalowa konstrukcja projektu Stanisława Hempla, która jest jednym z obiektów w kompleksie Hali Stulecia, przeszła proces renowacji. Remont obejmował piaskowanie, konserwację oraz malowanie, a wcześniej dokładne oględziny stanu technicznego metalowej konstrukcji.
Remont konstrukcji trwa od 19 lipca ubiegłego roku, a sama iglica miała być postawiona 25 listopada 2016 r. Próba nie powiodła się.
- Optymistyczny scenariusz zakładał, że iglicę uda się postawić do końca roku. Jednak okazało się, że w dokumentacji technicznej z roku 1948 projektant nie podał, z jakiego gatunku stali wykonany został trzpień, który uległ uszkodzeniu. Oddaliśmy próbkę do laboratorium, ale ustalenie jej parametrów technicznych i sporządzenie ekspertyzy technicznej trwało kilka tygodni – tłumaczy Daniel Czerek, kierownik Działu Inwestycji w Przedsiębiorstwie Hala Ludowa, który koordynuje wszystkie prace związane z renowacją iglicy.
Daniel Czerek zaznacza, że powodzenie operacji zależy od kilku czynników, na które inwestor nie ma wpływu. Pogoda musi być bezwietrzna, powietrze przejrzyste i nie mogą występować intensywne opady. Termin operacji uzależniony jest również od dostępności specjalistycznych ekip technicznych i sprzętu, zwłaszcza potężnego dźwigu, mającego ulokować ważącą 44 tony konstrukcję na jej pierwotnym miejscu.
Iglica
Stalowa konstrukcja o wysokości 90 m i wadze 44 ton, stojąca na placu przed wrocławską Halą Stulecia. Zaprojektował ją Stanisław Hempel z okazji otwarcia Wystawy Ziem Odzyskanych w 1948 roku. Była remontowana w pozycji leżącej w 1963 r. oraz 1979 r. W 1997 została pomalowana, ale bez kładzenia. Pierwotnie iglica mierzyła 96 m, prawdopodobnie w 1953 r., w trakcie burzy, ułamał się czubek, który podczas remontu w 1963 r. odpiłowano i wymieniono szczytowy element wykonany z rur. Wtedy to iglica została skrócona do wysokości 90 m.
Foto.: Wojciech Bolesta Doba.pl
Tekst.:: Wrocław pl
Komentarze (1)